Acne
Hej! Jag är nästan 15. Jag har haft problem med acne under förra året typ. Har testat massa olika produkter och inget hjälpte direkt. Just nu går jag på tetralysal och det har hjälpt såååå mycket! Acnen i pannan är borta, bara typ nån liten por och sen på kinderna har jag också några stora porer. På hakan är det också porer. Men problemen är att det nu är små acne ärr i pannan, och även på kinderna.. dom får mig att känna mig så otroligt ful. Om någon skulle vilja tipsa om något? inte för dyrt..har kanopt pengar just nu. men nåt som verkligen ger RESULTAT. Mår så dåligt över detta.
Det enda du kan göra är att ta det lugnt, äta, sova och hålla dig i form. Huden förändras med tiden, det tar några år, men för det mesta försvinner såna ärr med tiden. Försök absolut inte göra något åt det och köp inte dyra produkter för de hjälper inte.
Det där med acne är en komplicerad sak. Hur mycket man råkar ut för det är dels ärftligt, men dels beroende på hur man lever.
Under tonåren råder hormonstorm i kroppen och det är hormonerna som avgör om och hur mycket acne man får. Hormonbalansen beror i sin tur på hur du lever och äter. Att sova ordentligt och vara ute mycket och röra på sig är viktigt liksom kosten. Många blir överkänsliga mot mjölk i tonåren så testa att utesluta mjölkprodukter, socker, skräpmat. Det kan låta hårt, men det finns tyvärr inga genvägar.
Jag vet att man som tonåring är väldigt känslig för sitt utseende och det är en själv som är den värsta kritikern, men jag lovar, andra ser inte på dig som du själv gör.
Jag vill först och främst säga till dig att det kommer en tid då du kommer acceptera det mer och mer. Tänk vad alla påpekade hur jag såg ut och tänk vad jag själv tänkte om hur jag såg ut.. Usch fy! Det tar jag tillbaka idag och vill med det sagt önska att du också slutar tänka illa om dig. Du är långt ifrån ensam som har problemhy. Du är mitt under puberteten, tonåren.. Allt kommer lösa sig! Låt hormonerna få din kropp att fungera <3
Ett tips är att gå till apoteket och köpa La roche posay-kräm DUO. Den är fantastisk mot akne och har tagit bort mer eller mindre alla mina problem. Jag tänker också att du behöver fukt, mycket fukt i ansiktet. Det är i regel bättre än alla finnmedel som finns till hjälp!
/Anonymos