Glömda p-piller
Hej!
Ska va iväg i en dryg vecka och glömde p-pillrerna hemma😬
Vet att det inte är hela världen och så (kommer ej ha sex) men vill undvika att få mellanblödningar.
Så till min fråga, kan man hämta ut ett nytt paket? Eller går inte det tänker det finns någon gräns eller så!
Tack på förhand
Sent svar som antagligen inte hjälper dig nu men om du får hämta ut ett nytt recept eller inte beror på. Dels hur många recept du har, dels hur nära inpå du senast hämtade ut det förra, dels hur mycket du har hemma (detta kanske inte gäller längre eller kanske bara gäller vissa läkemedel - men under pandemin tror jag att man bara fick hämta ut för 3 månader i taget).
Jag hoppas att det löste sig för dig!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#1: Oj, bara tre paket? I finland fick jag ta ut så många som 6 paket på en gång, vilket var väldigt behändigt.
#1 Inte tre paket, 3 månaders medicin. Din medicin kanske paketeras månadsvis visserligen, men ville bara förtydliga för säkerhets skull. Jag TROR att det var 3 månader, det kanske inte heller gällde all medicin. Hursomhelst har väl alla restriktioner släppt nu, så det gäller förhoppningsvis inte längre!
#3: Ok, det fungerar kanske lite annorlunda beroende på vad det är för piller då. Jag behövde endast förnya receptet varje halvår. Jag skulle ha slutat med p-piller om jag behövde förnya det var tredje månad, det skulle varit irriterande. Jag tyckte det var jobbigt som det var att behöva förnya receptet varje halvår. =/
Vet du varför det var restriktioner på p-piller? Låter så konstigt.
#4 Det var samma restriktioner på ALL medicin i Sverige under pandemin. Man behövde inte förnya receptet, bara hämta ut ny medicin.
"Enligt regleringen, som infördes under pandemin, fick apoteken inte lämna ut en större mängd läkemedel än den mängd som patienten behöver för en tremånadersperiod. Den regleringen upphör den 18 januari 2022."