Tonåringar iFokus

Tonåringar

Läst 220 ggr
[EM_L]
0

Försenad mens i över en vecka

Detta har i princip aldrig hänt sedan jag började att få regelbunden menstruation sedan…2 år tillbaka? Och då runt den 20 varje månad.

Men nu har den varit försenad i 10 dagar och har inte haft några som helst symptom heller på att jag skulle få mens. Är oskuld och tar inga piller överhuvud taget.

Skulle det kunna bero på stress? Är ju gymnasieelev varav det blir mycket studier och stressat med tanke på att det är på distans den större delen.

/mvh

MEML

Lona
2

Stress är en av de vanligaste orsakerna till att mensen blir försenad.
Det kan säkert bero på det - men det är heller inte onormalt att även regelbunden mens strular lite ibland.
Eftersom du garanterat inte är gravid så ta det med ro, däremot är det förstås bra rent allmänt om du kan släppa lite på stressen. (Lättare sagt än gjort iofs…)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CrazyTurtle
0

Precis som föregående postare nämner så kan stress vara en stor faktor till varför din mens kan vara försenad. Min tanke är ju också lite som så att pga de rådanade omständigheterna så kan det kanske även vara depression? Har du känt dig mer nedstämd på sista tiden? Vilket är helt normalt i din ålder och som sagt pga hur samhället ser ut idag.
Normalt sett brukar försening av mens vara kroppens sätt att tala om att något inte står rätt till.
Försök ta lite mer kvalitetstid för dig själv och försök att inte tänka på det så mycket så ska du se att hon kommer tillbaka som ett brev på posten :) Tro mig, jag har varit där många gånger i tonåren

CrazyTurtle

[EM_L]
1

Jo har ju varit nedstämd och känt mig stressad. Saker som också händer oförklarligt då och då utan att jag riktigt vet vad det är gör mig förmodligen bara ännu mer stressad.

Lona
1

#3: Vill du berätta om det oförklarliga? Kanske någon kan klura lite på det och hitta någon lösning, vad det än gäller?

[EM_L]
0

#4: Det var bara en massa konstiga saker som folk som ringer på hemligt nummer och ett mejl som var för att pressa ut. Men det var tandläkaren som hade ringt från ett hemligt nummer och mejlet var att radera och ignorera.

Har börjat att få tillbaka rutinerna lite och bland annat försökt att äta bättre, sova bättre, vara mer ute.

[EM_L]
0

Mensen kom idag efter ytterligare 11 dagar av försening! Så det känns skönt.

Lona
0

#6: Vad skönt!
Försök att ta det lite lugnt men det är banne mig lättare sagt än gjort.
Obehagligt med såna kontakter även om de har en vettig förklaring. (Jag undrade vad det var för äckel som ringde och andades/flåsade på min telefonsvarare. Det visade sig vara mormor som inte riktigt begrep sig på den! 😁)