Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkänsliga-rummet
Läst 484 ggr
[Necromancer]
2

Komma ut som trans

Well undrar hur jag bör komma ut som trans till mina föräldrar. Jag vet att det inte finns något ”rätt” eller ”fel” sätt men då det liksom är ganska så mycket att ta in (behövde själv ett halvår innan jag lyckades acceptera det hyfsat) så vill jag typ ha lite idéer. Jag vill även fortfarande komma ut som asexuell, demiromantisk/panromantisk till mina föräldrar och hade liksom tänkt ta en sak i taget. Just dessa saker hade jag bara tänkt nämna kort men att komma ut som trans lär leda till många fler frågor och starkare reaktioner. Just nu funderar jag, ifall jag ska skriva ett brev, berätta varför/hur jag känner och även lite information om vad det innebär och typ kanske ge dom länkar till ett par hemsidor. Mina föräldrar har nämnt för ett par år sedan att jag får älska vem jag vill så just den biten borde inte vara ett problem, även när jag nämnt trans i en konversation (gällandes militärtjänst) så var det en neutral reaktion/ingen alls. Dock så är det ju en sak när andra är något och när man själv eller en familjemedlem är det (har aldrig haft problem med att andra är till ex. gay men när jag insåg att jag inte var straight så fick jag panik). Är 16 och har under ett år nu ifrågasatt vem jag egentligen är och vad som är fel med mig och har redan kommit ut till vissa vänner som stöttar mig. (Väldigt kaotiskt inlägg, sry.)

Falken70
1

Jag är själv förälder till ett barn som kom ut som gay för oss för ett par år sedan. 
Jag tänker att som  förälder älskar man sina barn, jämt, det går liksom inte över. Det går heller inte över om barnet är gay, trans, queer, asexuell osv. 
Du kommer må mycket bättre i dig själv om du kommer ut för dina föräldrar, du kan vara dig själv hemma - där du har din trygghet - och inte behöva spela för dina närmaste. Du får helt enkelt lita på dina föräldrar. 
Hur du väljer att "presentera" det för dom är upp till vad som känns bekvämast för dig. Straight up vid köksbordet, en förberedande lapp, tillsammans med en kompis - du väljer det som känns bäst.
Min dotter kom ut genom att messa en låt som hette något i stil med "I'm gay" 👍

Dessutom, det är absolut inget "fel" på dig.

[Necromancer]
0

Skönt att höra. Oavsett hur dom reagerar så blir det ju lättare då jag slipper dölja det. Vet dock inte om det är bättre att ta allt på en gång eller dela upp det.

Herveaux
0

#0 Jag tycker det är smidigt att skriva. Då kan mottagaren läsa i lugn och ro och läsa om saker flera gånger om det behövs. 

Jag kom ut "muntligt" som trans till mina vänner och det vart väl lite hastigt och lustigt till den första stackaren. När jag blir nervös försöker jag ibland säga tre meningar samtidigt vilket brukar gå sådär. 🥵

Angående att komma ut med din sexuella läggning så behöver det inte bli mer komplicerat än att du kommer ut som inte-straight. Föräldrar behöver inte veta allt om ens sexuella drifter och preferenser, om det inte är vad du vill såklart. 

Jag hade tagit en sak i taget, annars blir det nog lite kaka-på-kaka och mycket att ta in på en gång. Lycka till!

#1 Världen vore en fantastisk plats om alla föräldrar tänkte så kärleksfullt om sina barn! Tyvärr ser det inte ut så och ett råd som ofta dyker upp bland komma-ut-tips är sorgligt nog att faktiskt ha en väska packad och en garanterad plats att sova kommande nätter OM föräldrarna flippar ur helt.

// Harley

[Necromancer]
0

#3 Måste bara lyckas bestämma mig för vad jag ska skriva. Tänkte ge/skicka det till dom när jag dragit till skolan. Har en dag då jag är borta i 11h så dom borde ha nog tid att avreagera sig lite. Just min sexualitet hade jag bara tänkt nämna, det är liksom inte en stor grej.