Kan ALLA gå upp i vikt?
Jag har varit smal hela mitt liv. Själv tycker jag att jag äter mer än andra. Min undervikt har senaste åren blivit mitt största komplex. Hatar mina pinnar till ben och mina icke existerande former. Mår dåligt när folk klagar på sina ”feta lår” när jag hade gjort vad som helst för att få se ut så. Nu är jag 18 år och bestämt mig för att verkligen försöka, ätit 3500 kcal/dag och skrivit upp allt jag äter för att hålla koll. Äter mycket proteinrik mat och försöker dricka energirika drycker. Men med tanke på att jag sett likadan ut hela mitt liv känns det som att hur mycket jag än äter komma det inte hända något. Kan alla gå upp i vikt? Finns det något jag kan göra annorlunda? Väldigt tacksam för tips :)
Försökte hitta en vikt-tråd men hittade bara viktminskning-trådar så skriver här istället.
Om du har en hög ämnesomsättning är det nog tyvärr inget du kan göra åt. Och äter du fel saker kommer du bara att öka på de ställen du inte vill.
Satsa på muskelträning så kommer du att få en delvis annan figur.
Energidrycker är bara socker, satsa på riktig mat istället.
Jag är ingen expert så kan bara tala av erfarenhet, men jag tror inte alla kan gå upp i vikt då jag tänker på min familjemedlem som hela sitt liv varit väldigt smal och tunn trots mycket ätande av både bra och dålig mat/dryck så är det så hen ser ut och hen tränar inte heller så kalorierna försvinner inte där.
Jag skulle nog gå till en dietist och få hjälp anpassad efter dina behov.
Hej!
Till att börja med vill jag att du ska veta att du är fin som du är! Du ska aldrig tro att du behöver ändra på ditt utseende. Jag vet att vi lever i en hård värld, men det bästa vi kan göra för oss själva och andra är att acceptera och hylla oss själva och andra hur vi än ser ut. Tjock, smal, lång, kort, vad spelar det för roll? Det enda som är viktigt är att du är en god människa.
Vet dock av egen erfarenhet att man kan ha otroligt jobbigt med sig själv.
Min sambo var otroligt smal som ung, spelade ingen roll vad han åt. Han började sedan med styrketräning och gick upp och blev riktigt stor. Idag är han i 40-årsåldern och är en kraftig (muskelmässigt) karl som tränar när han känner för det (i vissa perioder dagligen, och ibland ingenting på flera månader).
Jag är helt tvärt om, kan knappt kolla på mat utan att skjuta i vikt. ;) Har haft otroliga issues med stora problem på köpet, men är nu snart 30 och känner att varför i hela världen kan inte jag vara fin med min mammakropp som innefattar både hängmage och hängtuttar?! ;)
Många gånger är faktiskt det enda som hjälper att försöka att acceptera att "Det här är jag, jag föddes sån här och jag behöver inte ändra på någonting för att vara fin. Jag är redan fin!"
För du blir inte lyckligare av att ändra på ditt utseende. Enligt min erfarenhet så blir du aldrig nöjd, utan hittar bara något mer du vill ändra på. Detta har jag sett hos både mig själv och så många andra.
Ät det du vill, träna om du vill eller låt bli annars, försök att må bra i ditt liv, stressa inte över din vikt eller annat.
Jag vet att det jag skriver låter otroligt klyschigt, men det är verkligen det enda som hjälpt mig.
Hälsningar en föredetta självföraktare