Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 288 ggr
Kcat
1

(X) TW våld i hemmet

Får man önska att en familje medlem aldrig existerat? Hela mitt liv sedan jag var liten har han plågat mig. Varje dag. Inte bara slagit mig. Jag blir väckt varje morgon mellan 03-05 av att han kommer hem full och skäller på min mamma som jobbar röven av sig varje dag. Jag förstår att han är sjuk men det har gått ut över mig, min lillebror och min mamma i 18 år. Jag har försökt flytta ut men det gå inte. När min mamma jobbar och jag är i stallet går han på min lillebror. Han hotar och slår alla i min familj. Inte bara småbarns hot utan han säger att han ska slå ihjäl oss alla. Att han ska mörda oss och skada oss. Helt ärligt är vi alla rädda för honom men vi kan inte göra något åt det. Sist slog han mig riktigt illa och jag trodde att jag brutit mitt ben men det värsta var hur rädd min lillebror var när han satt gråtande ihopkrypt i soffan bredvid mig medans han boxade mig. Men vad gör man inte för att skydda sin lillebror mot familjens största hot? Vem är han? Jo det är min äldre bror. Han är inte född såhär utan det är i grunden min pappas fel men den ansvarslösa åsnan tar inget ansvar. Han vet inte bättre och det förstår jag och han är inte lämplig att ta hand om någon- knappt sig själv. Han är helt ansvarslös. När vi var yngre slog han oss, låste in oss i källaren i timmar eller slängde ut oss. Vi var barn. Han är förändrad och han vet nog innerst inne att han gjort fel men skadan är skedd och det har format min bror till den person han är idag. Min far, familjen största hot formade min bror till att bli familjens nya största hot. Jag kommer kunna flytta snart, men vill jag lämna min mor med min bror som antagligen kommer vara den som slår ihjäl henne en dag? Eller med min lillebror som låser dörren till sitt rum om nätterna för att han är rädd? Han är inte rädd för att slå oss det har han gjort förut flera gånger, han gör det hårt även när det bara är på skoj men ont gör det. Precis som vår pappa. Visst kan vi polisanmäla honom men det är familj. Blod är tjockaren vatten…

Jag skyller inte detta på min mamma. Hon är den som alltid funnits där för oss genom hela vår uppväxt. Jag vet att min bror resultatet av min far, mobbning i skolan och en riktigt dålig uppväxt.

Jag vet egentligen vart min skotofobi kommer ifrån. Det är ganska uppenbart när jag tänker på det, jag är rädd för att sova för jag är rädd för vad som händer när jag inte är där, inte vid medvetande och inte kan göra något. Jag är rädd för mörker för jag är rädd för det som händer när jag inte ser och jag är rädd för att något eller någon ska anfalla mig i mörkret.

Jag har gått till psykolog men detta är första gången jag någonsin skriver eller berättar om det. Jag vill inte bli omplacerad, jag vill bo med min mamma, min bror och mina djur men jag vill inte ha varken min far eller äldre bror i mitt liv. Senast till sommaren kommer jag och min häst flytta. Efter då 16 år kommer jag lämna i 3 år, har jag tur så går skolan med på att jag kan flytta redan nu i vinter. Jag vill bara skriva av mig efter nattens/morgonens händelse då min bror än en gång kom hem full och vi tvingades läsa våra sovrums dörrar. Ungefär 1-3 gånger i veckan gör vi skrikande och bråk utanför dörren, sen får vi sms "lås sovrumsdörren" och sedan sätter vi på musik eller en film och väntar.

Jag vill inte höra att jag måste anmäla eller något sånt jag vill bara skriva av mig. Jag ber om ursäkt i efterhand för detta deprimerande inlägg men ännu en sömnlös natt fylld med bråk börjar verkligen tära på mig

Kcat
0

Ångrar redan att jag skrivit detta inlägg men verkar inte kunna ta bort det..

Lona
3

Snälla, fina du (inte sagt nedlåtande men jag blev berörd av ditt inlägg), polisanmäl din bror!
Om det är ett för stort steg så försök ta upp det med Bup, någon i skolan, soc, någon väns förälder, UMO, Bris, eller i princip vilken vuxen som helst.
Om du inte kan prata om det så visa tex det här inlägget.
Det kan finnas olika anledningar till att han beter sig så men det ÄR han som slår och det är ALDRIG ok!

Din mamma, din lillebror och DU behöver hjälp! Blod är inte tjockare än vatten i det här läget och om dina föräldrar (din pappa?) eller din bror hotar med vad som kan hända om du polisanmäler så lyssna inte på dem. Det är tvärtom ett sätt för din bror att få er djupare beroende av honom.

Snälla, snälla du, försök att våga prata med någon!
Om du vill så kan jag fråga en vän som varit utsatt för våld i hemmet när hon växte upp om hon kan kontakta dig (du kan fortfarande vara anonym) och ge dig stöd och råd?

Stor kram, tag vara på dig!!! 💕

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[ThinkingMe]
3

#0 Blod är inte tjockare än vatten, tro mig. Jag ber om ursäkt för vad jag kommer skriva nu, då jag vet att det inte är vad du vill eller egentligen behöver höra. Men om du älskar din lillebror, anmäl din storebror. Det kommer inte bli bättre med tiden, och tänk om din storebror faktiskt går steget för långt en dag. Det är inte ditt ansvar att anmäla egentligen, men din mamma verkar inte kunna ta sitt ansvar och göra det.

Hitta någon vuxen du litar på att prata med, och anmäl din bror, det kommer inte bli bättre förens du gjort det.

Den biologiska släkten spelar bara roll om de faktiskt älskar en, och stöttar en, vilket han inte gör.

Men oavsett vad, fokusera på dig själv först, före alla andra. Fokusera på att ditt liv blir bra.

Med vänliga hälsningar, en tonåring som lämnade sin biologiska far för mycket mindre än vad din bror utsätter dig för.

• Redigerat 2020-12-20 15:47 av [ThinkingMe]
[XO13]
0

Jag tänker inte be om ursäkt vad jag kommer att skriva.
Så här kan ni inte bo. Gå ner till polisen o säg exakt vad du skrivit här.
Att ta kontakt med någon annan gör dom rädda att ingripa.
Egentligen är det inte ni som skall flytta utan att de är de som ställer till livet för er. Vet inte var ni bor men om ni bodde i Skåne med omnejd skulle jag kunna hjälpa er med det. Ni skall inte vara rädda för de som ställer till det för er.
Mitt råd är att ni går till polisen o berättar er situation. Du skall aldrig ångra att du skriver här, det kan bli en lösning på erat elände.
Tror lite att de kan vara kända hos polisen tidigare eftersom de har en sån attityd. Var aldrig rädd att skriva här hur ni har det.
Blod är tjockare än vatten…. vill ni se det oxå. Så skall det inte bli.
Polisen är vad som gäller. Punkt o slut. Ni måste vara rädda om er, ni har en framtid, men kan vara svårt att glömma sin barndom, men man kan ta det lite lättare när man har fått ordning med livet med en egen familj. Tro mig det funkar. Polisen för ett snack är vad som gäller, ingen annan kommer att hjälpa er TROR jag.
Du måste höra av dig….

[XO13]
0

Jag är väldigt hård när det gäller misshandel av nära o kära o andra oxå.
Du måste höra av er….. hjälper er om det behövs.

[XO13]
0

Det verkar behövas…

[XO13]
1

Bra att du säger det här, o du ska inte försöka ta bort det. Vi alla här är för att hjälpa dig till ett liv som alla barn skall ha. Kan inte sköterskan hjälpa dig till soc. eller någon som hjälper dig så skall du gå till polisen o berätta, det gäller ditt liv att må bra. Du har så mycket att ge oss andra. Tyck om mig som vill ge dig ett lyckligt liv, vi är många som gillar dig…
Kram

NouriT
1

Tråkigt men jag ska ge dig ett tips du
kan ringa bris här får du telefon numret

116 111.

Maghan70
1

Jag blir ledsen av att höra att du har det så jobbigt! Du som barn ska inte behöva ta ansvaret och behöva uppleva det här. Det är inte ok. Jag tycker att du i första hand ska prata allvar med din mamma som tydligen tillåter att det här får fortgå, och ställa ultimatum till henne att hon får välja.. honom eller er. För antagligen så är ju även er mamma under "hans våld" så att säga. (För snäll) Men hon måste bryta sig loss och fokusera på er, för ni är ju viktigast.

Så gjorde mina barn när jag var ihop med en enormt kontrollerande och svartsjuk man. Mina barn ringde mig och sade.. -mmm mamma.. vi vill typ inte komma hem till dig i helgen.
-OK?? varför inte.. Nej vi gillar inte * och hur han behandlar dig och oss.

Det var droppen för mig. Jag storgrät och började packa mina väskor och lämnade honom direkt och flyttade. Mina barn var och är och kommer alltid att vara viktigast i mitt liv. <3 Det känns som att din/er mamma också borde ta ett liknande beslut? KRAM
Du har ett liv att leva och uppfylla.. låt ingen förstöra det.

• Redigerat 2021-01-07 03:12 av Maghan70
Kcat
1

Idag slängdes han ut. Fick ett 6 minuters videoklipp (det hela pågick i ca 30 min) där han säger att han ska döda oss alla, däcka, sänka, strypa, mörda oss alla i familjen. Om han kommer tillbaka ringer vi polisen och då får dom videoklippen- har sparat upp en hel del där man både ser och hör hur han slår oss, spottar, hotar, slår sönder grejer m.m
Han stal även min mammas mediciner innan han stack.
Han kom hem full dagen innan vi börja skolan- mamma ifrågasatte honom och frågade varför han tyckte det var en bra idé att festa dagen innan skolan och då satte han igång. Jag och min lillebror låste in oss i mitt rum medans mamma och han bråkade utanför. Vill att han ska bli hämtad av polisen men jag vill också bara att han ska försvinna, vill inte veta vart han tar vägen utan vill bara bli utan honom. Han vägrade ge ifrån sig nycklarna hit och sa att han skulle döda oss om vi försökte ta dom ifrån honom..
Börjar gymnasiet nästa termin så då blir det internat och då slipper jag det här

Lona
2

#10: Fy fasen vad ni går igenom!
Men du, det första ni bör göra är att byta lås!
Även om han skulle lämna sina nycklar så vet ni ju inte om han har gjort en kopia.
Ni ska kunna vara hemma och känna er trygga med att han inte bara kan klampa in rätt som det är.

Om ni klarar det så lämna in filmerna till polisen redan nu.
De kan hjälpa er på olika sätt.

Ladda ner appen SOS Alarm. Den kan enkelt ringa upp larmcentralen och anger då dessutom de koordinater där du befinner dig.
Ring även om du bara ser din bror och han inte direkt hotar er just då.

(Jag menar inte att skrämmas men du vet nog redan att det KAN gå illa. Tag vara på er!❤️)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com