Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmat-och-dryck
Läst 395 ggr
[MelliOO]
2

Bra energibars?

Har nån något tips på energibars man kan köpa eller göra själv? Helst någon som inte innehåller för mycket socker. 🙂

ThatPie
1

Inget tips på köpbara då jag knappt äter bars. Men min syster gör och hon säger alltid att de utan eller med lite socker inte alls är goda och även kostar mer än de ”vanliga”. Så tips är väll då att göra med själva :) på så sätt så kan du även ändra lite i receptet så att det passar dig i smaken mer.

Sindri
0

Här är ett basrecept som man kan variera.

5 dl av ex vis. nötter, mandlar, pumpakärnor, solroskärnor, havregryn, boveteflingor, kokosflingor etc
0,5 dl kokosolja
1 dl torkad frukt (russin, fikon, dadlar, aprikoser, banan etc lite blötlagd) eller sylt.
1 krm vaniljpulver
1 lätt vispad äggvita

Vispa äggvitan lätt. Blanda ihop det andra i en skål  (om du vill kan du mixa nötter mm lite lätt) och rör ner äggvitan.
Lägg allt i en lagom stor form, med bakpapper som du vikt upp på sidorna.
Baka i 150 graders ugn i ca 25 minuter.
Skär i lagom bitar. Jag brkar slå in mina i smörgåspapper. Eftersom de inte innehåller så mycket socker och inga konserveringsämnen så brukar jag frysa bitarna. De tinar på ett par timmar om man är ute.

[MelliOO]
0

#2 Det måste jag testa, tack!

davidia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köper Barebells. Tycker dom är väldigt goda och bra! Har smakat många sorter som smakar skit 😂

Sindri
1

Tyvärr inte så rolig innehållsförteckning;
INGREDIENSER: mjölkprotein, fuktighetsbevarande medel (glycerol), sötningsmedel (maltitol), kollagenpeptider, isomalto-oligosackarider, hasselnötter (7,5 %), vatten, kakaosmör, mjölkpulver, kakaomassa, palmfett, kakaopulver, arom, emulgeringsmedel (sojalecitin), sötningsmedel (sukralos, acesulfam-K).

Tre olika sorters sötningsmedel. Palmfett som är både oetiskt framställt samt cancerframkallande. Sojalecitin är också ett omtvistat ämne.

davidia
1

Dom duger åt mig och det var ett tips till Melli00. Hon behöver ju inte köpa dom om hon inte vill☺️

[Henry Norrström]
1

100 g torkade fikon eller dadlar

100 g torkade aprikoser

2 dl vatten koka tills de blir mjuka.

Skär fikon, dadlar, o aprikoser i små bitar så går det bättre att mixa dom.

Mixa detta. 

Hacka 200 g valnötter

0.5 dl flytande honung

3 dl havregryn

1 dl krossade linfrön, svårt att krossa, jag har kört hela.

1 dl riven kokos

1dl matlagningsyogurt laktosfritt eller inte, du bestämmer.

Rör ihop allt detta till en seg smet.

Bre ut på en plåt ca 1/2 cm tjock o sätt i ugnen 25 min. 175 grader.

Vänta ett tag o skär upp dem i 16 bitar. Lagom stora blir dom då.

Har bjudit på mina vandringskompisar på detta. Och de lever än idag. De vill ha mer.

Går det inte som du vill så hör av dig.

Henry