Tonåringar iFokus

Tonåringar

Läst 108 ggr
IJWTBH
0

Tvångsdokumenterar livet

Jag tycker om att dokumentera mitt liv genom att skriva, ta bilder och spela in. Det är ett sätt för mig att lägga ifrån mig/gå vidare från tankar och samtidigt minnas speciella ögonblick som man annars glömmer.

Men även om jag tycker det är kul kan det ibland bli för mycket. Dvs, jag blir stressad och orolig över att jag ska missa att skriva ner något, just eftersom jag vet att man glömmer bort en STOR del av det man upplever hela tiden. Såklart är det viktigaste ju vad som händer just nu och inte allt som har hänt , det är jag medveten om. Men jag kan inte låta bli att trots det "tvångsskriva" eftersom jag vill ha kvar minnena för alltid.

Har ni upplevt samma sak och vet ni om sätt att hantera det på?

<3

Calcifer
0

Till en viss grad är vad du gör väldigt fint. Det betyder att om 50 år så kan du läsa i en liten bok de platser du besökte.
Men man får liksom inte missa att leva i nuet heller. Då missar man så hemskt mycket. Kan du inte begränsa tiden som går åt att fota eller skriva? Typ säga "nu får jag ta tio bilder här för det är så fint, men sen ska mobilen ner i fickan igen så jag kan njuta av stunden."

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Lilium]
0

Det jag gör är att skriva på kvällen som avslut på dagen. Det är det som funkar bäst för Mig annars så blir det att jag ska skriva hela tiden ;)

Då skriver jag om dagen bara, värt att testa kanske?

[Undertaker]
0

Har själv haft väldigt liknande problem men löste det genom att jag bestämde mig för att jag bara fick skriva ner saker vid en fast tid på kvällen. I början var det kämpigt men allt eftersom insåg jag att det var skönare att uppleva nuet oavbrutet och skriva ner allt på kvällen som ett sätt att samla tankarna. Funkar nog bara om problemet inte är en för stark tvång eller vana.

Tror, som Calcifer säger, att du nog borde testa att sätta en gräns av något slag. Kan även vara en viss tid. Gränsen kan sedan även utökas ifall du inte klarar att börja med till exempel att bara skriva tio minuter om dagen.

Tänk även på att det är lättare att glömma saker när man hela tiden skriver ner saker och måste tänka på att dokumentera allt. Minnet är bättre än vad man tror och går dessutom att träna. Du kan även testa att koppla en upplevelse till en viss doft, färg eller pryl istället för att behöva dokumentera allt.

IJWTBH
1

Tack så mycket. Blir nästan förvånad över hur ivriga folk är att svara här på iFokus. Det är verkligen till stor hjälp:).

Jag kan testa att begränsa mig bara till kvällen när det kommer till skrivandet, kanske som en del av min kvällsrutin…