Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 435 ggr
[MelliOO]
0

Alla bh:ar är för små

Jag har sjukt svårt att hitta bh:ar och bikiniöverdelar som passar. De flesta i A är för trånga. Har aldrig märkt att jag är för bred eller nåt, men känns som att alla andra är så mycket smalare eftersom det typ bara finns bh:ar med liten omkrets om ni fattar.. #förvirrad

silverfiisk
0

Det finns med större omkrets. A är ju kupan, inte omkretsen. Jag kan tipsa om Kappahls XLNT sortiment, där finns större bhar och bikinis. Twilfit har också bra sortiment men då är det lite dyrare.

Calcifer
2

Jag kan ha F kupa om jag har "vanliga" storlekar. Annars är jag D/E om jag har större storlekar i omkrets. Jag skulle tipsa om att få någon att mäta dig ordentligt, för det är så man hittar bästa storlekarna och modellerna för sig själv. Alla är vi ju olika, oavsett vilken storlek så finns det inget fel.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
3

BH-storlekar är en djungel, även om en viss storlek borde passa oavsett märke. Omkretsen som benämns i cm, tex 70 cm eller 95 cm, är måttet runt din bröstkorg, mätt under brösten. 
Kupan däremot beror delvis på omkretsen. En A-kupa på en BH på 70 cm är oftast mindre än en A-kupa på en BH på 90 cm. 
Sen kan de naturligtvis ha olika modeller, vara med eller utan bygel, smalare eller bredare axelband (bekvämare om man har stor byst), push-up eller inte…
Krångligt, ja, i synnerhet innan man liksom vant sig vid känslan och kan avgöra om BHn sitter bra.
Jag håller med #2, jag tyckte visserligen att det var pinsamt de första gångerna men att gå till en underklädesaffär var bra. Expediten mätte min omkrets, gjorde nån bedömning - de har ju vana att se olika bröststorlekar och former - och plockade fram några olika modeller. De satt betydligt bättre än de jag hade provat ut själv.

Jag har lite dålig koll men Twilfit brukar ha bra personal, inte vara alltför "tantiga" och ligger rimligt vad gäller prisnivån även om de kan drämma till där med. Det är billigare på tex KappAhl och Lindex men det kan vara värt att lägga lite extra på en bra BH. Förutom att den ska sitta snyggt så ska den även kännas bra och vara bekväm. Det kan dock kännas rätt "stelt" i början, innan man har vant sig vid känslan.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sindri
0

Om jag fattar rätt vill du ha en bh i A-kupa, och de finns i flera olika bredder. Ta på dig en bh som känns någotsånär. Mät under bysten. Det mått du får då är den storlek du skall ha. D.v.s. 65, 70, 75, 80, 85 etc.
Är du t ex 73 cm runtom så köper du en bh i storlek 75A, du får då knäppa den på innersta hyskorna.
Men en bh som är 75A har lika stor kupa i 70B och 65C. Om du behöver 75 i omkrets, men din byst inte fyller ut en 75A så finns det bh med fyllning. Men då måste du kanske  gå till en specialaffär. Det kan kännas läskigt att en främmande människa skall mäta på ens kropp, men för de som jobbar där är det inget konstigt alls.

Lia
1

#4 Man ska köpa en BH som passar när man knäpper den ytterst så det finns möjlighet att knäppa längre in med tiden medan den töjs. Annars måste man köpa ny mycket oftare.

Calcifer
1

Det finns dessutom förlängningar, om en kupa är perfekt i storleken men den skulle behöva vara lite större i omkrets så finns det alltså något man kan köpa för den sakens skull.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sindri
0

#6 av: Calcifer
Det har du rätt i.

#5 av: Lia
Det är en bra utgångspunkt, men det är inte alltid verkligheten ser ut så.