Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkärlek-och-förälskelser
Läst 630 ggr
elisabethi
0

Hur berättar jag för mamma?

Hej! Jo det är så att jag gillar en kille, och jag tror han gillar mig. Jag är 05:a och han är 03:a. Jag har inte alls känt honom länge utan bara ifrån fredags tills idag (tisdag). Vi låg och kramades hela natten i min kompis säng, men det vet inte min mamma om…

Vi kan inte bli någonting om inte jag berättar för min mamma eftersom jag inte kan hålla på att ljuga om vart jag är någonstans. Men hur ska jag berätta detta för mamma eftersom att vi kanske ska vara hemma hos honom på Fredag?

Grejen är också att det hade varit jättelätt att träffa honom om jag bara sa att han gick på min skola, men nu är det så att vi träffades hos min vän hela helgen utan att min mamma vet om det…

• Redigerat 2020-11-11 00:44 av elisabethi
Karmatarerskanise
4

Bara säg som det.är. Du har träffat en kille som är väldigt trevlig.

vendelay
3

Vad är det som gör att du inte vågar berätta för din mamma?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

elisabethi
1

#2 jag vet faktiskt inte, min mamma är ganska sträng

vendelay
3

#3 Jag förstår. Om du är rädd att hon ska förbjuda dig att fortsätta träffa honom eller något liknande tycker jag att du ska försöka prata med en annan vuxen först som kan hjälpa dig. Det kan vara en kompis förälder, en lärare, någon på ungdomsmottagningen eller vad som helst. Om det snarare handlar om att du är rädd att hon ska bli besviken på att du undanhållit detta från henne tänker jag att det bästa kanske ändå är att bara berätta det och försöka förklara att du var alldeles för mycket i nuet för att tänka på att berätta för henne, eller vilken anledning det än kan vara.

Du har RÄTT till att en partner, och åldersmässigt verkar väl inte lagligt vara ett problem (15 och 17 år?) så din mamma har faktiskt ingen rätt att förbjuda dig att träffa honom (om det är det du är rädd för!). Hon kan såklart avråda dig eftersom hon bryr sig om dig, men det är ditt beslut för det är ditt liv och du är tillräckligt gammal för att få fatta ett sådant beslut.

Här är några länkar som kanske kan hjälpa:
https://www.umo.se/familj/vald-och-orattvisor-i-familjen/foraldrar-som-vill-bestamma-for-mycket/
https://www.umo.se/familj/vald-och-orattvisor-i-familjen/att-inte-fa-onanera-eller-ha-sex/
https://www.umo.se/familj/vald-och-orattvisor-i-familjen/att-inte-fa-bestamma-over-sin-fritid/

Jag håller tummarna för dig, lycka till 😊

• Redigerat 2020-11-12 03:31 av vendelay
Tippy-Toe
2

Jag tror att din mamma skulle värdesätta att du litar på henne och vill berätta att du träffat en kille du tycker om. Om du håller det hemligt tror jag att hennes reaktion kommer att bli mer negativ när hon väl får reda på det. Alltid bättre att vara öppen och ärlig.

vendelay
3

#5 Tänker att det kanske är bra att ha i åtanke att det INTE alltid är bättre att vara öppen och ärlig. Vissa föräldrar kontrollerar sina barn, och då bör en prata med en annan vuxen som kan hjälpa en. Det bästa är verkligen inte alltid att vara ärlig om allt till alla.

Tippy-Toe
1

#6 En sådan sjuk och kontrollerande förälder blir knappast bättre av att få reda på att deras tonåring har ljugit.

Karmatarerskanise
1

Hon skrev att hennes mamma är sträng. Det betyder inte k8ntrollerande.

vendelay
1

#7 Nej, men en sådan förälder bör kanske inte vara förälder. Därför borde ett barn till en sådan förälder ta hjälp av en annan vuxen istället för att vara helt ärlig om allt.

#8 Ja, förlåt för att tråden blev lite OT. Jag ville bara ge ett till perspektiv. Vill också att TS ska ha en chans att fundera på om mamman kanske är orimligt sträng eller om det är rimligt. Kanske inte är så lätt att veta själv, därav mina länkar.

Juwel34
0

Måste du berätta om allt för din mamma då? Säg bara att ni är kompisar

[XO13]
0

Tycker att du ska bjuda hem honom så hon får träffa honom, alltså inget kram eller så utan som en kompis. Då ser du hur din mamma reagerar. Som förälder är man mycket mån om sina barn så jag förstår henne oxå. Är det en bra grabb så förstår mamma din situation, bra om förälder emellan kan prata att det är ok att du sover över där. Du inte myndig så dina föräldrar har övertag att bestämma över dig. Kolla med din mamma att hon tar kontakt med hans föräldrar så kommer det bli bra, eller vise versa. Hans föräldrar har oxså ett ansvar.

Moa0108
2

"Du mamma jag vill gärna berätta en grej för dig. Jag vill gärna att du lyssnar och inte blir upprörd. Om du har några frågor, funderingar eller är orolig så kan vi prata om det efter! Det är så att jag träffade en kille i helgen som är 2 år äldre en mig. Vi låg och kramades och myste och jag gillar honom och jag tror han gillar mig. Jag vill gärna berätta detta för dig då det känns skönt att ha en trygg person att komma till och prata med om jag skulle bli ledsen eller om jag bara är glad och vill snacka om det! Jag vill också att du ska veta vart jag är när jag träffar honom! Jag hoppas att du känner dig okej med detta och att vi kan ha en öppen konversation om det utan att det blir något bråk eller liknande"