Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 170 ggr
Dianelle
0

Nationella svenska

jag ska ha ett gammalt nationella prov som har temat ''de sju dödssynderna'' på läsförståelsedelen.
Jag undrar bara vad jag ska tänka på och om det kommer någonting oväntat.
Provet är mer som ett test eller förberedelse, btw.

Annars undrar jag bara om det är sant att läraren kan pricka in 0 poäng om man skriver ''för mycket'', alltså att man skriver det rätta svaret men skriver lite extra.

tacksam för svar

Scorpio97
1

Bäst är nog att helt enkelt fråga läraren så du vet att du får ett korrekt svar :) Du kan även kolla upp gamla bedömningsmatriser för att se hur lärarna ska bedöma olika frågor.

Det var några år sedan jag skrev nationella prov (jag pluggar på universitet nu) men som jag minns det och som våra lärare förklarade det kan man få lägre poäng eller 0 poäng om man genom att skriva för mycket visar att man inte förstått frågan/uppgiften/texten.

Så om jag bara hittar på ett spontant exempel här: du läser en text om Lisa. I texten framgår det att Lisa är 30 år, att hon jobbar på en skola, att hon är allergisk mot jordbuggar och att hon älskar hundar. I själva frågan står det att Lisa går och köper glass och då väljer chokladglass. Det fanns även jordgubbsglass i kiosken. Varför köpte inte Lisa jordgubbsglass? Svaret är naturligtvis att Lisa är allergisk mot jordbuggar och därför valde en annan glass. Men om du i ditt svar skriver det, men också tar upp att hon älskar hundar och jobbar på en skola så tar du upp saker som är irrelevanta för frågan och det skulle kunna sänka din poäng. För svaret tyder då på att du antingen inte läst/förstått frågan ordentligt eller inte läst/förstått texten ordentligt - vilket är vad läsförståelse handlar om. Förstår du hur jag menar? :) Eller om texten också beskriver Lena, ska du inte svara varför Lena valde den glass hon gjorde - för det är inte en del av frågan.

Sen kommer man ju inte få poängavdrag för att man skriver ett onödigt ord. Jag tror inte man behöver oroa sig särskilt mycket för det. Men det är alltid bra att noga läsa frågan så att man vet precis vad dom är ute efter, och när man skrivit svaret kan man gärna gå tillbaka och dubbelkolla så att man svarat helt på frågan men inte tagit med något onödigt. Om jag är osäker på om något ska vara med eller inte skriver jag dock hellre lite för mycket än lite för lite (men jag säger inte att det alltid är bäst).

//Jessie

• Redigerat 2020-10-12 22:48 av Scorpio97