Vad händer nu?
Jag blev sjukskriven i 9an och gick ut utan betyg. Jag går inte gymnasiet utan jag är hemma. Ungdomskraft Gotland har lovat att hjälpa mig men helt ärligt vet jag inte vad jag ska göra.
Så fort jag sätts under press så återgår jag till mitt mental state jag hade i 9an: Arg, Ledsen, Trött, Asocial, Självskada och Sjmtankar.
Bara att fika med min bästis en timma kan få mig helt utslagen resten av dagen, hela natten och nästa dag.
Samtidigt fortsätter mamma hela tiden påminna mig om hur värdelös jag är genom att säga "du måste få ihop pengar" "du kan inte bara gå hemma och dra"
Jag behöver en inkomst, men i december tar mitt barnbidrag slut och då har jag absolut ingenting men samtidigt är jag så värdelös för tillfället så att jag har ingen möjlighet till jobb eller praktik 😔 jag vet inte längre vad jag ska göra helt ärligt.
- Redigerat 2020-09-16 17:22 av Sasha W
Det första är ju att ringa psykiatrin. Måendet måste ju tas tag i innan något annat kommer fungera.
#1: har sporadisk kontakt med bup
Problemet är att tiden börjar rinna ut och snart kommer jag stå där med Mig själv, En hund och en katt att mata och inget barnbidrag som täcker.
Du behöver något annat än BUP. Du behöver en riktig genomgång och utredning. Därefter hjälp och stöd att få grundskolebetyg.
Du är inte ens myndig så vad jag vet är dina föräldrar skyldiga att försörja dig. Att oroa sig för pengar gör inte att du mår bättre.
#2: dina föräldrar är ju tvingade att betala för dig till dess att du är 18, eller 21 om du går i skolan.
Ni får ta tag i bup så det blir en ordentlig utredning som leder till någon hjälp. Är ju inte meningen att en så ung människa ska gå hemma och må dåligt.
Håller med Nina. Ring till psykiatrin. De kommer hjälpa dig. Kanske inte lösa precis allt men en del.
Mvh
Mig

Det viktigaste är att du får en diagnos ordentligt på papper. Utan det kommer inte samhället kunna hjälpa dig, du fastnar liksom i limbo. Så länge som du inte är utredd anses du väl egentligen "bara" vara en hemmasittare, alltså någon som sätter sig själv utanför skola och arbete utan utredd orsak. då kommer du ha svårt att få anpassad hjälp. Prata med dina föräldrar om att du kanske behöver hjälp att komma igång med en utredning.