Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 332 ggr
Hamsterb1231
2021-10-19 12:48
0

Dålig vän?

Jag har en barndomsvän som jag bodde granne med när jag bodde hemma. Nu har jag flyttat hemifrån och bor själv. Min vän är sjukskriven och har inget jobb så hon bor fortfarande hemma. Men senaste åren har hon förändrats så mycket och nu mår jag bara dåligt när vi ska träffas. För det första så tror hon att jag är gjord av pengar. Hon vill alltid ha chips, godis, pizza, läsk och alkohol och lägger bara i korgen när vi handlar. Säger att jag inte har råd att köpa hur mycke som helst varje dag då jag har min hyra, mat och djur att betala för. Då blir hon sur. När vi är ute är de jag som betalar allt då hon som sagt inte har pengar. Hon beställer utan att ens fråga mig som jag sedan får betala för. Värst av allt är nog att hon går och äter ur min kyl utan att fråga. I helgen när vi kom hem och jag hade somnat åt hon upp en tårta som jag köpte för att ta med till jobbet. Och kartongen låg framme och de va smält glass (glasstårta) på hela bänken som hon bara skitit i. Hon kan bo hos mig hela helger och då betalar hon inte en krona. Jag vet att hon inte har pengar men att bara få ett tack när man bjuder på mat, eller att hon iaf plockar undan efter sig. Det har även hänt att hon har 1-2 hundra och då direkt köper godis till sig själv, när hon vet att vi ska äta efter. Som att hon räknar med att jag alltid betalar allt för henne och är skyldig att göra de. Hon kan spilla ut läsk och gå därifrån och bara räkna med att jag ska torka upp efter henne. Hon hjälper aldrig till att diska och lägger använda snus överallt. Känner att jag inte orkar mer, jag är inte skyldig att betala hennes mat men gör det ändå. Sen att hon alltid vill ha glass, läsk och chips VARJE dag har jag inte råd med. Vet att jag borde säga upp vänskapen, men då hon inte varit sån innan och vi varit bra vänner tidigare är de svårt. Men jag får vara ångest när jag ska träffa henne nu. Prata med henne hjälper inte då jag försökt säga att jag har begränsat med pengar och att hon gärna får städa efter sig när hon stökar ner. Är vänner så mot varandra? Är jag som vän skyldig att betala tusenlappar på henne? Är det jag som överdriver? För det känns som att de inte är normalt.

Maria
2021-10-19 13:04
11

Det är verkligen inte normalt.

Det verkar som om hon har stannat i "växten". Hon är fortfarande barn som tror att hon ska bli serverad allt. Vem betalar hennes snus t.ex.

Jag tycker du ska säga ifrån på skarpen att du inte har lust eller möjlighet att betala för allt. Att du inte är hennes mamma som städar upp efter henne. Du har ju redan sagt ifrån skriver du men vad svarar hon då?

Tala om för henne att vänskap fungerar inte på detta viset. Vänskap är att ge och ta.

/Maria

@NN@
2021-10-19 13:06
5

Detta beteende från din vän är inte ok nånstans. Hon respekterar inte dig och tar dig för givet. Du har ingen skyldighet att försörja henne bara för att ni är vänner, hon utnyttjar din snällhet och nu mår du dåligt för det. Du behöver sätta stopp och om du inte vill säga upp vänskapen så måste du prata med henne ordentligt. En vän som får dig att må dåligt är inte en bra vän.

Itchy
2021-10-19 13:11
4

låter inte som att hon ser dej som en vän, utan mer som en bankomat, bespara din egna energi och börja med lite distans från denna igel!

You can't spell Bitchy without Itchy

Niklas
2021-10-19 14:10
1

Hon har helt missuppfattat ert förhållande och kanske relationer över huvud taget. Dessutom verkar hon sakna stora delar av en vanlig uppfostran.

Finns det något hos henne som du tycker om? Något som är värt att kämpa för att behålla? Annars tycker jag att du ska avveckla henne som en del i ditt liv.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Denna kommentar har tagits bort.