Hatar min mammađĄ
Jag har problem med min mamma jag behöver verkligen hjÀlp. Jag vill inte ha kontakt med min mamma. För 6 mÄnader sedan sÄ flyttade min familj 5 h bort frÄn henne. Hon hör av sig till mig vÀldigt ofta, och hon ger inte upp. Jag har hört sÄ mycket dÄligt om henne vilket gör att jag inte vill ha kontakt med henne.
Hon Ă€r ocksĂ„ vĂ€ldigt ensam verkar det som. Hon förlorade sin bebis i magen sent i graviditeten för 1 Ă„r sedan. Och nu försöker hon att bli gravid igen. Dessutom har jag sĂ„ svĂ„rt att âaccepteraâ att hon lever ihop med en kvinna.
Hon Ă€r as skum ocksĂ„ , dĂ„ hon sagt till mig de försöker skaffa barn. Varför sĂ€ger hon sĂ„dana saker till mig? Nu till problemet, jag Ă„ker till min mormor och morfar en helg snart. Och min mormor har berĂ€ttat för min mamma att jag ska dit. SĂ„ jag Ă€r sĂ„ rĂ€dd att hon kommer komma dit hon med. Vad ska jag dĂ„ göra? Jag vet att hon kommer att komma dit. Sa till min mormor att sĂ€g till mamma att hon inte fĂ„r komma. VarpĂ„ mormor sĂ€ger âjag tĂ€nker aldrig sĂ€ga till min dotter att hon inte fĂ„r kommaâ. Och hela tiden ska min mamma frĂ„ga hur jag mĂ„r. Och skriva jag lĂ€ngtar ihjĂ€l mig efter dig.
Varför hatar du din mamma? Ăr det för att andra sĂ€ger dĂ„liga saker om henne? Vad Ă€r dessa sakerna? Har hon gjort nĂ„got mot dig som fĂ„tt dig att inte gilla henne?
Just nu lÄter hon bara som en mamma som vill ha kontakt med sitt barn. Det vore ju vÀrre om hon inte ville ha kontakt med dig. Att hon vill trÀffa dig betyder vÀl att hon bryr sig om dig?
Varför skulle kÀrleken mellan tvÄ kvinnor vara sÀmre Àn kÀrleken mellan man och kvinna?
Hon kanske nÀmner att hon försöker skaffa fler barn för att hon vill att du ska vara beredd pÄ ett nytt syskon?
Jag förstÄr inte ditt inlÀgg alls. Vad Àr det du Àr rÀdd för?
Av vem har du hört dÄliga saker av din mamma? Du mÄste ju ha bott ihop med henne en gÄng och haft en relation till henne? Har du inga fina minnen? Egna Äsikter? Det lÄter som om du Àr hjÀrntvÀttad. Av en sviken man? Har du nÄgra helsyskon? Vad har de i sÄ fall för relation till er mamma?
Det finns sÄ mÄnga barn som saknar kÀrlek frÄn ena eller bÄda förÀldrarna, hur kan du avvisa henne?
#2: Jag Ă€r rĂ€dd för att hon kommer att dyka upp hos mormor och morfar nĂ€r jag Ă€r dĂ€r. Har hört mycket dĂ„ligt om henne som person, att hon Ă€r manipulativ och falsk. Hon har varit chef till min bonusmamma. Och hon var helt vĂ€rdelös. Jag har endast syskon pĂ„ min pappas sida en lillebror. Men min âmammaâ har inga barn bara mig.
Hon Ă€r vĂ€ldigt jobbig och nyfiken hela tiden. NĂ€r jag var hos mormor sist sĂ„ mĂ€rkte jag hur mycket hon glodde pĂ„ mig. Hon stirrade hela tiden och försökte prata med mig. Sen kom hon fram glöm mig nĂ€r jag var pĂ„ övervĂ„ningen och sĂ„ sĂ€ger hon âjag blir alltid sĂ„ glad nĂ€r jag ser digâ. Och sĂ„ tog hon tag i min hand. En gĂ„ng sĂ„ lutade hon sitt huvud mot mig ocksĂ„. Jag kĂ€nner bara hon har behandlat min bonusmamma som skit och folk jag Ă€lskar. Hur kan hon inte förstĂ„ att jag inte vill ha med henne att göra. Utan hon fortsĂ€tter hela tiden. Sen kollar hon pĂ„ mig sĂ„ konstigt och ska försöka prata med mig. Hon höll ocksĂ„ pĂ„ att visa saker hon hade köpt till den bebisen som dog i hennes mage. SĂ„ sa hon till mig att hon har det sĂ„ kĂ€mpigt i sitt liv, och att hon inte mĂ„r sĂ„ bra. Sen sĂ„ sĂ€ger hon hela tiden att âoavsett vad du tycker om mig som mamma, sĂ„ kommer jag alltid att bry mig om digâ vad menar hon?..
#1: Jag hatar henne för att hon Àr falsk och nyfiken pÄ allt. Hon mÀrker ju att jag inte öppnar upp mig för henne. Varför fortsÀtter hon att frÄga? Vad Àr hennes problem?
Ja hon fÄr gÀrna leva med sin kvinna. Jag har inget emot det. Men de kan inte tvinga mig vara en del utav deras liv. Det funkar inte sÄ. Sen sÀger hon hela tiden nÀr kommer du och hÀlsar pÄ oss? Vi vill ha dig hÀr hos oss.
Samma sak i somras dÄ var jag hos mormor och morfar och mostrarna. SÄklart kommer hon ocksÄ dit. Jag lÄg och solade dÄ. Och sÄ sÀger hon oh vad kul att se dig. SÄ frÄgade hon om hon fick sitta och Àta bredvid mig. Kunde inte sÀga nej. SÄ sÀger hon att hon lÀngtar ihjÀl sig efter mig. Sen helt plötsligt börjar hon grÄta. Och sÄ sÀger hon jag saknar dig sÄ mycket och att jag Àr sÄ vacker. Blev sÄ obekvÀm.
Om jag var du sÄ skulle jag inte lyssna pÄ vad din bonusmamma har att sÀga om din mamma. Hade sjÀlv en bonusmamma som sa vÀldight elaka saker om min mamma för att hon hade svÄrt att acceptera att min pappa hade haft en relation före henne. Dessutom tycker jag det Àr jÀvligt skumt att sitta och sÀga sÄdana saker till ett barn om dennes förÀlder. Du mÄste vÀl ÀndÄ ha en egen uppfattning? Tycker att det Àr vÀldigt bra att din mormor nekar dig att diktera villkor om vem som ska fÄ vara hemma hos henne.
Jag tycker det lÄter som en mor som Àlskar och saknar sitt barn.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Det lÄter ju vÀldigt mycket som att hon vill ha en relation till dig. Det Àr mycket möjligt att hon behandlat andra du bryr dig om illa men hur har hon behandlat Dig?
Hon sÀger inte skumma saker tycker jag, inte för att vara din mamma. TÀnk om hon faktiskt menar det hon sÀger? Och som #5 sÀger, att en annan vuxen talar illa om din mamma till dig Àr inte alls okej.
Din mamma kanske försöker lite för mycket att fÄ dig att öppna upp, men hon verkar inte ha "onda avsikter" med det, du Àr ju hennes barn och har ni inte en vardagsrelation sÄ klart hon frÄgar saker.
Vet inte vad som har hÀnt er imellan innan och kanske du bör frÄga om din mammas sida av saken ocksÄ, inte bara bonusmammans.
"I'm too old for this shit."
#6: Hon har inte alltid behandlat mig bra, hon har aldrig gjort nĂ„got. Men hon har skĂ€llt pĂ„ mig, och sagt saker som irriterar mig. Ăr rĂ€tt trött pĂ„ henne faktiskt. Och har inte bara hört saker frĂ„n min bonusmamma utan vĂ€ldigt mĂ„nga.
Sedan sÄ kÀnner inte jag att jag vill vara hos henne och hennes flickvÀn. Hon frÄgar om jag kan tÀnka mig att sova dÀr en kvÀll. Vill verkligen inte sova över dÀr. Och Àr livrÀdd att hon kommer att sova hos mormor om jag kommer. En kvÀll kom hon till mig och frÄgade om hon fick sova bredvid mig hemma hos mormor. Svarade inte dÄ. SÄ dÄ sa hon förlÄt om jag frÄgar och Àr tjatig. Sen Àr de obehagligt nÀr jag gÄr förbi eller Àter hos mormor dÄ kollar hon pÄ mig vÀldigt mycket hela tiden.
#5: Jo ja men jag önskade att mormor kunde förstÄ mig ocksÄ. Hennes dotter behöver inte vara dÀr samtidigt som jag Àr dÀr. Jag Àlskar mormor dock Àr hon vÀldigt mycket pÄ hennes dotter sida. FÄr inte ens prata illa om henne framför mormor.
Jag har fortfarande lite svÄrt att förstÄ varför du hatar din mamma.
Vad har hon gjort som gör henne manipulativ? Ăr du sĂ€ker pĂ„ att dessa rykten Ă€r sanna?
Jag vill inte slÀnga nÄgra fördomar eller anta saker men jag tycker att det kan vara bra att veta att homofobi existerar. Det kan vara ganska tabu Àn idag att bli tillsammans med nÄgon av samma kön. Detta kan skapa rykten och förakt. Det finns Àven mycket missförstÄnd bland mÀnniskor som kan misstolkas och nÀr man inte förstÄr sig pÄ en person Àr det mycket lÀttare att bara sÀga att de Àr manipulativa och elaka. Avundsjuka och jobbiga kÀnslor kan Àven tyvÀrr fÄ vuxna mÀnniskor att prata illa om varandra. Har hon inte gjort dig nÄgot sÄ vore det vÀl inte fel att ge henne en chans?
Varför skulle det vara fel med att hon Àr nyfiken pÄ vad som hÀnder i ditt liv?
Ăr du hennes enda barn sĂ„ Ă€r det vĂ€l heller inte sĂ„ konstigt att hon verkligen Ă€r pĂ„ och vill ha en relation till dig! Ă terigen, det vore ju vĂ€rre om hon inte ville det. Jag kĂ€nner en person som har en mamma som inte vill ha nĂ„got med dem att göra och detta har förstört denna mĂ€nniskan och gjort dem deprimerad. Det kan vara jobbigt med en mamma som Ă€r för pĂ„, eller som skriker eller tjatar - men de flesta mammor Ă€r nog ganska tjatiga av sig. Har du prövat att sĂ€ga att du tycker att hon Ă€r för pĂ„? Kanske kan du förklara till henne detta och sĂ„ kan ni försöka lĂ€ra kĂ€nna varandra pĂ„ nytt, utan att nĂ„gon av er ska kĂ€nna sig obekvĂ€m eller ensam?
âoavsett vad du tycker om mig som mamma, sĂ„ kommer jag alltid att bry mig om digâ vad menar hon?..
Hon menar precis det hon sÀger. Hon bryr sig om dig och tycker om dig trots att du verkar hata henne. Hon vill att du ska veta det, för hon verkar verkligen försöka nÄ ut till dig. Om hon nu gör jobbiga saker nÀr hon försöker umgÄs med dig, berÀtta det för henne! Hur ska hon kunna veta att hon Àr jobbig om du inte sagt det? Sedan kanske du ska berÀtta pÄ vilket sÀtt hon Àr jobbig och vad hon kan göra för att inte vara jobbig. Om du hade fÄtt börja om pÄ nytt, exakt hur hade du velat att hon skulle bete sig mot dig? Vad skulle du vilja hitta pÄ med henne som inte gör dig obekvÀm? Har ni nÄgot ni bÄda Àr intresserad utav eller kan ni kanske pröva pÄ nÄgot nytt tillsammans?
Det kan vara ganska svÄrt i början att bli bekvÀm att sin förÀlder har nÄgon ny. Pröva berÀtta detta för henne. Du kanske kan ge din mammas flickvÀn en chans nÀr du kÀnner dig redo. Just nu kanske du bara mÄste reda ut saker med din mamma.
Varför Àr du rÀdd att hon ska komma över till din mormor? Om det gör dig obekvÀm nÀr hon stirrar pÄ dig osv, sÀg det bara!
- Redigerat 2021-09-30 15:04 av [Tismon]
#9: Ja jag Àr sÀker pÄ att dessa rutten Àr sanna. Hon var inte en bra ledare och hon var en bitch nÀr min bonusmamma hade henne.
AlltsÄ jag har sagt att jag tycker att hon Àr jobbig. Och hon har ju backat ifrÄn nu mig verkar det som. Förut ville hon alltid ses vara nÀra. Hon frÄgade ofta nÀr jag skulle till mormor för hon ville vara dÀr samtidigt. Ja du hör.
En dag lĂ„g jag och grĂ€t och jag och mormor lĂ„g i sĂ€ngen och pratar ser pĂ„ film. DĂ„ kommer hon in och sĂ€ger âjag vill ocksĂ„ mysa med erâ. SĂ„ försökte hon trösta mig ville inte öppna upp mig för henne. Och sĂ„klart sĂ€tter hon sig bredvid mig dĂ„ och börjar klappa pĂ„ mig. Samma med hennes sena missfall hon fick nĂ€r jag var hos mormor. DĂ„ började hon grĂ„ta framför mig. Och sökte tröst hos mig. Hon har försökt komma hit vi bor och bokat hotell Ă„t henne samt mig men det vill jag inte.
Men att hon var en dÄlig chef har ju inget att göra med hur hon Àr som mamma mot dig. Verkar ju som om hon lyssnar pÄ dig om hon nu backar. Det Àr inte konstigt att hon vill ha en relation med dig, du Àr hennes barn. Konstigt hade varit om hon inte brytt sig alls, som sagt, eller hon inte varit din mamma.
Jag fÄr intrycket att ni inte bott eller umgÄtts tillsammans pÄ lÀnge, dÄ kanske det Àr bra att börja nÄgonstans som till exempel hos din mormor.
Vill du ha en relation med din mamma? Om nej, varför vill du inte det? Du behöver inte skriva svar hÀr men tÀnk igenom varför/varför inte ordentligt. Din bonusmamma och andra kan ha sina skÀl till att inte tycka om din mamma och det Àr lÀtt för oss att sitta hÀr och tycka men försök bilda din egna uppfattning
#11: Nej vi har inte umgÄtts pÄ bra lÀnge. Har tagit avstÄnd ganska mycket. Vill inte trÀffa henne. Tror inte hon mÄr sÄ bra vad jag fÄtt höra av hennes systrar. Hon försöker ju prata med mig nÀr vi ses dock svarar jag inte alltid henne och Àr ganska kall.
#10: okej, vet du varför hon var en "bitch"? Vet du vad hon gjorde? Vet du hur din bonusmamma behandlade henne?
Om du bara fÄr höra saker frÄn din bonusmamma sÄ vet du ju inte den fulla bilden. Har din bonusmamma kanske gjort nÄgot mot din mamma som fÄtt henne att "bete sig som en bitch"? Har din mamma och bonusmamma missförstÄtt varandra nÄgonstans? Kan din mamma och bonusmamma vara avundsjuka pÄ varandra? Har du ens frÄgat din mamma vad hon tycker och om allt hon gjort Àr sant?
Nej jag hör inte? Det lÄter Äterigen som att hon inte gör nÄgot fel.
Du bad henne att backa ifrÄn och hon backade ifrÄn dig. Hur skulle det vara fel?
Kanske vore det ocksÄ bra att du förklarade varför du tycker att hon Àr för pÄ. DÄ kanske hon kan bemöta dig pÄ ett sÀtt som du mÄr bÀttre av.
En dag lĂ„g jag och grĂ€t och jag och mormor lĂ„g i sĂ€ngen och pratar ser pĂ„ film. DĂ„ kommer hon in och sĂ€ger âjag vill ocksĂ„ mysa med erâ. SĂ„ försökte hon trösta mig ville inte öppna upp mig för henne. Och sĂ„klart sĂ€tter hon sig bredvid mig dĂ„ och börjar klappa pĂ„ mig.
Hur Àr detta fel? Hon sÄg att du var ledsen och hon ville trösta dig. Det Àr förstÄeligt att du kanske inte Àr redo att öppna upp för henne Àn, men förklara varför du inte Àr det. Det kan vara sÄrande nÀr man bryr sig om nÄgon och de inte vill öppna upp och att de Àr arga pÄ en men att man inte vet varför eller vad man ska göra för att förtjÀna deras kÀrlek och respekt. Det kan vara svÄrt för henne att förstÄ dig. Prata öppet mellan varandra och kanske kan du lÀra dig att förstÄ henne ocksÄ.
DÀremot hÄller jag med dig och tycker inte att det Àr okej att söka tröst hos sitt barn. Kanske sÀg till henne att du Àr inte hennes förÀlder och du inte kan trösta henne. Det finns gott om andra som kan hjÀlpa din mamma, du ska inte behöva göra det.
- Redigerat 2021-09-30 16:47 av [Tismon]
#13: Hon har försökt berÀtta saker om min bonusmamma. Eller försökt pratat med mig. Dock ber jag henne att hÄlla kÀften dÄ jag inte vill att nÄgon pratar illa om min familj.
Jag blir bara arg pĂ„ henne. Har pratat med henne men sĂ€ger oftast jag inte vill ha kontakt. DĂ„ blir hon ledsenâŠ
#14: Menar du att din mamma berÀttar elaka saker om din bonusmamma?
DÄ förstÄr jag dig helt.
BerÀtta för din mamma att du tycker inte det Àr okej att hon gör det. Du vill inte ha en relation med henne förrÀns hon kan inse att din bonusmamma och din nuvarande familj Àr viktig för dig. Du kan sÀga att hon sÄrar dig nÀr hon gör sÄ. DÄ kanske hon kan Àndra pÄ sig.
NÀr man ber nÄgon att hÄlla kÀften och inte förklarar exakt varför man blir arg sÄ Àr det inte sÀkert att hon förstod vad hon gjorde som sÄrade dig.
Var tydlig med att om hon bryr sig om dig fÄr hon Àndra sig och sluta klanka ned pÄ din familj. SÀg att det Àr för din skull. Om hon verkligen Àlskar dig kan hon lÀra sig att tolerera din familj
- Redigerat 2021-09-30 17:02 av [Tismon]
#15: alltsÄ nej min mamma försökte förklara saker som min bonusmamma hade gjort mot henne. För min bonusmamma sa att min mamma Àr Àcklig för hon Àr lebb och började snacka skit om att min mamma legat runt massa. SÄ min mamma förstÄr att de hade sagt nÄgot med tanke pÄ hur mycket jag hatade henne.
DÄ ville hon förklara sin sida. Men lyssnade inte
#16: Men dÄ lÄter det som att din bonusmamma Àr homofobisk.
Tycker du det Àr okej att tycka andra Àr Àckliga för att de Àlskar nÄgon? Det lÄter inte sÀrskilt trevligt att din bonusmamma snackar skit och sÀger att hon legat runder.
Finns det en anledning till varför du inte vill lÄta din mamma förklara sig?
#17: homofob Àr hon inte. Hon tycker bara att det Àr konstigt, och att vi Àr skapta för att det ska vara man och kvinna och inte tvÀrtom. Sen har min mamma behandlat henne dÄligt.
Har hört att hon legat runt massa. NÀr hon börjar förklara sig sÄ sÀger jag bara snÀlla tyst orkar inte lyssna pÄ dig. Kallar henne inte ens mamma haha. Utan du, eller hennes namn. Ibland fÄr hon tÄrar i ögonen för det ocksÄ. Hon skrev en dag var flera mÄnader sedan jag trÀffade dig, jag saknar dig kan du inte bara vara hÀr hos mig.
#18 Att sÀga att nÄgon Àr Àcklig lebb för att de Àr tillsammans med nÄgon av samma kön Àr homofobiskt. Jag vet inte men jag tycker du verkar vÀldigt fÀrgad av vad din bonusmamma sÀger, och hon verkar ju inte vara neutral precis om din mamma
#18: à h⊠Jag har sjÀlv vÀxt upp i en familj dÀr man anser att man och kvinna Àr det enda "naturliga".
Sen insÄg att vÀrlden Àr inte som ens förÀldrar sÀger. Jag insÄg att jag sjÀlv var bisexuell och för mig handlar kÀrlek om vad som finns mellan tvÄ personer och inte vad som finns mellan benen. Varför ska nÄgon annan bestÀmma vem som jag tycker om? Om nÄgon Àr helt underbar och en perfekt person för dig, hade du tyckt det var okej om nÄgon sa att du var Àcklig för att du gillar denna underbara personen och att du borde Àlska nÄgon annan?
Att sÀga att nÄgon Àr Àcklig för att de Àlskar nÄgon lÄter som homofobi. Homofobi innebÀr att man inte gillar homosexuella person, alltsÄ lesbiska och bögar. Om hon enbart snackar skit om din mamma för det, hur Àr det inte homofobi?
Jag tycker att det lÄter som att du inte, av nÄgon anledning, ens Àr villig att försöka förstÄ din mamma. Du anklagar henne för att vara en bitch men ger inte mÄnga anledningar till varför. Om hon bara vill förklara för dig att hon inte gÄr omkring och ligger rundor, varför Àr hon en bitch dÄ?
#19: Nej sÄ Àr det kanske. Men jag tkr det kÀnns konstigt att hon lever med en kvinna. Om de fÄr barn kommer det bli sÄ konstigt.
Har inte sagt detta till nÄgon men min far vill helst inte att jag sover dÀr alls. Han sÀger att han inte Àr bekvÀm med det, och att han kÀnner en rÀdsla hela tiden. DÄ hon tÀnder pÄ kvinnor. Och vÀldigt ofta ska hon klappa mig, osvosv. Blir ganska obekvÀm. Hoppas ingen blir sur nu men sÄ ligger det till.
#21: vÀnta⊠Va..
SÄ dÄ borde inte din pappa fÄ krama dig för att han tÀnder pÄ tjejer?
Bara för att man har en sexualitet innebÀr det inte att man tÀnder pÄ alla inom det könet. Det innebÀr definitivt inte att man Àr p*dofil. Att klappa bÄgon Àr ofta kÀrleksfullt och har ingen sexuell antydan
#20: jag vet att hon lÄg runt massa innan hon skaffade tjej. Har hört det frÄn flera hÄll. Hon har ju tydligen inte mÄtt bra.
Ja men hon Ă€r konstig hon hĂ„ller tillbaka tĂ„rarna nĂ€r hon pratar. Hon frĂ„gade mig sist âsnĂ€lla sĂ€g vad jag har gjortâ dĂ„ sa jag gĂ„ vill inte prata med dig Ă€r du helt dum i huvudet eller. DĂ„ blev hon arg âdu sĂ€ger inte sĂ„ till migâ.. Sen nĂ€r jag Ă„kte tillbaka till familjen sĂ„ grĂ€t hon floder. Och ville inte ens sĂ€ga hejdĂ„ till henne. SĂ„g i ögonvrĂ„n hur hon tittade pĂ„ mig och fick tĂ„rar i ögonen. SĂ„ sa hon hejdĂ„ glöm aldrig att jag Ă€lskar dig.
#22: min pappa Ă€r jag trygg med, jag Ă€r det viktigaste i hans och min bonusmammas liv. Gillar inte att folk jag inte Ă€r trygg med kommer för nĂ€ra. Sen Ă€r hon konstig hon sĂ€ger ofta âdu Ă€r sĂ„ vackerâ. Blir sĂ„ glad att umgĂ„s med dig.
#23: Okej. DÄ förstÄr jag.
Att ligga rundor behöver inte vara bra, men det behöver inte vara dÄligt heller. Sex Àr ett behov för mÄnga. Du kan ju fundera pÄ varför det Àr okej om en kille ligger med en massa tjejer men varför sÄ fort en tjej gör det sÄ Àr det inte okej.
Ăr man sĂ€mre för att man Ă€r en tjej?
Tycker du det Àr rÀttvist att behandla din mamma dÄligt för att vara en tjej som har en kvinnlig partner och för att hon haft sex med andra mÀnniskor?
Hade du mÄtt bra om du haft sex och sen hittade du nÄgon du Àlskade men dÄ kallar alla dig hora och bitch och personerna som du bryr dig mest om tar avstÄnd frÄn dig?
#24: det förÀndrar inte att din pappa Àr en man som Àr attraherad av tjejer. Men du vet ju att han inte Àr attraherad av dig, varför skulle din mamma vara annorlunda?
Jag har fÄtt höra att jag Àr vacker av en massa mÀnniskor. Det innebÀr inte att de tÀnder pÄ mig och vill ligga med mig för det. Att vara vacker Àr en komplimang. Det lÄter bara som att din mamma vill att du ska kÀnna dig vacker.
Men har du verkligen sÄ svÄrt att acceptera detta, förklara dÄ det till din mamma. Du kanske kan sÀga att du inte Àr van med tanken pÄ att hon gillar tjejer. Du kanske kan förklara att det fÄr dig obekvÀm och att ni gÀrna umgÄs men dÄ vill du inte att hon tar pÄ dig eller kramar dig. Du kan sÀga att du behöver tid :) SÄsmÄning om kanske du litar pÄ din mamma igen och inte behöver alls vara obekvÀm med henne. Men ger du henne ingen chans sÄ kommer du aldrig kunna lita pÄ henne, hon fÄr ingen chans att bevisa nÄgot.
- Redigerat 2021-09-30 17:42 av [Tismon]
FörlĂ„t nu, men gud sĂ„ hjĂ€rntvĂ€ttad du Ă€r av vuxna i din nĂ€rhet đ„Helt fruktansvĂ€rda uttalanden om din mamma. Blir uppriktigt ledsen av att lĂ€sa dina inlĂ€gg, dom Ă€r sĂ„ fulla av förakt och fördomar.
Jag vet inte hur gammal du Ă€r men jag hoppas att du kan se tillbaka pĂ„ den hĂ€r trĂ„den en dag och inser hur mycket galet som skrivits.. đ
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#25: Ja sÄ Àr de vÀl men inte sÄ trevligt höra frÄn folk hon ligger runt. Jag pratade med min bonusmamma idag och sa det att fÄr de barn sÄ vill inte jag finnas i barnets liv.
Hon sa ju vi kan ses ensamma. Hon ville bara trÀffas jag mormor och hon.
#26: ja sĂ„ kan det vara. Men har egna Ă„sikter ocksĂ„. Ăr bara trött pĂ„ allt och trött pĂ„ att min moster som inte Ă€r mycket Ă€ldre Ă€n mig. SĂ€ga att mamma grĂ„ter sig till sömns varje natt. Hon hade kommit till mormor förra veckan och nĂ€r hon sĂ„g en bild pĂ„ mig bröt hon ihop. Hon grĂ€t floder. KĂ€nner bara varför handlar allt om henne alltid..
#27: Jag förstÄr varför du kÀnner som du gör.
Bara hĂ„ll i tanken: varför ska det andra sĂ€ger (om dig, om din mamma, om nĂ„gonting alls) betyda nĂ„got för dig? Deras Ă„sikter och deras dömande betyder inget. Ăr de dĂ„liga mĂ€nniskor som sprider rykten och Ă€r dömande sĂ„ behöver man inte umgĂ„s med dem. Man behöver inte lyssna eller bry sig.
Det enda som behöver betyda nÄgot för dig Àr vad du sjÀlv tycker och vad du sjÀlv kÀnner.
Precis som #26 sÀger sÄ gör det lite ont i mig över att detta ens ska vara ett problem. Det Àr sÄ fruktansvÀrt sorgligt att en kvinna som gjort mÀnskliga saker och rÄkar Àlska en annan kvinna ska bli utfryst av sitt barn och att folk snackar skit om henne. Det Àr ju inte alls konstigt att hon Àr ledsen och grÄter.
Jag Ă€r faktiskt skrĂ€md över detta - anledningen till varför mĂ„nga mĂ€nniskor aldrig vĂ„gar att komma ut ur garderoben âčïž Det Ă€r sjukt att Ă€lska nĂ„gon ska vara ett brott och nĂ„got man blir bestraffad för.
- Redigerat 2021-09-30 18:07 av [Tismon]
#29: Hon fÄr Àlska vem hon vill. Men hon behöver inte berÀtta för mig att hon vill ha barn. För bryr mig inte. Sen frÄgar hon Àr det jobbigt för dig för att jag lever med en kvinna? Sa bara nej du lever med vem du vill. Sluta frÄga mig sÄdana saker. Har hört rykten om att hon ska inseminera sig snart. Hoppas inte hon lyckas med det. KÀnner bara dÄ kommer hon sÀkert höra av sig. Och nu har vi inte pratat pÄ ett tag vilket Àr skönt. Pappa har henne pÄ Instagram, han lÀgger ofta upp bilder pÄ mig. Och hon ska alltid kommentera bilderna och skriva till han och frÄga hur jag mÄr. Men han brukar inte svara. SÄg en bild han la upp pÄ mig dÀr han skrev nÄgot. Och hon skrev min dotter, som jag saknar henne. HÀlsa och krama frÄn mig.
Gillar heller inte att hon lÀgger upp bilder pÄ mig. Det fÄr bara familjen göra. Hon la upp en bild nÀr jag var liten visade pappa mig. Och skrev jag gÄr sönder utan dig. Min lilla tjej. DÄ skrev hennes flickvÀn vÀrldens finaste tjej.
Men mer konkret, vad Àr det din mamma gör för fel mot dig? Hon skriver att hon saknar dig, att hon Àlskar dig, vill trÀffa dig⊠Varför Àr det fel av henne?
Att hon Àr homo/bisexuell och att du bara dÀrför skulle vara i nÄgon farozon för att bli sexuellt utnyttjad Àr en fördom, du Àr hennes barn. LikavÀl som en heterosexuell förÀlder inte automatiskt vill ligga med sitt barn av motsatt kön.
Möjligt att hon legat med flera personer, men hon Àr vÀl vuxen, kan göra sina egna val utan att nersnackad av din bonusmamma. Varför vill inte din pappa och bonusmamma att ni ska ha en relation?
#30: Jag tror jag ger upp.
Vad vill du ha sagd med denna trÄden? Att din mammas flickvÀn gör dig obekvÀm, hennes sexualitet (som inte har nÄgot med dig att göra) gör dig obekvÀm. Vad vill du att vi ska sÀga?
Det kvittar vad jag skriver för du sÀger bara att du inte bryr dig om din mamma. Du vill inte ha nÄgot med henne att göra. Men samtidigt bryr du dig tillrÀckligt för att göra en trÄd om det.
Vill du att vi ska sÀga att det Àr okej att frysa ut andra för att de Àr homosexuella? Pride finns av en anledning. Diskriminationslagar finns av en anledning. Din mamma verkar Àlska dig, lÀgga ut bilder för att hon Àr stolt över dig, verkar vilja vara en del av ditt liv. Jag förstÄr inte vad som Àr problemet, jag önskar att min mamma var sÄ kÀrleksfull som din mamma Àr.
#33: hennes tjej gör mig inte obekvÀm. Absolut inte. Jag accepterar deras val. Men jag behöver inte vara med i deras familj det Àr det jag menar. Vi bor 5 h ifrÄn varandra. Hon har flera gÄnger velat boka hotell och kommit för att vara med mig. Hennes tjej Àr trevlig mot mig . SÄ har ingenting emot henne.
#32: hon har inte gjort nÄgot konkret mot mig Àven om hon gjort mig ledsen med hennes kommentarer. Men hon har gjort min familj saker och familjen Àr alltid nummer 1.
Varje gÄng vi trÀffats hos mormor hÀlsar hon glatt min mamma fast jag inte Àr glad, men tycker de Àr konstigt hon kollar sÄ mkt pÄ mig.
#34: Varför vill du inte vara del av hennes familj dÄ?
Jag hade förstÄtt och hÄllt med dig om din mamma gjorde dÄliga saker mot dig. Om hon var elak och fick dig att mÄ dÄligt.
Det enda du sÀger Àr att du Àr inte bekvÀn med att hon Àr med en kvinna. Du accepterar kvinnan, men du accepterar inte deras kÀrlek för det gör dig obekvÀm.
Jag har gett dig tips pÄ vad du kan sÀga till din mamma. Men du verkar redan ha bestÀmt dig för att hon Àr ingen du vill ha i ditt liv.
Du gör precis som du vill, ditt liv dina val. Men jag tror ingen hÀr kommer bekrÀfta dina handlingar som rÀttfÀrdiga. Om du vill ha tips pÄ hur du fryser ut din mamma Ànnu mer och hur du tar avstÄnd frÄn henne sÄ kpmmer nog ingen vettig mÀnniska att ge dig dem. Det finns tillfÀllen nÀr det Àr okej att ta avstÄnd, det Àr nÀr en person beter sig illa. Men du har inte gett oss nÄgra anledningar till varför din mamma förtjÀnar detta annat Àn att hon Àr lesbisk.
#36: jag har inget emot att hon Àr lebb. Absolut inte. Jag har ju sagt att hon betett sig illa mot bÄde min bonusmamma och farfar. Hon har ocksÄ skÀllt pÄ mig för onödiga saker. Sen ska hon visa kÀrlek. Och mÄnga sÀger att hon Àr narcissist och har lÀst pÄ lite om dessa personer. Och hon har vissa drag. SÄ Àr rÀdd att öppna mig för henne för hur ska jag veta att det vi pratar om stannar hos henne. Sen vill hon alltid vara hos mormor samtidigt som mig.
NÀr nÄgon gör illa min bonusmamma och familj blir jag ledsen.
Denna trĂ„den pĂ„minner vĂ€ldigt mycket om en liknande trĂ„d pĂ„ Cancer iFokus med andra skĂ„despelare med samma grundproblem. En jobbig mammaâŠ
Om nÄgon orkar lÀsa
https://cancer.ifokus.se/discussion/1508499/sjuk-mamma.
/Maria
#37: Du sa precis att hennes sexualitet gör dig obekvÀm i #21
Nej sÄ Àr det kanske. Men jag tkr det kÀnns konstigt att hon lever med en kvinna. Om de fÄr barn kommer det bli sÄ konstigt.
Har inte sagt detta till nÄgon men min far vill helst inte att jag sover dÀr alls. Han sÀger att han inte Àr bekvÀm med det, och att han kÀnner en rÀdsla hela tiden. DÄ hon tÀnder pÄ kvinnor. Och vÀldigt ofta ska hon klappa mig, osvosv. Blir ganska obekvÀm. Hoppas ingen blir sur nu men sÄ ligger det till
Du har sjÀlv sagt att din bonusmamma har sagt dÄliga saker om din mamma men sÄ fort din mamma vill förklara sig sÄ Àr det hon som snackar skit. NÀr hon visar kÀrlek Àr det dÄligt av nÄgon anledning. Andras Äsikter och vad andra sÀger om din mamma betyder mer Àn vad hon sjÀlv har att sÀga.
SÄ nej, det enda som verkar vara felet Àr att hon Àr lesbisk och du Àr rÀdd att hon skulle bli tÀnd pÄ dig.
Det Àr en fördom och allt annat vi sÀger lyssnar du inte pÄ för du har redan bestÀmt dig att din mamma Àr boven och din familj Àr de som alltid har rÀtt.
Det finns inte sÄ mycket att sÀga för du kommer bara förneka allt. Du har redan bestÀmt dig. Men ingen hÀr kommer aktivt att stötta diskriminering.
- Redigerat 2021-09-30 18:39 av [Tismon]
#38: Att du som vuxen kvinna ska komma in och förstöra för nÄgon du kan vara mormor till Àr pinsamt. Varför finns du? För att förstöra för andra. Sök hjÀlp, Àr sÄ trött pÄ folk som skriker troll troll. Tro att jag Àr ett troll om det fÄr dig att mÄ bÀttre. Ingen har ens bett dig att skriva. SkÀms pÄ sÄdana bittra kÀrringar som dig. Hoppas du mÄr bÀttre nu. Och skaffa dig ett liv istÀllet för att vara jobbig mot ungdomar.
Du behöver ej hjÀlpa mig. TÀnker inte besvara dig :)
#38: ps min mormor Àr i din Älder och hon har en bra mycket roligare fritid. Vill du ha mitt nummer och ringa mig sÄ kan vi prata lite jag och du.
#41 Jag bara noterade att berÀttelserna Àr sÄ oerhört lika pÄ mÄnga sÀtt.
/Maria
#42: Det fÄr du absolut göra. Jag kommer ocksÄ att notera ditt beteende. Jag tycker det Àr tragiskt hur du behandlar en tjej som har en mamma som Àr svÄrt sjuk. Jag har lÀst lite utav den trÄden. Och tycker att det Àr vÀldigt omoget utav en kvinna som kan vara mormor till ett barn att bete sig sÄdÀr.
Absolut fÄr man tro att folk trollar. Det man kan göra dÄ Àr att strunta i att kommentera allt. DÄ du har som avsikt att förstöra. Det Àr som en person som tigger och folk klagar pÄ personen. Alla har ett val att hjÀlpa , vill man inte hjÀlpa kan man vÀlja att vara tyst och vandra vidare. Du behöver inte kommentera allt som hÀnder i andra mÀnniskors liv. Jag lovar sköter du dig sjÀlv kommer du att mÄ sÄ mycket bÀttre. Ha en trevlig kvÀll Maria :-)
I Àrlighetens namn sÄ tror jag inte att celinaaa Àr ett troll. Jag har sjÀlv varit "smÄtt emot" homosexuella. VÀxer man upp i ett hushÄll som tÀnker sÄ, sÄ lÀr man ju sig det. Men man vÀxer upp och lÀr sig nya saker om vÀrlden och om sig sjÀlv.
Jag hoppas bara att du, celinaaa, hittar nÄgot som funkar för dig. Som sagt sÄ kommer ingen hÀr stötta utfrysningen av homosexuella personer. Men jag hoppas du i alla fall mÄr bÀttre och slutar hamna i klÀm mellan vuxnas skitsnack och Äsikter. Du förtjÀnar att utvecklas sjÀlv och mÄ bra i dig sjÀlv :)
#44: jag Àr ett troll enligt Maria :)
Trollar sÄ sÄ mycket allt Àr falskt enligt Maria
#45: Maria skrev inte att du var ett troll, men sen tycker jag att du behöver inte bry dig vad andra tycker och tror om dig
#46: ja men hon borde skaffa sig ett liv och sluta brÄka med barn som hon kan va mormor till.
#47 Jag tolkade Marias inlÀgg som en "heads up" till oss andra att sÀttet trÄdstartarna skriver pÄ Àr vÀldigt lika, sÄ att man kan avgöra om man vill lÀgga energi kanske i onödan dÄ.
Hur det nu Àr med den saken bryr jag mig inte om, du verkar oavsett inte villig att ta till dig det vi försöker sÀga eller fundera över sÄ jag lÀgger ner nu.
Lycka till, ts!
#39: hur diskriminerar jag henne?
#49: okej, om du inte förstÄr detta som jag kommer att skriva ger jag upp 100%. FörstÄr du inte denna texten eller tar till dig den sÄ finns det inget jag kan sÀga eller göra för att du ska förstÄ vad jag och alla andra menar. Jag kommer nu citera dina egna inlÀgg för att förstÀrka det jag menar.
Varför hatar du din mamma?
I #0 och #3 sÀger du att du hatar henne för att du hört sÄ mycket dÄligt om henne. Du sÀger att hon Àr manipulativ och falsk men du ger aldrig exempel pÄ vad hon gjort som vore manipulativt och falskt.
- I #4 Àr hon falsk. à terigen, utan att sÀga varför. Och av nÄgon anledning hatar du henne ocksÄ för att hon Àr nyfiken.
- I #23 sÀger du att hon legat rundor, men det förklarar fortfarande inte varför hon Àr en dÄlig mÀnniska för det. Bara för att man ligger med andra Àr man inte falsk eller manipulativ.
- I #31 sÀger du att du inte gillar nÀr hon lÀgger ut bilder pÄ dig men det Àr helt okej om din familj gör det av nÄgon anledning.
- I #37 sÀger du att hon betett sig illa mot din bonusmamma och farfar. Men du sÀger inte vad hon gjort, du försöker inte förstÄ om de kanske ocksÄ har varit elaka mot henne. Det mest logiska jag kan hitta Àr nÀr du sÀger:
Hon har ocksÄ skÀllt pÄ mig för onödiga saker.
Och i #7:
Hon har inte alltid behandlat mig bra, hon har aldrig gjort nÄgot. Men hon har skÀllt pÄ mig, och sagt saker som irriterar mig.
Vilken mamma skÀller inte pÄ sitt barn nÄgon gÄng om onödiga saker? Alla blir nÄgongÄng irriterad av sin mamma. Du sÀger ocksÄ sjÀlv att hon inte gjort nÄgot.
Vad har hon gjort för att förtjÀna ditt hat? Du sÀger att #10 att hon Àr en bitch för att din bonusmamma sÀger det.
MenâŠ
#14 Hon har försökt berÀtta saker om min bonusmamma. Eller försökt pratat med mig. Dock ber jag henne att hÄlla kÀften dÄ jag inte vill att nÄgon pratar illa om min familj.
#16 alltsÄ nej min mamma försökte förklara saker som min bonusmamma hade gjort mot henne. För min bonusmamma sa att min mamma Àr Àcklig för hon Àr lebb och började snacka skit om att min mamma legat runt massa. SÄ min mamma förstÄr att de hade sagt nÄgot med tanke pÄ hur mycket jag hatade henne.
DÄ ville hon förklara sin sida. Men lyssnade inte
SÄ din mamma har försökt förklara hennes sida av historien men ÀndÄ lyssnar du pÄ din bonusmamma som sÀger att hon Àr en bitch och en Àcklig lebb? Din bonusmamma talar illa om henne och det accepterar du, men du blir istÀllet arg pÄ din mamma nÀr din mamma bara försöker förklara sin sida.
SÄ varför hatar du din mamma? Det du tar upp, som ocksÄ alla andra tar upp, Àr att hon Àr gay och att det Àr Àckligt. Ni anser att det Àr "onaturligt för tvÄ kvinnor att vara tillsammans." Du har ingen anledning att hata din mamma, men din pappa vill inte att du sover hos henne för att han Àr rÀdd för att hon skulle tÀnda pÄ sitt egna barn. För att hon Àr gay. Detta tar du upp i #18 och #21
Din pappa vill bokstavligen inte att du ska umgÄs med din mamma för att din mamma Àr homosexuell.
Det lÄter vÀldigt diskriminerande i mina öron.
- Redigerat 2021-09-30 22:43 av [Tismon]
Sedan kan jag hitta en massa i dina egna inlÀgg som tyder pÄ att hon Àlskar och bryr sig om dig. Men du hatar henne ÀndÄ utan nÄgon klar orsak.
#3 Hon Àr vÀldigt jobbig och nyfiken hela tiden.
Hon stirrade hela tiden och försökte prata med mig.
Sen kom hon fram glöm mig nĂ€r jag var pĂ„ övervĂ„ningen och sĂ„ sĂ€ger hon âjag blir alltid sĂ„ glad nĂ€r jag ser digâ. Och sĂ„ tog hon tag i min hand. En gĂ„ng sĂ„ lutade hon sitt huvud mot mig ocksĂ„
Sen sĂ„ sĂ€ger hon hela tiden att âoavsett vad du tycker om mig som mamma, sĂ„ kommer jag alltid att bry mig om digâ
#4 Jag lÄg och solade dÄ. Och sÄ sÀger hon oh vad kul att se dig. SÄ frÄgade hon om hon fick sitta och Àta bredvid mig. Kunde inte sÀga nej. SÄ sÀger hon att hon lÀngtar ihjÀl sig efter mig. Sen helt plötsligt börjar hon grÄta. Och sÄ sÀger hon jag saknar dig sÄ mycket och att jag Àr sÄ vacker. Blev sÄ obekvÀm.
#10 SÄ försökte hon trösta mig ville inte öppna upp mig för henne. Och sÄklart sÀtter hon sig bredvid mig dÄ och börjar klappa pÄ mig
Allt det hÀr lÄter bara som en mamma som Àlskar sitt barn.
Jag hade tyvÀrr rÀtt. TS har avslutat sitt konto och kontot pÄ Cancer har fÄtt skrivförbud.
/Maria
#52: sÄ himla trÄkigt. NÄvÀl, andra kanske lÀr sig nÄgot av att lÀsa detta sÄ det kanske inte var helt meningslöst
#53 Precis
/Maria
Maria, jag hade samma funderingar som du. Tyckte dock att sprÄket i den hÀr trÄden var lite annorlunda. Men efter utfallen mot dig kÀndes det helt skruvat. Bra att du tog upp det.
#55 đ
/Maria