Vilken skola
Hej! Jag står inför ett svårt beslut om två olika skolor. Jag har börjat högstadiet i den skolan som jag gått i sen 1:an. Jag har stått i kö till att få börja på en annan skola i högstadiet som är väldigt bra. Men jag kom inte in på den. Nu i högstadiet bytte min bästa vän skola till en skola med olika inriktningar då hon är dans och sång intresserad. Jag har istället umgåtts med en annan tjej i min klass. Vi har klickat väldigt bra och vi trivs tillsammans. Nu är det så här att jag har fått plats i den skolan jag stod i kö till. Men jag vet inte vad jag ska välja. Nackdelen med den skolan som jag kommit in i är att jag måste åka buss. Samt så är det en skola med mycket prov och läxor. Jag är rädd för att jag ska bli sämre än vad jag är och att jag inte ska ha någon att vara med. Fördelen med skolan jag går i nu är att den ligger nära, jag känner alla lärare och att jag har någon att vara med. Samt så kommer jag inte kunna läsa franska i den nya skolan då dom inte har det. Min mamma känner en som har sitt barn på den skolan och hon säger att den är jättebra och att hennes barn har höjt sig i många ämnen. Det här jag också gjort i den skola jag går i.
Skolan som jag går i nu har blivit väldigt stökig och jag som är en duktig elev med relativt bra betyg ändå känner att jag syns lika mycket som dom stökiga. I den andra skolan verkar det vara bättre det verkar som att dom smycket hårdare och har mer ordning och reda. Men jag är rädd för att jag kommer lyckas sämre än dom andra för att jag kommer in nu mitt i terminen.
Förlåt för en ganska flummig text men jag hoppas att ni kan förstå lite iallafall. Som ni märker har båda skolorna sina för och nackdelar. Men jag behöver hjälp med vad jag ska välja. Jag vet att jag ska välja det jag känner för men just nu har jag ingenaning.
Varför stod du i kö till den andra skolan från första början?
Är någon av dem lättare att ta sig till/på närmre håll?
Har du lätt för att få nya vänner, att anpassa dig till nya miljöer osv?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1: Mina föräldrar ställde mig i kö till den skolan när jag var liten. Den skola jag går på nu har jag gångavstånd till. Det tar ca 6 minuter ditt. Den andra skolan måste jag åka buss till eller få skjuts. Skulle säga att jag lätt kan anpassa mig till nya miljöer men jag har lite svårare med nya vänner.💖
#0: Har du besökt skolan du sökte till? Fick du någon känsla för den?
#3: Nej jag har inte besökt den tyvärr.
#4: Då tror jag det kan hjälpa dig med beslutet. Du kommer att få en känsla för den om du går omkring och någon berättar om skolan.
Jag tror inte att du kan räkna med att få bättre betyg i en skola med striktare regler, snarare tvärt om. Tycker du har svaret i ditt egna inlägg över vilken skola du ska välja, att gå kvar där du är nu.
Hade det varit rätt beslut att välja den andra skolan hade du väl inte skrivit ett inlägg här kanske ;)