Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 184 ggr
Ellen_
1

Hjälpa flickvän

Min flickvän och jag har snart varit tillsammans i 1,5år. Vi bor 4h ifrån varandra men ses minst en helg i månaden (och såklart alla lov). Vi har båda problem med psykisk ohälsa men istället för att det är toxic som jag vet att det blir för vissa så tycker jag att vi supportar varandra och ändå bryr oss om vårt eget mående på ett hälsosamt sätt. Jag går ju nu i skolan 75% och går även estet-Sam linje andra året vilket jag älskar. Min flickvän går natur-bild och design och hon har varit så nöjd med sitt val men nu senaste månaderna så har det blivit för mycket för henne. Vi hinner knappt ses för att hon har så oerhört mycket plugg och prov. Och denna stressen tror jag gör så hon får symtom såsom huvudvärk vilket gör att hon inte klarar av att gå till skolan. Nu har hon gått kanske Max 4-5 hela dagar på en månad och jag märker att hon har hamnat i en ond cirkel eftersom hon nu ligger efter massor i prov och lektioner och då pluggar hon så mycket hon orkar men kraschar totalt. Jag är så orolig för henne för som utomstående så ser jag att hon mår sämre och sämre hela tiden. Jag vill verkligen inte att hon ska behöva ha det så tufft och har uttryckt min oro att hon håller på att bränna ut sig helt men hon verkar intala sig att hon ska klara allt plugg osv utan hjälp. Hon har redan kontinuerlig kontakt med bup men vill inte riktigt ta upp det där. Nu kommer hon hit på fredag och stannar över helgen och jag förstår att hon bara kommer orka sova eller kanske se på någon serie så det är vad jag förbereder mig för. Men finns det något mer jag kan göra för henne? Hur kan jag hjälpa till och supporta henne på bästa sätt så hon klarar sig igenom det här för jag vill inte förlora henne😓😅

[ThinkingMe]
1

Jag har inte så många idéer, och du har säkert den här tanken sedan innan, men en viktig grej är att inte pressa henne kring det. Och inte heller tjata om ämnet kring henne, alltså låt henne ta det i sin egna takt. Ibland så behöver man tyvärr krascha för att stanna, och man behöver få sin chans att lära sig av sina misstag. Hon kan bara bli bättre om hon vill bli bättre.

Var som du brukar, resten är upp till henne. Se till att ta hand om dig själv också.