Skolan
Hej! Jag är en 13 årig tjej som ska börja sjuan imorgon. Jag ska gå kvar i samma skola fast i en ny klass. Jag är ganska blyg av mig och vill inte få ”rollen” som den tysta. Jag vill också skaffa vänner i den nya klassen. Min kompis som går i min nya klass (och som gick i min gamla) är mycket med en annan tjej så jag blir utanför varje gång jag är med dem. Några i den nya klassen har gått i min gamla klass fast dem känner jag inte så bra. Är väldigt nervös. Hur ska jag förbereda mig inför imorgon?
Hejsan ! Jag tycker nog att du ska vara dig själv , tänk inte på din vän som oxå ska gå i din klass . Du får säkert nya vänner i skolan , det finns nog andra tjejer som är blyga där. Jag önskar dig lycka till ! Kram / Soligajag1
HH 🙂
Tack för svar Ska försöka vara mig själv.
Om du brukar läsa här på Tonåringar så har du säkert sett många, många inlägg som liknar ditt. Det vill säga; du är inte onormal eller konstig på något sätt. Det är också många jämnåriga du möter och ser som är precis lika blyga som du, en del visar det mer, en del mindre en del inte alls. Många lär sig att spela en roll av att inte vara blyg.
Att vara blyg är absolut inget fel, och det är inget fel att säga det heller.
Typ: Jag är inte ointresserad eller dryg, bara blyg.
Jag var väldigt blyg som barn och tonåring, jag flyttade ofta och fick byta klasskamrater. Det var pest, men jag tror jag lärde mig en del som jag har glädje av som vuxen. Jag fick ibland höra bakvägen att jag var mallig , men det var ju absolut inte så, jag försökte bara inte låtsas om hur blyg jag var. Önskar så att jag hade vågat säga det på t ex klasspresentationen.
Var öppen och nyfiken på dina nya klasskompisar.
Du kan läsa den här tråden, handlar lite om samma sak.
https://tonaringar.ifokus.se/discussions/5f296e8ece12c4156f0ba764-skams-over-allt?discussions-1
Tack för båda svaren