konstigt?
hej! jag är en tjej på 15år (2007) och har en fråga gällande förhållanden.
är det konstigt om jag skulle bli tillsammans med en 13åring (2009)??
alltså jag har ju kommit ganska långt i utvecklingen och han är typ i början. känns som det skulle vara konstigt nu men ingen skulle tänka på det om vi var typ i 20årsåldern.
dessutom så är det som en grej att tjejer kan inte vara tillsammans med yngre eller kortare killar, de måste vara äldre eller i samma ålder och de får inte vara kortare än en själv. vilket är svårt för mig som är 172cm och nästan alla killar jag känner är kortare än mig.
alltså jag tror att jag gillar honom, han får mig glad och det är inte många som får eftersom jag är i en svår period just nu.
men tycker typ det skulle kännas jätte fel och bli tillsammans eftersom han är yngre än mig om ganska mycke kortare.
någon som har något vettigt svar/tips? jag har ingen aning om va ja ska göra.
~ älska originala du och inte den version andra människor skapat ~
För det första finns det absolut ingen regel enligt mig som säger att tjejen måste vara yngre eller kortare. Känslor finns där känslor finns.
Däremot går det faktiskt inte att jämföra ett förhållande med åldersskillnad i vuxen ålder och i yngre ålder. Jag menar, ingen skulle ju reagera för fem sekunder om en 40-åring var tillsammans med någon som är 50. Däremot en 13-åring och en 23-åring…
Ja samma åldersskillnad men det är ändå helt annorlunda pga deras åldrar.
Jag kan inte diktera just vad som är rätt eller fel i ditt fall dock, för det beror ju också lite på vad du har för förväntningar av ett förhållande. Om du förväntar dig t:ex sex eller liknande så skulle jag säga ett stort nej. Inte okej att förvänta sig det av någon som är 13. Men om vi snackar små pussar och ingenting annat utan mer vänskap med en puss då och då så mer okej. Generellt skulle jag dock säga ge honom ett år minst eller så att växa in i tonåren mer.
EDIT: Däremot om du själv känner att det inte är helt rätt, så ska du nog gå efter de känslorna. Var vän med honom, men låt det inte gå djupare än så, om det inte känns rätt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2022-05-23 19:38 av Calcifer
Jag håller helt med #1.
Ålderskillnader spelar olika stor roll var man är i livet, och det SKA göra det också. En 15åring får göra andra saker än en 13åring, och lagen ser på er olika (i detta fall är 15åringen byxmyndig och medveten om den andra partens unga ålder).
Eftersom du själv känner dig osäker så tycker jag att du ska vänta och se vad som händer. Kanske blir du intresserad av någon annan i en ålder som du tycker känns mer "passande", kanske blir ni kära när ni är äldre.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#2: ja alltså jag är absolut inte ute efter att ligga eller så, jag känner mig osäker på mig själv och är inte redo för något sånt än.
känns bra mellan mig och killen.. jag är mest orolig va andra ska tycka o tänka, tänkte det ja också att jag ska ge det ett år eller så när han börjat 7an och fått komma in i samma bana som jag är i.
men samtidigt är det nu jag gillar honom, och han visar ganska tydligt att han gillar mig också.
han har inte fått samma tankesätt som alla killar i min ålder än. alltså att man bara går efter hur någons kropp ser ut och det är jävligt bra tycker ja för jag är inte smal som de flesta andra ja känner jag uppfyller inte de killarnas ”krav”.
så det gillar ja jätte mycke hos denna kille!
~ älska originala du och inte den version andra människor skapat ~
#3: Jag skulle säga var definitivt vän med denna kille. Men ta det lugnt, otroligt lugnt, för allt annat. Det kanske "bara" är två år, men det är rätt mycket i eran ålder. Så länge du har noll krav, och aldrig behöver något från honom, så stanna som vänner och säg att vi ser hur det blir i framtiden. Som det är nu kan ju ett regelrätt förhållande vara förödande. Bättre i så fall att vänta ett tag som vänner och hitta något som är mer rätt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#3: Säger samma sak som Calcifer #4. Var bästa kompisar, umgås och ha kul. Men ta det VÄLDIGT försiktigt. Ålderskillnaden är inget hinder , MEN det kan bli problem både med killens föräldrar, soc och tom polisen om ni "löper linan ut" och det kommer fram.
Även du och dina föräldrar kan få problem.