Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettfamiljen
Läst 345 ggr
Sasha W
0

Eget Boende?

Jag är 16 år gammal och går inte gymnasiet.
hela mitt liv har varit ett ända soc stök men jag har alltid fått bo kvar hemma.

hemma för mig är hos min mamma där jag bor nu. jag vägrar bo hos min pappa då vi inte fungerar ihop så det blir bara kostanta bråk vilket min psykiska hälsa inte klarar av. jag äger just nu en katt också.

just nu förkommer ganska mycket alkohol hemma så jag sitter mest på mitt rum medans min psykiska hälsa långsamt krashar neråt…..

finns det något sätt som soc typ kan fixa nåt ställe där jag får bo själv?

Åsa S
1

Det kan nog vara mycket svårt att få ett eget boende via soc du är inte myndig så om du skulle ha det så illa ställt hemma att soc agerar lär det vara nått slags gruppboende eller familjehem som gäller då. Det är väldigt sällan soc har några bostäder att hjälpa till med numera de få som de kanske har går mest till sånt som tillfällig bostad för familjer som blivit bostadslösa vid ex. brand medans man försöker hitta nått annat boende det är ofta inget man får bo i nån längre tid.

[ThinkingMe]
0

#0 Har du sagt till soc att du inte längre vill bo där?

Sasha W
0

#3 nope

[XO13]
0

Förekommer det mycket alkohol hos din mamma…

Sasha W
0

ja

[ThinkingMe]
2

#0 Mitt råd är att ta kontakt med socialen och säga detta som ett första steg.

Sedan kanske du har någon vän eller så som du kan spendera tid hos? Så att du är hemma mindre, eller något annat ställe. Har du något ställe du går till under dagarna om du nu inte går på ett gymnasium? För annars hade det ju varit ett bra sätt att komma ifrån hemmet.

[XO13]
0

Att komma hemifrån en stund hjälper nog inte. Jag tror att man skall känna glädje att komma hem o känna trygghet där man skall sova. En fråga.. sitter du bara där, eller gör du något annat. Du kan ju inte bara sitta där utan du måste tänka hur du vill ha det i framtiden. 16 år gammal !!!
Har du sökt något arbete eller så, du måste aktivera dig om du vill komma ifrån din situation. Vet ej var du bor någonstans, det framkommer inte, om du bor på en plats där det är få arbetstillfällen så förstår jag att du har fastnat där. Om man skall flytta när man är så ung skall man nog tänka sig för.
Har du några kompisar som har förstående föräldrar som förstår din situation som kan hjälpa dig med ett hem som du kan trivas i för tillfälligt. Det finns föräldrar som ställer upp för sina barns vänner. Varit själv med om det. Man blir stark av att tänka som du.
Var inte orolig för framtiden….starka brukar det gå bra för.. men 16 år.
Du har upplevt en del men var inte orolig. Vi är starka tillsammans…
Du är inte ensam om det här.
Hör av dig som du känner nu.
Ps. akta dig för äldre grabbar som utnyttjar dig när du är i det läge som du är. En stark varning bara.

Sasha W
0

Min utmattning + psykiska hälsa gör så att jag kan söka jobb, då jag psykiskt inte orkar ta mig ur sängen oftast. Mest handlar det om att jag inte vill träffa på folk i hemmet, även om det är min egen mor då jag inte riktigt tål att bo med folk, jag vill själv kunna ha valet att vara social och inte vara det. Jag bara känner att jag genuint behöver komma ut ur hemmet och in i ett eget boende för att kunna må bättre.

Jag vet bara inte hur jag ska göra det….

[ThinkingMe]
2

#8 Jag vet hur det känns att vara utmattad i kombination med psykisk ohälsa, men det är ännu större orsak för dig att agera nu. För utifrån min erfarenhet så förbättras det inte förens man kommit ur situationen. Kontakta socialen, kontakta bup och säg detta.

Vet är detta är svårt när man mår dåligt, men det gäller att ta sats och försöka.

• Redigerat 2020-12-30 11:31 av [ThinkingMe]
[XO13]
0

Försök att se fram emot vad du vill komma här i livet. Kämpa för det, svårt när man är där man är men det kommer att ge utdelning när du kommer dit man vill. Livet är inte lätt, alla har en utmaning till att finna det man vill ha och när man kommer dit ser historian som det var väl ingenting. Tänk lite som att du vill ha någon att tycka om (älska) skaffa familj. Alla vi andra har kämpat för att finna den lycka som vi vill ha. Lite kanske mycket att ta tag i men man blir nöjd när man hittar sitt liv.
Ta dig ur sängen o gör din önskan till verklighet… det finns någon som väntar på dig där ute för att göra er önskan skall gå i uppfyllelse. Tappa inte bort liv på ondska tankar.
Att vilja vara ensam (asocial) vill alla vara ibland, men människa blir man inte ensam utan att ha någon bredvid sig.
Du kommer att ha någon som ger dig allt vad du vill ha.
Ta tag i det här nu.
Lovar du….. Kör nu o inte senare..

Sasha W
0

Nu har mamma öppet sagt att hon vill bli av mig också

[XO13]
0

Har haft någon liknande mamma som ville att jag betalade 65 % av min lön i hyra. Hon har aldrig tyckt om mig, men jag fann livet med mina kamrater o levde ett gott liv med dem, o kom ifrån mina erfarenheter hemifrån.
Tror att du skall titta utåt o se din framtid där. Du är ju 16 o skall vara försiktig med vad du kommer att få för vänner som kan ge dig en utväg från det här, men det kommer att ordna sig, du kommer att ha ett starkt psyke efter det här, vi överlever det mesta både på ont o gott.
Du får se det att det goda finns inom räckhåll.
Tar lite tid men du når dit.

[XO13]
0

Dessutom sa hon att när jag har flyttat så är jag inte välkommen tillbaka !!!