Äldre personer på "Tonåringar"
Hej allihop!
Det har varit en del snack i trådarna den sista tiden om äldre som är aktiva här på forumet, jag tänkte kolla lite med er och startar en ny tråd för att inte kapa andras. Det kanske dessutom är bra att det ventileras ordentligt i en separat tråd som sedan finns att återkomma till?
Jag är själv *gammal* och har med råge passerat tonåren, jag tycker att det är trevligt att vara här och både läsa och skriva, förhoppningsvis komma med några vettiga tips från ett annat perspektiv.
Det gör ont i hjärtat ibland att det är så många unga som mår dåligt men där tänker jag att vi kanske, kanske kan ge lite stöd med mer livserfarenhet.
Detsamma gäller naturligtvis många andra ämnen varav en del är ganska känsliga och privata.
Men den här sajten är främst av och för tonåringar så jag undrar hur ni ställer er till det? Är det ok, förutsatt att man håller sig inom etiskt vettiga gränser och absolut inte kommer klampandes och "kör över" utan visar respekt för att det är just en tonårssajt?
Jag vill gärna höra vad ni andra tycker? Jag tar mig friheten att länka till ett klokt och balanserat inlägg skrivet av oh-la i en annan tråd här på sajten:
https://tonaringar.ifokus.se/discussions/5f05fd1dce12c434d300315e-svart-att-komma?discussions-1#9
Ha en go sommar allihop!☀️
//Lona
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag är 23 år och har varit på den här sidan sedan jag var tonåring. Jag tycker att det är okej att äldre läser och skriver, så länge man vet vart gränsen går och man respekterar tonåringarna som är här. Jag tycker inte att det känns okej när vissa vuxna kommer med pekpinnar eller skriver typ ”såhär ska du vara, tycka, känna och göra”. Som andra har skrivit i andra trådar så känns det väldigt fel att vuxna ska ge tips om alkohol, sex och liknande till unga som kanske inte ens är myndiga. Men att vuxna finns här och ger goda råd och stöttar tycker jag bara är bra. Jag tycker dock att det är viktigt att äldre förstår att det kanske inte är lika att vara ung nu som när dom själva var unga. Man måste ha förståelse och respekt för varandra, och försöka hjälpa på ett bra sätt istället för att tycka att man själv vet bäst för att man är äldre. Jag tror att det kan kännas skönt för vissa unga att kunna skriva av sig och ventilera till en vuxen som man inte känner. Jag vet av egna erfarenheter att det kan vara svårt att öppna upp sig för föräldrar eller andra i ens närhet. Nu är jag som sagt ingen tonåring, så det är egentligen inte min åsikt som är viktig. Om tonåringarna inte vill att vi äldre skriver här så tycker jag att vi får respektera det :) Isåfall finns det ju andra sidor för oss att hänga på.
Jag är över 30 och Medarbetare här. Vi ser inget problem med att äldre kommer in med sina perspektiv, så länge ingen blir nedlåtande eller dylikt. Och att de tänker efter ibland innan de skriver något eftersom en del ämnen är känsliga och då måste man komma ihåg att många yngre är lättpåverkade. T:ex är det viktigt att komma ihåg att en del problem eller bekymmer de som är yngre har är något vi som är äldre insett inte egentligen är ett problem, men som tonåring kan det kännas enormt. Det måste man respektera.
Men generellt sett är äldre välkomna här, så länge vi visar respekt och håller god ton. Och visar förståelse för att majoriteten av användare är just tonåringar.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Är 16 och har läst trådar långt innan jag skaffade en användare. Jag tycker det år skönt att även äldre hjälper till med att svara på frågor och ger tips. På senaste så har dock det hela lett till några diskussioner i andra trådar. Själv tycker jag att det känns… äckligt? och skumt när jag vet att en 30+ man ger en tjej sextips eller vuxna börjar försöka säga vad man ska göra eller hur man bäst får tag på till ex. alkohol eller gör andra saker som tonåringar bör hålla sig ifrån. Det är skönt att veta att andra finns där för en, men framförallt hos vissa saker så tror jag att vissa vill ha svar från jämngamla. Tif har hjälp mig mycket och jag är sjukt glad att det är så många som hjälper och att även vuxna bryr sig och vill hjälpa en, dock så tycker jag att alla borde tänka på hur de svarar (då vissa svar inte alltid är det man verkligen vill ha). Dom som skriver här behöver inte en extra förälder som berättar vad dom måste göra eller vad dom gör fel. Många vill ha stöd och ber om hjälp för hur dom ska kunna ändra något. Är sjukt tacksam dock att tif finns och jag tror att det hjälper sjukt många.
#3 Det är inte tillåtet av någon att ge olagliga tips. Oavsett om man är 16 eller 25 så får man inte ge tips på hur man får tag i alkohol för underåriga eller droger eller dylikt. Sen angående sextips så får man använda sitt sunda förnuft. Är personen väldigt, väldigt ung så är det inte okej att ge sextips, däremot om de är 18-19 så finns det ingen anledning till att man inte ska få ge lite tips eller råd eller stöd.
Är det någon som ser inlägg som verkar olämpliga så är det helt okej att kontakta mig eller sajtvärden så ska vi kolla på situationen.
Sen att man ibland får svar man inte vill ha gäller ju alla åldrar, ämnen, forum. DET är inte emot reglerna.
Jag tycker att det är okej att äldre kommer med insikter till vissa trådar, medans andra trådar kan vara mer lämpliga för endast tonåringar att svara på, i min åsikt. Alltså så skulle jag tycka att balansen med åldern fungerar som nu (stabilt i förhållande till åldrarna).
Däremot så tycker jag man ska reagera tidigare när personer inte kan bete sig, mer specifikt när vuxna som skriver i trådar inte beter sig bra, eller ger varningsflaggor till att de i framtiden kan utgöra fara eller obehag. Jag tycker man inte ska låta de vara tills något sådant sker. Jag tycker man kan vara lite mer petig med hur de uttrycker sig, jämfört med hur tonåringar uttrycker sig då detta forum faktiskt är riktat till yngre. Alltså, reagera tidigare även vid mindre varningsklockor eller obehag när det ändå gäller folk som inte tillhör målgruppen.
De flesta unga ändå väljer att vara på detta forum för att få råd från personer som är i liknande situationer/åldrar/erfarenheter. Detta ska vara en trygg plats för unga, inte riskera att trigga dem.
Tycker det är okej att det finns några vettiga vuxna som läser och får kommentera när det gäller nåt allvarligt, men jag kan faktiskt störa mig på boomers som ska kommentera "på min tid gjorde man minsann si och så", man bara jaha, vem frågade. Nej men helt ärligt, vuxna har inget att ventilera om här om dom bara ska komma dragandes med "på min tid" och liknande irrelevanta åsikter.
Själv är jag 20 och tekniskt sett "vuxen" (vilket jag absolut inte är mentalt) men jag kan känna att upp till 25 är man iallafall ungdom, och basically "tonåring".
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Jag vill verkligen uttrycka att OM någon känner sig obekväm kring något som någon skrivit så hör av er till mig! Eller till värden!
Tycker att det skrivits mycket klokt här! Jag håller helt med om att det är ok att äldre skriver i forumet, om det hålls på en lagom nivå. Tanken är ju främst att forumet är till och för tonåringar, men ibland kan ett perspektiv från någon lite äldre vara mycket värdefullt. Jag vill också säga att precis som Calcifer skriver så finns vi bara ett pm bort om något känns konstigt! Jag syns inte så mycket här på forumet längre då jag inte riktigt har tid, men jag är inne på iFokus flera gånger om dagen och svarar alltid snabbt på pm. Jag brukar kika så att nya trådar håller sig inom reglerna, men är tyvärr sämre på att hålla koll på om en tråd spårar ur efter det - så kontakta gärna mig eller Calcifer om vi missar något i en tråd! /Er sajtvärd
Jag är 27 och lurkar lite, varit medlem sedan jag var 18 har jag för mig. Känner att det finns vissa delar där jag kan dela med mig av mina upplevelser och erfarenheteer freån min uppväxt som förhoppningsvis kan hjälpa andra.
Jag lider ju av psykisk ohälsa och även om jag inte är frisk så är jag i alla fall inte lika dumdristig och destruktiv när jag var tonåring. Men det är ju också en del av livet, man måste kunna få göra fel och lära av misstag, men jag tyckte att det var skönt att min man och hans vänner var äldre än mig, jag fick stort stöd i att omringas av vuxna människor utan tidigare relation till mig.
Så jag tror det är bra att det finns lite äldre personer här, för man kan faktiskt ge råd utan pekpinnar och dömande ord. 🙂
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Tack Lona, föra att du tyckte mitt inlägg var klokt. Vad glad jag blev 😊 Jag är medlem på Tif mest av "nostalgiska" skäl. Drt var en av de första siterna jag blev medlem på 2008, när jag fortfarande kunde skriva utan att skämmas. Har inte tagit mig för att ta bort sidan. Jag läser ibland, och skriver ibland också om vuxensvar efterfrågas eller om frågan kanske gäller mer "vuxna" saker som jag har mer erfarenhet av än en tonåring. Det kan gälla jobb eller att flytta hemifrån exempelvis, sådant som är lämpligt för mig att prata med en tonåring om. Ibland svarar jag som mamma också, om jag tänker att ett mammaperspektiv kan behövas. Jag tänker att tonåringar och unga vuxna ibland kanske behöver erfarenheten av en vuxen ibland. Ibland kanske också en vuxens realism. och helt ärligt behöver nog vuxna också tonåringars och unga vuxnas tankar på saker. Tankar som inte är så färgade av samma erfarenhet, som har en annan vinkling och ett fräscht nytt synsätt. Däremot är det ingen rättighet att skriva till ungdomar om vad som helst bara för att det är ett forum. Som sagt, man måste tänka extra över lämplighet som vuxen. Det tror jag ändå att vi ska klara av, och de som inte gör det har ju kanske inte här att göra.
Jag håller med er andra som svarat så klokt i den här tråden (själv är jag "gammal nog att ha barnbarn", men jag har inga. Jag hade för övrigt förmånen att som 25-åring få praktisera på en fritidsgård i en mindre ort i Östergötland. Det var en väldigt nyttig och underbar tid, då jag fick ta lite grann del av hur barnen och ungdomarna som besökte fritidsgården och som gick i den näraliggande låg- och mellanstadieskolan, där jag dagligen jobbade som rastvakt, hade det).
Jag är 30+ men kikar in här lite då och då. Jag låter bli de trådar där jag känner att jag är för gammal och inte har något att göra i. Jag skulle lätt kunna stå med pekpinnen och säga att man ska låta bli alkohol tills man är 18, men jag vet att det inte riktigt fungerar så. Så det lägger jag mig inte i. Däremot om jag ser att någon behöver råd och stöd så kan jag skriva ett inlägg.
Så länge de vuxna inte lägger sig i frågor som inte tillhör de och beter sig obehagligt så tycker jag det är okej. Det är bra att vuxna kan hjälpa till ibland också.
Jag fyller 25 i år och hänger här. Jag var Medarbetare på sajten när den startades för 12 år sedan (med ett annat konto). Jag studerar till gymnasielärare (och högstadielärare) och ska jag vara ärlig går jag in här och läser för att "hänga med" i saker som är aktuella i tonåringars liv, för även om det inte är många år sedan jag själv var där glömmer man snabbt. :-) Jag brukar dock läsa trådarna bara, inte svara.
Nydligen fyllt 22 men hängt här sen jag var yngre. Tycker det är bra med vissa frågor att det finns äldre som kanske genomgått det dom går genom. Men kanske inte optimalt att lägga ut egna inlägg men absolut att man kan svara på andras
Jag är äldre, jag visar respekt och skriver inte här. Tyvärr är detta en av de aktiva sajterna på ett annat väldigt dött iFokus, så ibland hamnar jag här ändå. De gånger jag tycker att jag ev kunnat hjälpa någon så har jag skrivit pm.
Hängde här när jag var tonåring, är 22 idag. Brukar då och då läsa trådar som jag kan relatera till för att se vad andra har för lösningar på liknande problem. Är dock inte aktiv med att göra/skriva i trådar då jag känner att sidan inte är riktad till mig längre. Jag kan idag söka mig till andra kontakter för närmre hjälp.
Det är helt okej att som vuxen lägga ut egna inlägg dock. En del problem man kan ha som vuxen kan ju kännas precis när man var tonåring. Typ om man ska på en första dejt kan man mycket väl ha samma fjärilar i magen som när man var 15. Man behöver ju inte gå in på väldigt vuxna detaljer, men det finns inget fel i att t:ex fråga "blir det här en bra outfit, tror ni det är konstigt om jag sminkar mig så här" osv. :)