Panik över gymnasiet
Idag har jag gått min andra dag i gymnasiet. Första dagen började extremt dåligt, vaknade flera gånger under natten för att jag trodde jag skulle spy och sedan på morgonen klarade jag inte av att äta frukost för jag spydde på riktigt och skakade hela tiden av nervositet. Jag åt bara en proteinbar och massa vatten. Den enda i min klass som jag känner till är en tjej som gick i min klass på mellanstadiet och vi kände igen varandra så jag har mest hängt på henne. Första dagen hade vi introduktion med våra mentorer och en snabb rundtur och hela skoldagen varade endast 2 timmar innan vi fick gå hem. Vi sa våra namn högt i klassen en gång men eftersom vi satt vid bänkarna kunde jag inte se deras ansikten. När jag kom hem åt jag en macka och en chokladboll och till middag åt jag två små portioner spagetti och köttfärssås (det jag ätit är viktigt eftersom det är problemet). Inatt sov jag extremt dåligt igen för jag vaknade flera gånger och spydde nästan. På morgonen fick jag endast i mig en halv skål yoghurt och massa vatten igen för jag skakade och trodde att jag skulle spy så fort jag tänkte på skolan eller mat (har social fobi och spyfobi). Min skoldag var kort, endast två lektioner som inte direkt var riktiga lektioner utan snarare introduktion om ämnena och en höruppgift. Jag började klockan 9 och slutade 11:30 och mellan den första och den andra lektionen så mådde jag så pass dåligt och var så nervös och skakig att jag behövde gå ut och andas. Hela andra lektionen satt jag och stirrade ut genom fönstret och försökte andas lugnt. När dagen var slut försökte jag äta en proteinbar igen för jag var hungrig men jag mådde så illa av hungern och nervositeten att jag fick i mig en tugga. Sedan skulle jag och min 6 år äldre bror köpa sallad till lunch men jag fick i mig 7-8 tuggor för jag hade börjat skaka och må illa igen. Jag åt ett äpple (fräscha saker är det enda jag kan få i mig utan att börja kvälja) och en pingvinstång och massor av vatten igen. Fram till ~17 mådde jag helt okej men sen blev jag otroligt hungrig igen och middagen var klar först klockan 18. Då kunde jag inte äta för jag mådde så illa och kunde inte sluta tänka på imorgon, plus att jag ätit så dåligt. Jag drack massor av vatten och åt gurka och blåbär men kan inte få i mig ordentlig mat. Det som gör mig mest nervös just nu är att:
Jag har inga vänner. Verkligen inga, och ingen bästa vän eftersom att hon flyttade iväg för några år sedan. Min gamla klasskompis är min enda trygghet i klassen och eftersom att vi inte fått mingla så vet jag inte namnen eller hur någon ser ut. Jag har ingen att prata med om min rädsla att växa upp eller gymnasiet, men mina föräldrar vet att jag har social fobi och jag har sagt att det är därför jag mår så dåligt. Jag vill INTE gå till kuratorn då jag vet att detta kommer gå över om en månad när jag fått in vanorna. Vill bara ha tips om hur jag ska klara mig kommande veckor utan att må så dåligt att jag inte kan äta.
Jag tycker att mentorerna gett så dålig information. Efter första dagen så var det helt plötsligt skola utan att jag visste regler eller vad man skulle ha med eller vad som skulle hända. Imorgon har jag också idrott som andra lektion och jag vet inte ifall vi ska ha ”riktig” idrott eller introduktion i något klassrum. Vi får datorerna imorgon på morgonen och tydligen ska lärarna kommunicera med oss via Teams som jag inte alls är van med eftersom att vi på mitt högstadie använde InfoMentor och Google Mail. Bristen på information och att jag inte vet något som kommer hända gör så att jag skakar av oro. Jag har ju aldrig gått i gymnasiet och jag hade en väldig trygghet i min gamla klass och jag saknar dem enormt.
Är inte van att det ska vara så mycket eget ansvar och det känns inte som om det finns någon stabilitet när man måste byta sal inför varje lektion. Det känns helt omöjligt att jag ska klara tre år utan att ha någon att prata djupt med om jag ska fortsätta må såhär.Om jag fortsätter må illa hela tiden och skaka så behöver jag hjälp med vad jag ska äta utan att kvälja inför hela skolan i matsalen. Äpple, gurka, vatten, banan och avokado är det jag ätit mest av igår och idag men det håller inte särskilt länge och jag mår illa av hunger efter ett tag så det blir en väldigt ond cirkel.
Snälla hjälp
En dag börjar jag även 8:15 och har lunch först 12:30 och hur ska man klara sig till lunchen? Kommer äta frukost ca kl 7 så det är 5,5 timmar utan mat?
#0: Det låter mycket jobbigt att må som du.
Kan du tala med en mentor om hur du mår och berätta vad du tycker är jobbigast, samt tipsa om hur de kan hjälpa dig må bättre?
Försök dela upp dagarna i små portioner. Tänk inte långt framåt. Ta ett litet steg i taget. Kanske en lektion eller en del av en lektion. Koncentrera dig på att klara av den. Det kanske känns bättre om du har ett dagsschema som du bockar av överlevda lektioner och raster på. För varje avbockad del kan du känna dig nöjd. I takt med att bockarna blir fler märker du förhoppningvis att du klarar av mer än du tror.
Kom ihåg att det alltid finns en livlina i form av att lämna klassrummet om det skulle bli övermäktigt jobbigt. Det är din säkerhetsventil.
Ta tio djupa andetag före varje lektion så att hjärnan får ordentligt med syre. Se till att få i dig tillräckligt med vätska under dagen. Lägg någon frukt eller ett paket russin i väskan så att du kan få extra energi om du behöver det.
Det verkar bli en ond spiral av ångest - illamående - äta.
Jag förstår ditt problem med social fobi och det skall inte underskattas. Men många av dina symtom låter också som blodsockerfall -det du beskriver att du äter innehåller mycket socker. Mycket socker innebär att kroppen tillverkar mycket insulin för att ta hand om sockret i blodet. När sedan sockret är borta får man lågt blodsocker. Då får man känningar som innebär att man blir skakis, svettig, får hjärndimma etc. Många obehagliga symtom.
Du måste försöka äta mer riktig mat (proteinbars är verkligen sockerchock).
Jag hade enorma problem med blodsockerfall förut och klarade mig max 3 timmar utan att äta. Sedan jag läst på om kolhydrater och glykemiskt index ändrade jag mina matvanor och såg till att bara äta långsamma kolhydrater, nu klarar jag mig utan mat nästan hur länge som helst.
Jag vet, det kan ta ett tag innan du får balans i kroppen, men försök äta lite annan frukost än yoghurt och ta inte äpple om du blir hungrig.
Avocado är det enda som låter vettigt av det du äter. Annat bra är ägg, ost, tomater, morot, paprika, bär av olika slag. Något du alltid kan ha med dig är nötter och mandlar. Men undvik torkad frukt, det är mycket socker i det.
Du behöver göra annat också. Prata som sagt med din mentor och även med andra lärare. Ofta kan det i grupper vara 50-60% som inte har riktigt klart för sig hur allt ligger till, jag lovar, du är inte den enda. Men ingen vågar fråga. Bli den som gör det, många kommer att bli tacksamma. Gymnasiet är ju nytt för er allihop.
Det är inte alltid viktigt att ha en bästis att hänga på. Var öppen och tillgänglig mot alla - du kommer säkert att få flera nya kompisar, men låt det ta tid. Försök vila i din kropp och ta in saker istället för att vara så fokuserad på din egen kropp och hur den beter sig. Den mår bättre så.
Det kommer att bli bra gymnasiet kommer att bli rutin det också. 👌
Min första dag i gymnasiet var på en ort långt, långt borta från allt som var bekant. Jag minns precis hur det kändes. Jag var skakis hela dagen. Men det gick över det också 😊
- Redigerat 2021-08-27 19:55 av Sindri