Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: hobby-och-fritid
Läst 399 ggr
Erik06
0

Föräldrar förbjuder gym.

Hej! Jag är en 15 årig kille som bor i Göteborg. Jag har länge velat börja träna på Nordic Wellness men alltid fått responsen "gör ett par armhävningar istället, bara pedofiler där eller att det finns olika steroider där som inte är bra för mig", det tycker jag är larvigt. Åt minståne halva min klass går och tränar på Nordic Wellnes vid olika tider vilket gör det lätt för mig att följa med och träna med dom. Jag är inte särskilt stark men vill bli starkare, tyvärr är detta det ända som står i vägen.

Jag har länge provat träningsprogram hemma som jag hittat på nätet och slutat med godis som jag inte ätit på nu ett år. Men jag har svårt att se några framsteg vilket får mig att må skit. Jag har också tappat intresset på träningsprogrammen då man utan framsteg inte ser någon egentlig mening till att fortsätta med det.

Har några tips på vad jag kan göra med situationen som jag befinner mig i? Mvh, Erik

Calcifer
0

Så länge du inte är 18 kan dina föräldrar bestämma om du får bli medlem i ett gym eller inte. Det är trist, men det är sanningen. Du kan alltid försöka prata med dem igen, och ge dem positiva exempel, men i slutändan är det ändå upp till dem.

Tänkte du betala för gymmet för egna pengar eller dina föräldrars pengar?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Erik06
0

#1: Jag har det som en egen hobby, så jag sa att jag kunde betala eller eventuellt att de drar ner på min månadspeng (lika mycket som det kostar att gå på gymmet).

[ThinkingMe]
0

Om du tjänat pengarna själv, så har jag för mig att du får göra vad du vill med dem utan att föräldrarna kontrollerar det. Jag håller med om att deras resonemang är rätt så skumt.

Herveaux
1

Jag läste lite på både Nordic Wellness' och andra gyms sidor och det verkar vara standard att personer under 16år måste ha målsmans godkännande för att få träna/köpa gymkort/bli medlem, ett par gym hade åldersgränsen på 18år.

Är det just det här gymmet de vägrar eller är det gym överhuvudtaget?
Dina föräldrar har inte kontakt med några av dina jämnåriga gymmande kompisars föräldrar som de kan prata med om sina farhågor?

Om du vill ge hemmaträning en ny chans så kan jag rekommendera yoga, calisthenics eller att börja träna med minibands (gummiband). Jag har tränat så hemma de senaste 6mån och märker helt klart resultat, finns suveräna videoserier på youtube. Har du kollat med kompisarna om någon vill starta en hemmaträningsgrupp med dig?

// Harley

Bad_Karma1891
1

#0: Jag är en tjej på 15 år som för någon månad sen började på gym. Jag tycker att dina föräldrar inte riktigt kan säga emot din önska att gå på gym (antar att du inte har någon annan sport som ger dig fysisk aktivitet) eftersom det är viktigt med rörelse när man är ung, samtidigt förstår jag deras oro. Jag går nästan aldrig till gymet själv, kan hända att jag går nån gång ibland men bara om det är personal där. Annars går jag med kompisar eller min pappa. Eftersom du skriver att många av dina kompisar går där tipsar jag att du borde se till att du går dit med kompisar, då borde inte dina föräldrar vara oroliga att något ska hända.

Fortsätter dom säga emot säg till dom att dom måste förse dig med gym utrustning ex hantlar och bänkpress hemma eftersom dom inte låter dig gå till gymmet
Lycka till!