Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettkropp-och-själ
Läst 264 ggr
Kcat
0

Jag tar ej min medicin

Hej!
senaste 3 dagarna har jag inte tagit min medicin. råkade glömma en dag och tyckte jag kände mig piggare så fortsatte och nu mår jag riktigt illa. Jag är hängig och yr- väldigt illamående. Vet inte om jag bara kan hoppa på medicinen igen eller om det kommer bli konstigt för magen/kroppen att hoppa på och av den.. Enligt min doktor är det jätte viktigt att jag tar 4 tabletter om dagen + en brus regelbundet så vet inte hur min kropp kommer ta det om jag går på medicinen igen.

Känner själv att jag inte vill ta min medicin, brustabletten får mig att vilja spy..

Vad ska jag göra?
Lite rörigt inlägg men är trött i skallen.

Sindri
1

Många mediciner fungerar så att man inte kan sluta ta dem hux flux. Du kan komma att må riktigt, riktigt dåligt om du gör det.
Nu vet jag ju inte vad för medicin du tar och varför (kan bara gissa på SSRI), men självklart skall du inte behöva ta en medicin om du inte vill, men det finns många aspekter av mediciner. Kanske du behöver den av fysiska orsaker, men det kan finnas andra alternativ om inte just den medicine passar dig. Antagligen finns det vissa fördelar, men också nackdelar/biverkningar. Men också följder av att leva utan medicin. Bara du vet vad du är beredd att leva med.
Just nu skulle jag rekommendera dig att ta medicinen, det är naturligtvis inte optimalt att gå av och på, men du skall snarast ta ett snack med din läkare och göra upp en plan för att kunna trappa ner och sedan sluta eller eventuellt byta.
Man brukar som regel sluta långsamt med mediciner och det går nog jättebra, men som sagt enligt läkares eller annan sakkunnigs råd.
Jag antar att du bor hemma om du är tonåring, prata med en förälder och förklara vad som hänt, du kan behöva lite extra stöd nu.

• Redigerat 2021-02-22 14:34 av Sindri
Moa0108
1

Jag tycker du ska ta din medicin och sedan prata med din läkare om hur dem får dig att må och fråga om det finns några andra alternativ! Så länge du inte får farliga biverkningar av din medicin ska du fortsätta ta dem tills din läkare säger annat eller byter ut