Tonåringar iFokus

Tonåringar

Läst 131 ggr
IJWTBH
0

Är högstadiet viktigt?

En del säger att nian (eller högstadiet generellt) handlar om att lära sig att plugga. Betygen är i sig inte så viktiga.
Det jag undrar då är hur viktig informationen man lär sig i högstadiet är för gymnasiet. Nog förstår jag att grunderna i tex matte behövs för att kunna förstå på gymnasiet sen, men är det samma i de andra ämnena eller blir det helt nya saker?

Tänker att det kanske också blir nya ämnen på gymnasiet, men vad säger ni som går/gått ut?

[Moon AppleGrey]
6

#0: skulle nog säga att betygen visst är viktiga.
De avgör hur många poäng man får när man ska söka sig vidare till gymnasieprogrammen.

[Undertaker]
3

Jag har nu inte gått i skolan i Sverige men vad jag hört från släkt och gamla vänner så är gymnasiebetygen viktiga och de som absolut inte tagit betygen på allvar i nian ångrade sig senare. Precis som #1 säger så avgör det hur många poäng man har när man söker sig vidare.

[Hayabusa-0001]
2

Nu är det länge sedan jag slutade grundskolan, men helt obekant (eller glömt) är det inte heller.
Som #1 och #2 skriver så är det viktigt.
Dels ger det dig möjlighet att komma vidare (till t ex gymnasiet), dels bör man se högstadiet som ett steg till gymnasiet. Ett steg som man inte ska ”hoppa över”.

Att ta det lite soft på högstadiet för att sedan ”bruka allvar” på gymnasiet är nog en strategi som inte lyckas så ofta.

När man ändå är i skolan (på högstadiet) varför inte ta tillvara på den tiden och göra det bästa man kan utav det?

[Moon AppleGrey]
1

#2: precis, och tycker att det vore synd om man inte kan komma in på linjen man vill för att det fattas poäng.
Exempelvis frisörlinjen var en av de som krävde högst poäng och man behövde ha flera VGn och/eller MVG för att uppnå tilltäckligt med poäng för den.
Och givetvis måste man ha godkänt i kärnämnena oavsett vilket man vill söka till.

Vet inte hur det räknas nu sedan de ändrade betygsystemet.
Min årskull tog studenten 2007, när ig/g/vg/mvg fortfarande användes.

Shia1
1

till viss del är betygen viktiga, men annars är det viktigaste att lära sig så mkt som möjligt. lära sig plugga och strategier i de olika ämnena. vill du gå ex natur sen, så kan det vara bra att vara extra uppmärksam på kemi/biologi/fysik lektionerna.

Jag gick ut nian m A i nästan allt. 2 B och 1 C. det trots jag var sjukskriven delar av 8/9 an pga kraschade mentalt. I gymnasiet var det svårare att få bra betyg, och då jag var van att få A i allt, behövde jag lägga all vaken tid på plugga för att få A - utöver 2-3 hästar/dag och två extrajobb. kraschade och blev sjukskriven 10 månader.

För min del såhär i efterhand var betygen från högstadiet helt oviktiga. då de tog kål på mig flera gånger.

lär dig plugga, vad du behöver prestera osv. men låt det inte ta över ditt liv.

Draken
5

Betygen i nian är viktiga för att sedan kunna bli behörig till gymnasiet och förstå upplägget där.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[EM_L]
2

Som andra säger är högstadiet viktigt främst för att du ska kunna få de betygen som krävs i 9an för att komma in på ett gymnasium med det program du söker till.

Däremot är det enkelt att överdriva pluggandet och jobba stenhårt vilket leder till att du har en risk att krascha i gymnasiet. Vilket jag gjorde, fick höga betyg i högstadiet som sedan sänktes avsevärt i gymnasiet. Jag kommer ihåg riktigt hur jag bara behövde runt 180-230 poäng för att komma in bildprogrammet och lyckades ändå hamna i 300 i merit för att jag pluggade för hårt.

Det viktiga är alltså att du hittar en fungerande strategi där du pluggar och studerar lagomt samt också tar hand om dig själv. Titta lite på de olika programmen som finns på gymnasiet och kolla vad för antagningspoäng de har på olika gymnasium så att du på ett ungefär vet hur många poäng du behöver.

Själv tycker jag att 8an och 9an var de absolut viktigaste, 9an självfallet det viktigaste medans 7an kändes mest som en introduktion.

johan
6

Betyg i allmänhet skulle jag säga fyller två viktiga syften:

• Det är din biljett till större valmöjligheter när du vill plugga vidare, t ex gymnasium eller högskola
  • Det är ett bevis på att du klarar av att anstränga dig även när det är motigt och tråkigt

Möjligen är det också en bra indikator på att du är bra att lära dig precis det som läroplanen vill att du lär dig.

Däremot säger betyg ganska lite om din förmåga att utföra en viss uppgift eller yrke eller din förmåga att lära dig. Du kanske tillbringar hundratals timmar utanför skolan och blir något av en expert på områden som inte ligger i läroplanen.

Högstadiet ÄR viktigt, för allt lärande är en form av trappa, där varje trappsteg förutsätter att du lyckats kliva upp och över dom föregående.

Om du missat ett år i åttan, kommer det göra nian mycket svårare, som i sin tur gör gymnasiet svårare.

Jag hade väldigt lätt för mig hela grundskolan och hade rätt bra betyg utan att plugga. När jag kom till gymnasiet blev det dock något av en chock då man verkligen behövde plugga och det var något jag aldrig riktigt lärt mig. Så istället för att vara ett trappsteg i taget, blev det mer av en Ninja Warrior-bana.

Så mitt tips är att ta skolan och betyg på allvar och ansträng dig. Bli glad och stolt om du får bra betyg! Men låt inte dåliga betyg få dig att tro att du inte kan. Det kan mycket väl vara så att du inte lärt dig det som mäts i betygsmatrisen, men har blivit riktigt bra på något helt annat.

Ansträngning i sig och förmågan att slutföra även fast det är tråkigt kommer vara något du har nytta resten av livet. Betygen kommer du sannolikt bara ha nytta av när du söker nästa utbildning.

Mvh // Johan

Calcifer
2

Det är absolut viktigt, men som några nämnt så bör man vara försiktig så man inte bränner ut sig i högstadiet och sen kanske knappt ens kommer igenom gymnasiet för att man pluggat för hårt. Det viktigaste är att studera för att lära sig, absolut. Visst, det är bra att få högre betyg för att komma in på en utbildning på gymnasiet som man vill gå. Men om man enbart studerat för att få höga betyg men sen dagen efter varje prov typ glömt allt så är det egentligen helt värdelöst. Då kanske man kommer in på sitt drömprogram på gymnasiet men man har egentligen glömt allt man lärt sig och måste kämpa som ett djur för att ens få godkänt.

Så jag skulle säga att det är viktigt att hitta en balans. Få bra betyg men också se till att man faktiskt behåller den kunskap man lär sig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"