Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketterkropp-och-själkänsliga-rummetfamiljenberättelser-ur-livettonårsdepressionsjälvförtroendehatdödlikhjälp
Läst 691 ggr
Alexxwasheree
2

Min pappa är elak

Hej. Jag är en tjej på 18 år som bor hemma med min pappa som sedan 11 års ålder för mig hade ensam vårdnad (personliga anledningar).
Jag blir ALLTID ifrågasatt och kränkt av honom. Han betalat ingenting förutom det han måste som bland annat mat och schampoo. Busskort och allting annat betalar jag med hjälp av mina egna pengar (CSN) då jag studerar på 100% och har även underhållsstöd pga min mammas ekonomi.
Jag kan inte komma hem efter kl 16:00.
Får inte ha vänner över ELLER och åka till dem.
Jag får inte ta en endaste dag ledigt från skolan pga sjukdom av honom.
Han kritiserar min sexualitet och allting annat jag gör. Äter jag? Äter jag inte? Sover jag mycket? Sover jag lite? Vaknar jag 5 min tidigt eller 5 min sent.
Är jag ute? Oavsett vad jag gör så KRÄVER han att det är hans spel med sina egna regler och spelet är riggat så att enbart han vinner. Vad i helvete ska jag göra? Jag mår så oerhört dåligt och sanningen är att jag inte är nära poängmässigt att kunna få min egna lägenhet där vi bor då en liten 1:a idag kostar cirka 6500kr på 25/30kvm. Jag har inga vänner att gå till. Inga släktingar som kan hjälpa varken ekonomiskt eller emotionellt heller.
Min pappa driver mig snart till döden.
Jag hade en konversation medans jag gick och handlade åt min far och då sa jag till min vän att antingen kommer jag att bli utkastad av honom (vilket han alltid säger att han kommer att göra snart för att jag inte är perfekt nog för hans lilla liv) och att om jag inte blir utkastad på gatan så kommer jag att hamna i en liksäck pga hans beteende och humörsvängningar! Jag vet inte vad jag ska göra. Socialtjänsten har alltid varit inkopplad i mitt liv sedan runt 5 års ålder och dem VÄGRAR att ge mig min egna lägenhet eller se över mitt ärende och hoppas att "det blir bra" igen snart och så var deras del avklarad medans jag måste gå hem till en pappa dem för övrigt informerat all information över till om att jag har berättat att han är hemsk mot mig och andra runt om kring sig, vilket gör att jag måste ta den psykiska misshandeln när jag väl är tillbaka hemma.

Jag kan inte få hjälp genom socialtjänsten pga att dem inte tror att det är så illa hemma.
Jag kan inte skaffa ett deltidsjobb för då blir jag av med den ekonomiska situationen genom försäkringskassan på 2223kr.
Jag har inga släktingar nära som har plats/ råd/ tid att ge.
Och inga som helst vänner att åka till och sova hos under några dagar!
Snälla hjälp mig.. jag kommer snart att ligga i en liksäck 😭

Niklas
5

Kan du få med dig någon vän eller släkting som vet hur du har det till socialtjänsten och få deras hjälp att beskriva situationen? Kan du annars spela in när du och din pappa pratar så att de hör hur diskussionerna går? Du är myndig och såvitt jag vet får socialtjänsten inte berätta om sina samtal med dig för din pappa.

Av det du skriver får jag intrycket att han skadar dig fysiskt. Om det är så ska du se till att få dokumenterat vilka skador du får och polisanmäla händelserna. I en sån situation tror jag att socialtjänsten hjälper dig.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[ThinkingMe]
1

Jag vet hur det känns när socialtjänsten inte behandlar en rätt, tråkigt att du upplevt det också. Men det är bra att du själv vet att det han gör är fel, det är ett riktigt viktigt steg i rätt riktning. Du är i en svår situation just nu, och jag förstår det är jobbigt, för det han gör mot dig är riktigt fel och ohälsosamt.

Det första jag tycker du ska börja göra är att spela in honom, så att du har bevis på hans beteende och sedan kan ta det vidare, inte nödvändigtvis till socialtjänsten utan snarare till polisen.

Du nämner ju ändå en vän du pratade med i mataffären, så du kanske ändå har några vänner som du i sådana fall kan vara hos ibland?

Sindri
3

Anmäl socialtjänsten! De skall hjälpa dig, inte din pappa.
https://www.ivo.se/privatpersoner/klaga-pa-socialtjansten/

Ta reda på om det finns någon ungdomsmottagning (UMO) där du bor.
https://www.umo.se/vald-och-krankningar/stod-om-du-ar-utsatt/skyddat-boende/

Du måste såklart komma ifrån din pappa. Du är ju myndig så egentligen har han ingen rätt att bestämma så mycket över dig.
Så länge du bor hos honom och han försörjer dig har han väl rätt att kräva att du sköter skolan, eftersom han försörjer dig på grund av att du studerar, men det är också allt.

Om du är missnöjd med, eller anser det finns brister i, socialtjänstens insatser, i LSS-insatser eller i den personliga assistansen så finns det olika sätt att framföra synpunkter och klagomål.
[pamm]
4

Socialtjänsten får INTE berätta för någon vad du säger utan DITT medgivande då du är myndig! Anmäl dom! Dom ska hjälpa dig att skaffa egen bostad när din situation är som den är.

Fan vad trött jag blir…! Dom hjälper allt jävla pack som kommer hit utifrån (nej, är INTE rasist, är själv ej helsvensk så detta handlar ej om det!), men dom kan inte ta hand om sitt eget folk?! Här där jag bor lät dom en invandrarfamilj på 4-5 pers hyra en stor jävla villa för 45 000 i månaden (hur sjukt?!) medan en svensk tjej jag pluggade med inte fick 300 kronor till att köpa en begagnad barnvagn till sin bebis hon väntade?! Har själv fått hjälp utav soc när jag var yngre. Kommer ihåg när man var där och skulle lämna in papper varje månad. Många ickesvenskar kom med svindyra märkeskläder, klockor, nyaste telefonerna osv. Såg aldrig en enda svensk där inne med dom grejerna. Självklart fanns det många invandrare som kom helt vanliga också, menar inte att alla fick allt serverat på silverfat.

Fick själv inte stå på ett lgh kontrakt pga skulder, varken 1a eller 2a hands. Min mamma stod på kontraktet till min lgh, och dom sa åt mig att jag var tvungen att skriva ett inneboendekontrakt med henne för att få hjälp från dom. Dom använde sen inneboendekontraktet emot mig på så sätt att dom sa att "Jaha, men ni har ju skrivit ett inneboendekontrakt, så då är du ju bara inneboende." Och där av behövde dom enbart betala 1500 av dom 5500 jag betalade i hyra (även el och hemförsäkring drog dom av hälften)……… Det var även någon mer kostnad dom drog ner på pga detta, men minns inte vad. Spelade ingen roll hur mycket jävla papper och bevis jag gav dom på att min mamma inte själv bodde i lgh, och dom såg ju varje månad på kontoutdraget att jag betalade henne hela hyran. Men det var mitt eget fel, för vi skrev ju ett inneboendekontrakt…..

Systemet är sjukt. Sjukt och fult. För tro mig, inte fasen var det varken mitt första eller 17e toppval att gå till soc och fråga dom hjälp. Som för så många andra som också gör allt annat dom kan komma på innan dom går dit.

[Devya]
11

#4: Ville bara påpeka att även icke-svenska människor kan vara rasister, så det att du skriver att du inte är "helsvensk" betyder ingenting, du kan likaväl vara rasist för det. Att du kallar dem för 'jävla pack' låter inget vidare.

[pamm]
1

#5: Fast nu är jag inte det, så redan där var problemet löst :)
Finns pack inom alla grupper, etniciteter m.m. Syftar på just dom som faktiskt är pack, svensk, turk, eritrean, finsk eller vad du nu än kan tänkas vara. Just här blev det dom av dessa som kommer till sverige ifrån andra länder då det jag skrev var att sverige alltid hjälper alla utifrån hellre än sitt eget folk.

Suddgummit
4

#0: Hej!
Nu var det ett tag sedan du skrev detta, men jag vill ändå höra hur du mår nu?
Jag är 32 år, men har liknande upplevelser från min egen barndom och i relationen med min pappa och kan känna igen mig i känslorna du beskriver.
Om du vill är du välkommen att kontakta mig, om det finns något jag kan göra, om så bara att lyssna.
Men jag hoppas att du har det bättre nu. Glöm inte bort att du är värdefull! 😊