Mina kompisar bestämmer över mig
Ibland kan jag känna att mina kompisar bestämmer över mig, som att jag är en person man kan bestämma över och ge order. Kanske kan verka själviskt men det gör mig irriterad och jag vet inte vad jag ska göra, eller hur. Att ta avstånd är inget jag vill göra då de är jättebra vänner för övrigt. Jag kan heller inte förklara för de hur jag känner då jag vet att det inte blir bra då. Undrar egentligen mest hur jag kan visa de att de inte kan styra mig, visa att jag tar egna beslut typ..
Men det är väl du som bestämmer om de bestämmer över dig? Låt bli att görasom de säger så bestämmer du själv. Eller?
Säger precis som #1, gör då inte det dom vill. Bästa sättet att få folk att sluta bestämma över en, är att göra det man själv vill. Du har en egen vilja och dom borde förstå det.
Vill även tillägga att om dom nu verkligen är dina vänner, så borde du kunna berätta hur du känner. Vänner är där för att hjälpa och stötta varandra.
Kan du ge ett exempel vad som hänt o vad som du inte gillar.
Henry
Det är inte alltid så "bara" att sätta ner foten. Jag håller fortfarande på och jobbar på det, jag är snart 50…😉
Men till viss del handlar det ofta att man låter sig bli styrd över, man liksom faller in i den rollen automatiskt och det kan vara svårt att "knö sig fram".
Försök att peppa dig själv, att du förbereder dig med ett "Jag tycker att…" och att du säger det på ett självklart sätt. Och…våga säga nej! Håll inte alltid med!
Ska ni till exempel käka ute och någon föreslår indiskt vilket du kanske inte gillar alls så protestera! Säg att du hellre vill äta thai och så vidare.
Din åsikt är precis lika mycket värd som dina kompisars!
Förmodligen så tänker dina kompisar inte ens på det här, det är självklart att du liksom "hänger på". De menar inte att köra över dig men som du skriver, det kan bli fel om du tar upp det med dem.
Det är inte ett dugg själviskt, snarare tvärtom. Ge dig själv lite råg i ryggen vilket kan vara lättare sagt än gjort men du kan! Ta plats, det kan vara lite kämpigt i början men det är det värt!
Heja dig!🌺
Ps, Jag vet inte om det är ok men jag skrev faktiskt nyss om detta i min blogg, länk i signaturen!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#5 Tack det hjälpte jättemycket att läsa det där! Det är lite svårt att förklara exakt hur jag menar, de bestämmer inte över mig på ett sätt som är jättetydligt, det är mer små irriterande detaljer när jag är med de.