Diagnoser?
Ehm ja jag är ju då en tonåring som mår psykiskt o fysiskt dåligt, och har gjort i snart 3år mina föräldrar förstår att det är jobbigt men tror att alla har det jobbigt i tonåren och att det bara är det!
Men jag är nästan helt säker på att ja är deprimerad och har mycket mer ångest än andra, och är inprincip testad för add men finns inte på papper än.
Jag har grov ångest och klarar inte av att vara ensam någonstans, känns alltid som ja gör fel och att alla kollar och viskar om mig.
Är inte bekväm i mig själv heller är lång och har alltid varit större än alla andra och i min lilla stad är alla små satt jag känner mig verkligen som en jätte jämfört med alla andra.
Känns inte som att någon förstår riktigt, jag har liksom ett självskadebeteende och har 0 livslust kvar så något är ju fel på mig! Måste ju ha någon slags diagnos, detta kan inte bara vara tonåren!
Eller är jag bara en nojig tonåring??
~ älska originala du och inte den version andra människor skapat ~
Jag är hemskt ledsen över att du mår dåligt, och jag hoppas du har någon du skulle kunna prata med om det, t:ex en kurator i skolan eller bup eller dylikt.
Men det är omöjligt för någon av oss här på sajten, och dessutom oansvarigt, att svara på om du har någon diagnos eller ej. Det kan vi inte veta helt enkelt. Däremot oavsett om du har någon diagnos eller inte så låter det ju inte bra att du mår så dåligt som du gör. Man behöver inte ha någon officiell diagnos för att må dåligt. Alla som har jobbiga perioder är inte deprimerade t:ex, och en del som är deprimerade kan ha bra perioder - osv.
Oavsett ska du ju inte behöva stå utan stöd om det är illa, så jag hoppas det finns någon du kan kontakta och prata med för att se om du kanske kan få en utredning kring om du har diagnos, eller om du bara behöver en samtalskontakt ett tag för att få "ordning" (ursäkta för dåligt ordval) på känslorna och huvudet.
Tonåren KAN vara en otroligt stormig tid, det är ju så mycket som förändras både fysiskt och psykiskt i kroppen. Men om det "bara" handlar om det eller om du har någon/några diagnoser det kan vi inte svara på, tyvärr.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0: Jag tror också att du måste be om hjälp för att reda ut din situation. Har du kontaktat vårdcentralen?
Här kommer lite råd från någon som i flera år har handskas med både fysisk och psykisk ohälsa. Det är extremt jobbigt att vara tonåring där man är osäker om sig själv och tror att alla tittar på en.
Jag ska säga att det är minst sannolikhet att folk håller på att viskar och tittar på mig då människan är ett ego i sin natur och bryr mest om sig själva och sitt eget liv. Därför intresserar de inte sig för någon som är en främling.
Skulle dock råda dig att ta kontakt med elevhälsoteamet på skolan så att säga skolsyster eller skolkurator. Kontakta vårdcentralen? Skolan kan och SKA hjälpa dess elever oavsett situation och ska kunna vara där eftersom det du pratar om kan sedan i hand påverka dina studier.
Jag väntade alldeles för länge med rätt hjälp och är helt slutkörd nu andra året i gymnasiet. Ta alltid hjälp innan det blir värre och känn dig inte självisk för att ditt mående och hälsa har precis lika stort värde som andras.

Har du fått hjälp?
Stolt ägare till tre La permer
Som övriga säger kan det vara en diagnos, och det kan vara "att vara tonåring". Vi kan inte veta det. Men det finns hjälp att få! Om dina föräldrar vägrar lyssna kan du vända dig till exempelvis skolkuratorn / skolsköterskan, ungdomsmottagningen eller vårdcentralen (vet inte om det finns någon åldersgräns på vårdcentralen dock). Ju snabbare du får hjälp desto lättare kommer det gå att må bättre i framtiden. Det är värt att göra det.
Här kan du söka efter vilken ungdomsmottagning som ligger närmast dig:
https://www.umo.se/hitta-mottagning/
Här kan du läsa lite generellt om att må dåligt i tonåren:
https://www.umo.se/ och tryck på "att må dåligt"
Uppdatera oss gärna om hur det går, vi är många som bryr oss om dig.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
- Redigerat 2022-06-06 21:59 av vendelay
#5: jag har sökt hjälp! har fått tid hos bu-hälsan och ska dit om någon vecka.
vi märkte att allt bara blev värre och värre med mitt mående, har inte vart i skolan på flera veckor!
t.ex så orkar ja inte ens fixa något o äta längre, kollar i kylen står där i någon minut sen stänger ja o tar ett glas vatten istället oså går ja o lägger mig i sängen igen.
så att vi håller tummarna här hemma för att jag ska få må bättre snart💖
tack för alla svar!
~ älska originala du och inte den version andra människor skapat ~
#6: Skönt att höra att du ska få hjälp!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#6 Vad bra du är! Hoppas du får bra hjälp nu ❤
Var snäll mot alla - bli vegan ❤