Gymnasieval: Natur eller samhälle?
Hej! Jag heter Julia, går i nian och ska välja gymnasium och inriktning.
Jag tycker om alla ämnen i skolan och jag väger mellan naturvetenskapsprogrammet och samhällsprogrammet och har svårt att bestämma mig för ett av dem.
Jag är bra på matte (har A) och har aldrig behövt plugga något vidare utan bara förstått. Jag har dock fått förklarat för mig att gymnasiematten är svårare och räknar därför med att behöva lägga ner mer tid på den. Redan nu i nian tycker jag att matten är svårare än den varit tidigare och har för första gången pluggat lite till proven.
Jag har lätt för att lära mig och har därför A i alla NO-ämnen, men dem har jag fått jobba för. I SO-ämnena har jag A tre ämnen och B i det sista (men jag tror jag kan höja det den här terminen) .
Jag har 327,5 p i merit och kommer därför in nästan överallt men här i Stockholm finns otroligt många skolor och även det valet är alltså svårt. Jag funderar mellan: Anna Whitlock, PA Fogelström, Södra Latin, Kungsholmen, Nacka och Värmdö. Om någon vet något om någon av dessa skolor uppskattas det verkligen!
Jag tycker om matte men tycker samtidigt att SO är roligare än NO då jag gillar inlämningsuppgifter samt att resonera. Jag har dock relativt lätt även för NO och funderar därför på om jag ska välja natur ändå.
Vad tycker ni? Svar uppskattas verkligen!
Jag var ungefär som du, med den skillnaden att jag slarvade bort väldigt mycket i slutet på högstadiet just för att jag aldrig behövt plugga tidigare.
Jag valde SH (som det hette på den tiden) och ångrade mig efter en termin. Men jag hade tyvärr inte motivationen (eller modet) att läsa in så mycket på sommaren för att byta linje till NO i 2an.
Fick jag göra om idag skulle jag tveklöst välja NO, för att;
En NO-linje ger mycket större valmöjligheter efter gymnasiet.
SO-ämnena är mycket lättare att läsa in på egen hand om du skulle ångra dig och behöva en sådan merit.
Det är bra att du får lära dig att plugga i gymnasiet, för det blir tuffare på universitet/högskola sedan.
#1: tack så jättemycket för ditt svar! Jag lutar åt natur för tillfället men det känns som att det är så svårt att få bra betyg på natur. ;(
Klokt svar av #1, i synnerhet vilka ämnen som är lättast att plugga in i efterhand.
Å andra sidan är det roligare att läsa ämnen man gillar direkt.
Inom vilka områden tror du att du vill jobba så småningom? Att veta exakt yrke är ju svårt och hinner för det mesta ändra sig men ofta vet man ju åt vilket håll det lutar.
Hur mycket skiljer det på hurdan kompetens du får för vidare studier?
Jag fattar ärligt talat inte riktigt systemet med hur man väljer olika ämnen numera men man kan väl läsa "Samhäll med lite NO"?
Eller tvärtom, typ "Natur med lite SO"? 😚
Jag tänker att det är bra att försöka kombinera det man vill göra nu med något som förhoppningsvis passar med det man vill fortsätta med.
Trots allt är det få som faktiskt blir det de pluggade för på gymnasiet.
Hurdan syo (eller vad det heter) har ni? Vår var märkligt dåligt insatt och i princip ingen idé att rådgöra med men de ska ju kunna ge vettiga svar och kunna råda eleverna även på individuell nivå, inte bara generellt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag går i ettan på Naturprogrammet och kände precis som du när jag skulle välja gymnasium. Jag tyckte om både NO och SO och även matematik i högstadiet. Jag valde därför natur eftersom jag ville ha många valmöjligheter i framtiden. Jag har dock märkt nu att jag gillar samhällskunskapen mer än NO ämnena och har därför valt inriktningen natursamhälle. Genom att gå natursamhälle har jag fortfarande behörighet till många tekniska utbildningar som inte är möjliga att gå om man gått samhällsprogrammet. Dock så tappar man behörigheten för läkare, tandläkare , apotekare och andra utbildningar som kräver alla fortsättningskurser i kemi, biologi och fysik. Det är för mig värt det att tappa den behörigheten eftersom jag älskar att resonera och tänka fritt som man ofta gör i samhällskunskapen. Jag anser att natur ämnena på gymnasiet nästan bara handlar om begrepp som man ska kunna utantill. Man får således inte tänka själv och resonera.
Jag tror även att jag kommer ha lättare till att få höga betyg i samhällskunskap vilket kommer leda till att jag får högre merit när jag tar studenten.
Medarbetare på
Star Wars
#3: tack för ditt svar!
Jag vet inte alls vad jag vill jobba med då mycket verkar kul men bl.a. lärare och läkare verkar kul.
Vår SYV är insatt men han baserar sitt svar på om man vill jobba med människor eller datorer? Jag sa människor och då sa han ”gå samhäll” och det var det ungefär.
Att gå ex. natur-sam känns inte jättebra då det känns som något mellanting som knappt ger mer behörighet än sam och dessutom finns det inte på nästan någon av skolorna jag vill gå på.
#4: Tack för svaret!
Så NO:n på gymnasiet är väldigt annorlunda mot i grundskolan? Om det är en del matte är det inga problem då jag tycker det är kul men bara en massa begrepp låter ju halvroligt…
Natur-sam finns inte på någon av de skolor jag helst vill gå på, därför känns det inte så relevant men det låter ju bra…
#6: Biologikurserna blir i alla fall, så fort man kommer in på genetiken, väldigt mycket begrepp. Det beror kanske också på vilken lärare man har men min uppfattning är att det blir mer begrepp och mindre resonera. Det är mer att kunna faktan.
Det är mycket matte men gillar man det borde det inte vara några problem. På natur läser man matten i dubbelt så snabb fart, alltså man läser en mattekurs på 100 poäng på ett halvår. Alla andra kurser läser man 100 poäng på ett år. Matten går med andra ord väldigt snabbt och det är det som kommer vara den största omställningen från högstadiet.
Medarbetare på
Star Wars
#7: Okej tack, då förstår jag bättre!
Är matten på en helt annan nivå på gymnasiet? Dvs, även om man tycker den är relativt lätt i högstadiet kommer man tycka att den är svår?
#8: den stora skillnaden för mig var tempot. Det är mycket matte och det går snabbt. Annars så är matte 1c ganska mycket repetition. Man kommer därför in i tempot ganska lätt och för mig var det inga störa problem, men då har jag väldigt lätt för matte. När man sedan börjar med matte 2 blir det ju nya grejer man lär sig och då blir det ju såklart svårare. Men om man tycker att man har lätt för matten i högstadiet tycker jag inte man ska oroa sig. Det viktigaste är att man har motivationen till matte och att man har en bra mattelärare.
Jag tror inte att man ska välja naturprogrammet för behörigheterna för då blir det så svårt att klara det.
Medarbetare på
Star Wars
#9: tack för infon! :)
Måste man ”älska” de naturvetenskapliga ämnena eller räcker det att man tycker de är helt okej samt gillar andra ämnen som SO, svenska osv?
#10: Ju längre in på programmet man kommer desto mer naturvetenskapliga ämnen är det. Det är iaf så på min skola. Man läser till exempel bara samhällskunskap i ett år om man går naturnatur. De naturvetenskapliga ämnena är en stor del av naturnatur så om man vill göra något man tycker är kul de tre åren på gymnasiet ska man nog gilla dom. Dock så går det såklart att klara av natur utan att gilla dom men då får man nog räkna med att lägga ner väldigt mycket tid på något man inte tycker är roligt.
Medarbetare på
Star Wars
#11: tack! Är det något annat man borde veta om naturvetenskapsprogrammet?
#12: Inget jag kan komma på såhär på rak arm. Lycka till med gymnasievalet!
Medarbetare på
Star Wars
#13: Tack! Ha det bra!
Min systerdotter läste natur/natur första året men även om hon inte har svårt för ämnena (och har plugghjälp hemma om det skulle behövas) så blev det för tufft.
Nu går hon något mer samhällsinriktat och trivs mycket bättre.
Gillar man ämnena så är det betydligt lättare att lära sig, sånt man "måste" kunna behöver ibland mer eller mindre bankas in men sånt man är intresserad av är redan halvvägs på plats av sig självt liksom.
Självklart är det bra att ha en bred kompetens och behörighet men glöm inte att du ska leva också.
Gymnasietiden ska tas seriöst men är inte BARA skola och plugg.
Välj något som du kan plugga utan att sitta över böckerna 24/7.
Det är tyvärr inte helt ovanligt med gymnasieelever som blir mer eller mindre utbrända men där känner du förhoppningsvis dig själv bäst.
(Detta sagt av en fd plugghäst, jag hade garanterat inte trivts på dåvarande Natur även om jag säkert hade fixat utbildningen med bra betyg. Att välja en linje med ämnen som intresserade mig mer och som ärligt talat var lite enklare var ett bra val även om det var mycket knorrande här hemma över mitt val.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#15: Tack för ditt svar!
Hade din systerdotter svårt för ex. matte i grundskolan eller blev det bara mycket svårare på gymnasiet?
#15: Det är precis som du säger. Sen så är ju behörigheterna man får från naturnatur till utbildningar med naturvetenskapligt innehåll, så om man inte tycker om naturvetenskap på gymnasiet kommer man troligtvis inte välja en naturvetenskaplig utbildning på universitet heller. Gillar man samhällskunskap så får man ju behörighet till samhällsvetenskapliga utbildningar från samhällsprogrammet.
Medarbetare på
Star Wars
Själv går jag natur och är ett fantastiskt val. Jag, likt du hade inte svårt för matten i nian och är ganska inriktad i samhäll annars, särskillt i historia och politik/samhällskunskap. Natur är såklart svårare, men för oss så var det en väldigt naturlig övergång. Det beror också på vilken mattebok du har. Jag hade Matte direkt vilket är en svårare bok som underlättar övergången till gymnasiet.
Oroa dig inte för att inte ha inlämningsuppgifter i NOn. Det kommer vara Labbrapporter och undersökningar så du blir nöjd. Man kan ju också välja Natur-Samhäll på de flesta skolor där man får mindre Matte och NO men mer Historia, Samhäll och religion, något som man inte kan på Samhällsprogrammet i regel.
Nu pratar jag utifrån min skola i Jönköping och det är säkert annorlunda i Stockholm, men du har ju o andra sidan många valmöjligheter när det gäller skolor.
Ljuset är snabbare än ljudet.
Det är därför de flesta människor verkar trevliga tills man hör vad de säger.
Jag läste samhäll då jag var intresserad av dessa ämnena! Efteråt kan man gå ett tekniskt basår om man vill ha det viktigaste från NO kurserna!
Välj det du tycker är mest intressant!
Samhäll är väldigt fritt, det finns rum att improvisera, diskutera och ha kul! Natur känns bara stressigt, det känns som att det bara finns ett svar på alla uppgifter.
Jag kände mig fri på samhäll. Jag fick ta ut mig själv i de flesta uppgifter jag gjorde. Jag gick samhäll beteende och många kurser var så fantastiskt roliga! Jag la även till matte 3 och naturkunskap 2 för meriterna! Dessutom är de användbara när man ska söka utbildningar i högskolan.
Min studievägedare sa att samhäll beteende och tekniskt basår på högskolan var den bästa grunden man kunde ha när man skulle läsa vidare!
Gör det DU tycker är kul. Om det inte är kul kommer du ångra dig stenhårt. Många som läste natur ångrade sig super mycket! Något som gick samhäll bytte även till natur i början av terminen då den ångrade sig.
Om du tycker att naturämnena är roliga, kör på natur!
Tycker du samhäll verkar roligare kör på det!
Det är MYCKET plugg och jobb i båda lonjerna och det blir så mycket lättare om du kör på det du tycker är kul.