Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 527 ggr
OliviaJW
0

Finnarna försvinner aldrig

Hej, jag är en tjej på 13 år. Jag har haft problem med finnar i ungefär 1 år nu, och jag får verkligen inte bort dem. Jag har testat alla möjliga produkter men det blir bara värre. Jag har extremt känslig hud och det blir lite bättre med finnarna när jag inte gör något över huvudtaget med dem. Men sen har jag massa ärr i ansiktet som jag vill få bort. Alla har ju så fin hy och jag förstår inte varför jag har massa finnar

Molly_N
0

Jag vet precis vad du menar. Har du testat med att kleta med tandkräm på finnarna? Det brukar hjälpa. Varför du kan göra det är att tandkräm torkar ut finnarna.

HeliVivi
0

Har även haft problem med finnar. Undvik att ta för mycket i ansiktet och ifall du sminkar dig så borde du ta en paus. För mig hjälper det mest att tvätta ansiktet med bara vatten morgon och kväll. Sedan så försöker jag undvika att äta vissa saker som jag vet att jag får finnar av. Om du vill slippa ärr så bör du bara låta dom vara. Har haft finnar i 4 år nu och dom första 3 försökte jag med allt för att bli av med dom vilket verkade göra dom värre. För mig funkade det bäst med att sluta med smink och framförallt se till att bara tvätta med vatten. Med åldern brukar man även få färre.

Linn0218
1

Samma för mig, fast jag har haft dålig hy i snart 4 år (är 18 år). Jag har testat mediciner från läkare, hudprodukter, inte äta socker osv, men ingenting funkar. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Nu har min hy börjat bli värre igen, så det är tråkigt :/

Nephi
2

Måste tyvärr säga att de inte alltid försvinner om man har otur, är 24år och har fortfarande problem med det, jag har däremot haft turen att mycket av min acne är på rygg istället för ansiktet. Snart 10 år sen det började. Mamma hade samma problem i sin ungdom, så för mig så är acnen mest troligt delvis värre på grund av vad för gener jag fått från mamma. Sluta titta på alla andras hy, det kommer inte hjälpa dig. Du kommer om några år upptäcka att det är fler än du som har eller har haft problem, antingen accepterar man att lite ärr och sånt får de va eller så får man bli en mästare på smink. Rekommenderar det första alternativet 😉 Jag testade många olika behandlingar, huskurer, vanliga tvättar, receptbelagda tvätter och krämer, fick även antibiotika (tror jag det var) i ett försök att få ned inflammationen. Just nu är konjaksvamp och en speciell typ av p-piller (som ska vara gjord för att hjälpa med acne som jag förstått) den kombon som funkar bäst för mig nu på senare år och håller min acne till ett minimum även om den fortfarande är där. 😊 Även sol brukar kunna hjälpa med att torka ut acnen, men kom ihåg att sola försiktigt med solkräm och gå undan i skuggan efter en stund! Rekommenderar att prata med dina föräldrar om hur du känner och om att eventuellt gå iväg och prata med en läkare och/eller dermatolog om vad som kan passa dig att testa för din acne om de vanligaste produkterna gör det värre. Det som funkar för den ena fungerar inte alltid för den andra.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Tippy-Toe
0

Gör rent ansiktet morgon och kväll. ÅTERFUKTA ÅTERFUKTA ÅTERFUKTA. Pilla inte. Det är inte så mycket mer du kan göra. I din ålder kommer acne ofta pga hormoner. Försök absolut inte att "torka ut" acnen. Det kan leda till att huden producerar ännu mer fett och det blir värre istället.

ThatPie
0

Jag har aldrig haft någon grov acne, vilket min syster däremot har haft. Men tampas ändå med blackheads och finnar. Jag nekade väldigt långa vad problemen till detta var, men det blev bara sämre och sämre. Så jag rekommendera att du börjar med att försöka sätta ihop en hudvårds rutin. Det är inte lätt att hitta vad som passar dig och din hud, så förbered dig på att det kan ta allt från månader till något år. Men det är mycket bättre att ta hand om ”problemet” på djupet och inte bara tillfälligt. Om du vill börja lite smått kan du besöka exempelvis en kicks butik med någon av dina föräldrar och förklara att du ska starta en rutin och fråga vad de rekommendera. Kan vara bra att ta reda på om du har torr, oljig eller bland hy. Skulle länka en bra video som förklara hur man tar reda på detta, men är på mobil just nu. Om du vill få expert hjälp på en gång så kan du ta kontakt med en dermatolog. Testa inte några ”husmors kurer” eller produkter som inte är framtagna att användas på huden. Om du använder fel saker kan du förstöra hudens naturliga barriär och få ännu större problem.

Tant Grön
0

Fick problem med finnar när jag var tonåring. Det blev lite bättre när jag blev äldre, men de försvann inte. Provade alla möjliga metoder och medel som fanns att köpa. Det enda som hjälpte var tee tree oil, men den var inte bra för huden och finnarna kom tillbaka. Inte förrän jag slutade med mjölk så blev jag av med dom. Har inte haft en enda finne sedan dess. Mjölk innehåller ju tillväxthormoner för att kalven skall växa. Kanske beror det på det, att det blir för mycket hormoner.

Tant Grön
0

Kan tillägga att hyn också blev mycket finare.

oh-la
1

#7 vilka tillväxthormoner menar du att mjölk innehåller? Jag misstänker att det är information som ursprungligen kommer från andra länder där det är tillåtet att he kor tillväxthormon som sedan övergår i mjölk. I Sverige är det inte tillåtet att ge tillväxthormon till kor.

Sindri
0

Det är nog detta som Tant Grön tänker på. Mjölk kan defiitivt vara en bov när det gåller många hälsoproblem.
https://supersynbiotics.se/maghalsa/kost/kostspecial-mjolkprodukter/

ThatPie
0

#10 skulle inte vi då här i Norden ha högre antal av de hälsoproblem, jämfört med andra länder. Då vi dricker så pass mycket mjölk? Kan såklart vara att man inte forskat kring vad dessa skulle kunna vara och det därför inte finns någon fakta om saken. Men att ta acne som exempel, skulle då inte mängden personer som ”lider” av acne vara högre här då? Och för att inte helt lämna det ämneTS startade så lägger jag till att ändringar kost kan fungera för vissa, men inte alla. Som med allt här i livet. Men är värt att nämna då jag på senare tid hört fler och fler som inte märkt av någon signifikant ändring av sin hud i och med kost ändring. Om man testat allt annat och inget fungerat kan det vara värt en tanke, men när man är ung är det viktigt att se till att man får i sig allt man behöver för att växa och utvecklas på korrekt sätt. Innan man börjar mixtra allt för mycket med sin kost.

Sindri
1

#11 av: ThatPie
För de flesta folkslag är det inte normalt att dricka mjölk när man inte är barn längre. Vi i norden har gjort det länge och har en speciell gen som gör att de flesta vuxna tål mjölk.
Jag har inte sett någon undersökning om acne/finnar i olka länder, men det kan definitivt höra ihop med kosten. Nu finns det ju mycket annat olämpligt som påverkar hur vi mår, både på insdian och utsidan. Det är många som vittnat om att de fått bättre hy när de slutat med mjölk, varför skall inte TS kunna prova det? Det är ju inget  farligt att inte dricka mjölk.
Många forskare menar att det kan höra ihop med cancer också eftersom cancer är en okontrollerad tillväxt av celler och mjölk innehåller just den där tillväxtfaktorn som heter IGF-1.

För många år sedan läste jag om att forskare kopplat ihop mjölk med prostatacancer:
https://www.aftonbladet.se/halsa/a/Onj3MA/forskare-mjolk-kan-ge-man-cancer

https://www.svd.se/mjolk-mojlig-orsaktill-prostatacancer

https://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

https://svenska.yle.fi/artikel/2015/11/19/forskare-vid-harvard-mjolk-dodar

Om det kan ge prostatacancer kan det såklart ge andra former av cancer, och andra hälsoproblem. Jag förstår inte vad du har för problem med det?

ThatPie
0

#12 har inget problem med det, ville bara höra ifall du kände till några undersökningar som stärkte det du sa. Just för att jag personligen inte sätt någon undersökning kopplat till just acne. Jag har hört att det fungerat för enskilda personer, men inte något konkret eller fakta baserat. Inom ”skin care” kretsar online finns det många åsikter om vilka specifika saker i sin kost som kan påverka ens hy. I flera år har folks första förslag vid oren hy varit ”drick mer vatten” eller ”ta bort allt med socker i”, för att nämna de jag först kommer att tänka på. Men antingen har de inte haft någon forskning eller fakta bakom sig eller helt och hållet gått emot de som faktan egentligen säger. Av denna anledning sa jag till TS att allmänt (inte specifikt för just mjölk) vara försiktig och källkritisk till vad de läser om just hud och kost, för endel av dessa saker kan rubba den balans man har för tillfället. Så ja jag håller med om att vad vi äter påverkar hur vi mår och hur det visar sig, men pga just detta så måste man vara noga med vad man ändrar på av vilka anledningar.

Tant Grön
1

#10 Tack för länken Sindri. Det var just det jag tänkte på. Så här står det bl.a: "Eftersom mjölk är utformat för att få kalven att växa och i slutändan bli könsmogen innehåller den naturligt både hormoner och tillväxtfaktorer som exempelvis hjärn- och hypofyshormoner, och steroider som östrogener, progesteron och även testosteron. Dessa hormoner är fettlösliga och halten av hormoner är därför störst i feta mjölkprodukter som t.ex. smör och ost."

Sindri
1

#13 av: ThatPie
Men TS har ju inte balans utan uppenbart obalans någonstans i kroppen med någonting. Klart TS skall prova att utesluta olika saker, både utvärtes och invärtes. Det finns absolut inget negativt i att inte dricka mjölk, eller sluta med socker.