Tonåringar iFokus

Tonåringar

Läst 136 ggr
Siddo
1

Gymnasieboende

Jag är 17 och fyller 18 detta året och försöker söka in till gymnasie snart.

Jag söker till gymnasiet egentligen mest för att komma bort från kommunen jag bor i.

Anyways, Inriktningen jag vill gå finns inte på Gotland där jag bor. Om jag söker i t.ex Stockholm, hur blir det med boende?

Pendlingstiden blir 10 h tur och retur till skolan i Stockholm och med tanke på båttiderna blir det dessutom fysiskt omöjligt att pendla.

Jag har inget ekonomiskt rum att bara fixa lägenhet. Betalar kommunen lägenhet/inackordering eftersom att linjen inte finns i min hemkommun?

(Jag vill gå Fordon Lackering)

Eller hur ordnar detta sig? Får man lösa det själv eller bara skita I gymnasie helt?

Niklas
0

#0: Du kan ställa frågan på Studier iFokus också. Där kan finnas medlemmar som har varit i din situation.

https://studier.ifokus.se

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Åsa S
2

Det finns bidrag att söka från din hemkommun men det täcker långt ifrån kostnden för bostaden + maten så du eller dina föräldrar brukar behöva lägga till flera tusen per månad. Det kan gå lättast få bidraget beviljat ifall skolan har internat. Men har man inte gott ställt så är nog billigast att vara inneboende, inte ha egen bostad.