Gymnasie ångest
Hej- jag är 16 och går nu första året på gymnasiet.
Jag trivs rätt bra i min klass och har fått många vänner. Jag har inga inlärnings svårigheter utan har väldigt enkelt för mig i skolan. Dock så har jag en 2 timmars resa till skolan varje dag och sedan ytterligare 30 minuter till och från mitt stall. Det blir ca 5 timmar spenderat på buss varje dag och jag ruttnar! Orkar inte till skolan på dagarna för att åka vid 6.30 varje morgon och att komma hem vid 21 för att jag inte får någon fritid. Jag kom även in på mitt förstahandsval men som jag valde bort då jag redan hade hunnit börja på denna skola. Jag har nu funderat på om jag inte borde byta till den och då kunna bo på skolan med min häst. Men oron över att inte få vänner och sånt stoppar mig. Jag älskar mina lärare och har roliga lektioner. Tänk om jag inte trivs lika bra på den andra skolan? Jag har en vän som går där som trivs super men vi är ganska olika personer. Tänk om min häst inte trivs? Då sitter jag ju i skiten.. Det är även lite olika lektioner och ämnen jag skulle läsa (går yrkesintroduktion nu). Idrott och liknande är inget jag är intresserad av. Men min frånvaro stiger i och med att min energi försvinner och jag börjar bli ängslig och depp.
Vad skulle ni rekommendera att jag ska göra? Hur hade ni löst situationen?
Låter som en jobbig situation med allt resande. Skulle nog byta skola om jag var du för att få en drägligare tillvaro.
#1: Instämmer.
Jag håller också med. Det låter som om du håller på att tappa orken och då hjälper det inte att det finns mycket som är bra med nuvarande skola.
Det var tråkigt att höra :(
När du pratar om din häst, går du på ett gymnasium med häst inriktning?