Orkar man med en extrakurs på universitetet?
Hej, det verkar mest diskuteras gymnasium här men jag är ju trots allt fortfarande tonåring så tänker att frågan ändå kan passa.
Lite bakhistoria:
Jag ska flytta hemifrån för att läsa ett kandidatprogram (30 hp per termin). Jag har ingen koll alls på allt det här med studentliv och är ärligt talat lite rädd för att hamna utan kompisar och upplevelser.
Anledningen till min fråga är att jag jättegärna vill läsa en kurs i teckenspråk som inte ges på mitt universitet men som går att läsa på distans. Den ges under kvällstid en gång i veckan (7.5 hp) och jag tycker det verkar så intressant. Jag är dock rädd att detta på något sätt skulle hindra mig från att komma in i gemenskapen och att jag ska vara ensam hela studenttiden (märks det att jag har mycket ångest? Haha).
Är det kanske smartare att söka kursen termin 2 eller 3? Kommer jag ha så fullt upp med de kurser som ingår i mitt program att det inte finns en chans att klara extra, eller borde jag snarare passa på så här i början då mycket kanske är på intronivå? Det känns bra att ha läst kursen tidigt eftersom det finns många andra som bygger på den och också är intressanta men jag vill ju inte bränna ut mig redan första terminen.
Jag förstår såklart att allt detta är väldigt individuellt men jag skulle så gärna vilja ha lite input från någon som läst på universitetet och kanske t.o.m. gått i samma tankebanor.
Jag har både läst på universitet och jobbar på universitet. 🙂 Mitt råd är att vänta. Sen beror ju mycket på vad det är för program du läser och hur krävande det är, om den extra kursen du ska läsa är på helfart, halvfart eller annat. Sen spelar det också in hur lätt/svårt du har för studier, hur lätt du har för att lära dig nya saker, hur motiverad du är o.s.v.
Men rent generellt, det är möjligt att läsa samtidigt speciellt som kursen du vill läsa är på distans och kvällstid. Anledningen att jag ändå avråder från att läsa samtidigt nu är att du kommer att ha fullt upp med att försöka lista ut hur allt på universitet fungerar samtidigt som du läser en kurs och ska lära dig en massa saker. Det är rätt högt tempo och om den första kursen du läser är exempelvis på 7,5 hp innebär det att du har intro de första dagarna sen ska du läsa in dig på litteratur, delta i seminarier, kanske ha en liten tenta eller annan examinerande uppgift efter bara två veckor och i slutet av kursen lämna in en tenta. Allt på fem veckor. Det kan kännas som rätt mycket i början eftersom du samtidigt ska lära dig hur universitetsstudier fungerar.
När du är lite varmare i kläderna och har lärt känna dina kurskamrater, kommer du själv kunna göra en bedömning om det är möjligt just för dig att läsa en extra kurs. Så ja, jag tycker att det är smartare att vänta.
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
- Redigerat 2022-04-01 21:03 av Loris M
#1: Tack så mycket. Det låter logiskt att vänta. Jag hade glömt att allt kommer vara nytt och att jag kommer behöva lära mig inte bara ämnet utan också hur jag ska lära mig ämnet.
Ett råd till dig för att skaffa kompisar är att engagera dig i något socialt vid universitetet, där du i ett naturligt sammanhang lär känna andra. Det gjorde ett av mina barn som hade haft svårt med sociala kontakter tidigare. Det kan räcka med att stå i sektionspuben en kväll i veckan eller plocka disk nån gång i månaden. Eller så kanske det finns en intresseförening (schack, foto) med något som intresserar dig. Och kom ihåg att allt sådant är frivilligt (till skillnad från en kurs) och man kan alltid backa/hoppa över på grund av tentor etc.
Kanske du t o m lär känna någon första året som också vill gå teckenspråkskursen och det är alltid roligt att kunna diskutera IRL även om kursen är på distans.
7,5 poängs kurser kan variera väldigt mycket när det gäller hur "tunga" de är. Har läst en hel del 7,5-poängs kurser de senaste åren (distans, deltid).
På en del har det varit ett rätt lågt tempo, på andra så undrar man nästan om läraren "missat" att det är 7,5 poäng på distans som gäller och inte heltidsstudier… En del kurser har varit rätt galet "tidskrävande", trots att de är superintressanta och bra.
Så mitt tips är att du kollar med några som har gått kursen före dig hur de upplevde den.
Går man en kurs så vill man ju gärna känna att man hinner med den ordentligt, och att man verkligen hinner ta till sig all kunskap. Det handlar inte bara om att få ett betyg, tänker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: Nu har du fått bra svar här, men annars hade jag rekommenderat dig sajten Studier iFokus.
Jag skulle vänta om jag var du tills du gått åtminstone en eller två terminer först. Om man orkar med en extrakurs är ju högst individuellt, men det kanske är smart att börja med 100% innan du lägger till något mer. En del klarar ju t:ex av att både studera heltid och jobba deltid medan andra inte kan göra det utan bara klarar av studierna. Det är svårt att veta innan man provat hur mycket ork och tid man har utöver sina obligatoriska studier.
Jag klarade inte av att läsa en extrakurs trots att jag älskade ämnet, och jag klarade inte heller av att arbeta vid sidan av.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"