Sex o samlevnad...
Hej!
Har ju ett problem. När vi ska ha samlevnad i vår (tror jag). Men jag är så nervös. Läser ju sånt varje dag(kamratposten) men ändå så är jag så himla nervös. Det är ju naturligt men alla I min klass kommer bara fjamsa sig. Det är ett kort kapitel men. Ju mer jag tänker på det desto läskigare blir det.
Det är ju naturligt o så men.
Jag skäms över att tycka det är jobbigt.
Vet inte hur jag ska göra,förut uppskattade jag no men nu är jag livrädd.
Hur var det för er?
För mig var det iallafall riktigt jobbigt när vi skulle ha sex och samlevnad främst pågrund av klassen som alltid skulle tramsa sig och vara överdrivet dramatiska. Dvs säga "ew" hundra gånger åt saker och givetvis skulle ju killarna reta tjejerna pga mensen (Ska faktiskt säga livmoderbärare istället).
Men tänk på att det är likadant för alla och att de som gör bort sig, flamsar samt inte har koncentration på det verkliga konceptet i undervisningen förlorar bara på det i slutändan.
Så mitt största tips är bara att ignorera de som tramsar sig och fokusera på undervisningen, för trots allt är det fullkomligt normalt allt ni går igenom och något som alla får uppleva mer eller mindre av.
Önskar dig lycka till :)
Och om ni får kondomer tveka inte att ta några…. de är utmärkta vattenballonger med :P
Nu är det många år sedan och jag minns inte hela upplägget, men jag kan berätta på ett ungefär hur de gjorde på min skola.
För det första så delade det upp klassen efter kön. Dels för att slippa flams men även för att folk skulle våga fråga. Killarna gick igenom hur deras könsorgan funkar, vad de har för plikt när det gäller preventivmedel, hur man trär på en kondom, samt testa det, och kollade en sketch om onanering.
Tjejerna gick igenom deras könsorgan, menstruationscykeln och olika mensskydd, preventivmedel och även att trä på en kondom.
Vad jag minns var nog de flesta nervösa innan men då det var uppdelat blev många snabbt lugnare och bekvämare. Helt bekväm var nog ingen då man som barn tycker det är ett konstigt ämne att prata om. Det hela avslutades även med att vi hade några minuter gemensamt där vi fick berätta vad vi gjort för andra halvan.
Vi var i slutet av femman när vi hade sex och samlevnad så… 10-12 år.
Du får bara hoppas att din klass klarar att skärpa sig lite samt försöka göra det bästa av saken.
Jag kan tillägga att vi inte hade separat undervisning fast det tillkommer nog i min text att vi inte hade det.
#2: Några hos oss testade hur stora dem kunde bli för att sedan försöka kasta dem på andra. Tror nog alla kondomer blev vattenballonger. :’)
#5 Jag använde de mest för att kasta på mina jobbiga killar som ständigt retade mig. Fast iof är inte våld svaret, kul var det iaf.
#6: Jag… tror jag gav min till någon som tjatade då jag höll säkert avstånd från krigszonen.
#7 Det är smart att hålla avstånd med :)
#2: Får man fråga hur du vet det?🤣
Vi är bara 7 i min klass (med mig) så vi blir nog inte uppdelade. Vet nog läraren jag kommer ha. Han är super,det blir bra på den biten.
Ni har lugnat mig,tack!💙
#9: Jag tog kondomer förstås och fyllde de med vatten hahah.
#10: Ingen fara, tänk bara på att det är lärorikt och bra kunskap. Kanske en av de viktigaste bland undervisningarna man får, förmodligen.
#11: Kan man ju alltid.😁
Tack?
Vi hade bra lärare som inte accepterade något tramsande och även värsta killarna i klassen respekterade det. Minns att det var mycket intressant och jag lärde mig mycket.
Viktigt ämne :)
Personligen tycker jag aldrig man ska dela upp klassen efter kön när det gäller sexualkunskap. Jag kan bli helt chockad över hur lite killar som är bra långt över 20 vet om t:ex mens. Träffat massor av dem som tror man blöder ur urinröret, som tror man kan slå av och på den, som tror vi tjejer väljer att få den, osv. Inte för att de är dumma men just för att de aldrig fick lära sig något om det i skolan och helt enkelt gissat sig till hur det fungerar själva. Och i princip alltid gissar fel. Hade dessutom en killkompis som vägrade köpa tamponger åt mig när han var på besök och jag inte kunde lämna lägenheten för att jag dels hade så ont och dels inte hade nåt hemma och blöder för mycket för att kunna använda papper eller nåt en stund. Han sa "men det är ju så himla äckligt och onaturligt, killar köper inte sånt". Han var 24…
Men nog om det.
Till dig ts skulle jag säga att ignorera de som stojar så mycket du kan. Lyssna och lär, man får lära sig massor med bra saker om man har rätt lärare. Om du vågar ställa frågor vore det också jättebra, men kan förstå om det är jobbigt.
Vi hade sexualkunskap i sexan och det var ett totalt skämt. Lärde mig ingenting och lärarna var värdelösa och alla tjejerna (vi blev uppdelade efter kön) bara fjantade sig och påstod att allt var äckligt så man vågade knappast ställa frågor. Däremot hade vi det igen första året på gymnasiet och då var det hela klassen tillsammans och även om vi skämtade mycket så var det ändå mer seriöst och alla ställde frågor och deltog aktivt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag tycker det mesta bör tas inför killar och tjejer i en grupp. All information.
Men att efter lektionen dela upp könen så mer privata frågor kan tas utan pressen man kan känna av motsatt kön tycker jag är viktigt.
Jag kan ju säga att jag önskar att vår klass hade fått en annan lärare för sexualkunskapen i 8an. Han var nyutexaminerad lärare och dejtade en 94 (dem flesta av oss var 96or), så stämningen var konstig när han dejtade någon så nära oss i ålder och dessutom svarade på frågor med egna tankar och erfarenheter 🥴
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#17: ja det känns ju faktiskt direkt olämpligt.
Vi hade sexualkunskap i femman, men knappt. Det var bara en sida om hur man gjorde barn. Det blev ganska flamsigt och ingen lyssnade. Vi hade även delade grupper med skolsköterskan om hur könsorganen fungerar.
Vi fick bindor, det var det enda.
I 7:an så hade vi ca två lektioner om könssjukdomar, fast då fick alla lära sig om varsin vilket var.. ah,, man lärde sig inte så mycket
Vi ska ha sex och samlevnad nu i 8:an, men det blir senare under läsåret.
Jag tycker att det är lite hemskt att vi inte hade det tidigare, då en av mina vänner nu fick det i fyran, och då visste hon inte var det va. Jag kan inte ens tänka mig hur läskigt det måste ha varit att bara helt plötsligt kissa blod.
Min mamma har lärt mig allt om det, hon gjorde det i f-klass.
#0: du behöver inte oroa dig. Fokusera på materialet och lektionen och försök att skita i dem som flamsar och förstör.
Att du har en bra lärare är ju en bonus :)
Minns inte exakt när vi hade sexualkunskap första gången mer än att det var på högstadiet (så 7an eller 8an antar jag det var). Vet att vi bla hade det på biologilektionen och någon i klassen blåste upp en kondom och gav läraren (som blev väldigt generad) och var väl en del flams från några i klassen. Gick väl sådär när man märkte att läraren var obekväm med ämnet.
Men vet att vi även hade temavecka/dagar och då kom det representanter från RFSU ena dagen och prata sexualkunskap (bla hur man trär på kondom) och en annan dag kom det från RFSL och prata om olika sexuella läggningar (en av våra representanter arbeta även som programledare för barnprogram minns jag).
Sen hade vi sexualkunskap igen på gymnasiet och då hade vi Owe Sandström och han var allt annat än obekväm och hade verkligen inga svårigheter att prata om sex och samlevnad och sexuell läggning (och som djurentusiast han är så blev det även en del om hur det funkar i djurriket genom åren vi hade honom som lärare).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#17: Åhh vi hade en liknande lärare fast han var äldre, runt 50-års åldern när vi gick i 7an och 8an. Vi hade sex och samlevnads kunskap varje årskurs på den skolan.
Han berättade så konstiga saker för oss… och var riktigt inne i det som bland annat att man nödvändigt skulle raka sig (både skägg och nedre delen) innan själva sexet med partner.
Sedan sa han även att det var strängt förbjudet för kvinnor att inte ha tampong när man sover för det kunde man bara ha inne i 8 timmar. Ja men tänk om man faktiskt sover i bara 7-8 timmar 😂 Det var så konstiga saker han berättade angående mens och livmodern så att vi tjejer fick rätta honom på ALLT.
#21: det lät ju väldigt fel att han sa fel om livmodern o mensen o sånt 🥴
Hej! Jag tror inte att du skrev hur gammal du var men jag skulle gissa på att du går i mellanstadiet då du inte verkar ha haft sex o samlevnad tidigare.
Vi började med sex och samlevnad i femman. Men vi pratade bara kort om det, det var ju antagligen ingen som hade haft sex då och det tog inte upp lika stor del av våra liv som nu.
Jag har haft det nästan varje vårtermin nu sedan femman och det har bara blivit enklare och mindre stelt.
Nu går jag i nian och en del har haft sex, andra inte. Men alla vet iallafall mycket om det. Senast igår hade jag sex och samlevnad och då pratade vi om kondomer och testade kvalite på dem.
Nu är det inte alls stelt utan bara roligt.
Kul att du läser KP! Det gjorde jag i flera år och det var där jag lärde mig mest om sex och puberteten.
Sex ska inte vara pinsamt eller stelt, men jag förstår precis. Framförallt killar är barnsliga och skämtar om såna grejer. Och som du sa är det helt naturligt.
Vänta några år så kommer det inte vara stelt alls, då kommer folk prata om sex lite väl för detaljerat och intresserat.
hej bonjour hello buongiorno hallo hei שלום halo 你好 sveiki こんにちは नमस्ते
Tja,fick ha lite smått på musiken.
Hur rösten förändras under målbrottet. Vet inte vad den handlade om;alla skrek,fjamsade o skrattade.
Min klass är otroligt fixerad vid det o kan lätt koppla batterier till sex .
Verkar vara på vårterminenen,bläddrat i min No-bok.
Jag kommer verkligen inte stå ut.😔
#24: Vet du vem som håller i det? Du kanske kan fråga läraren om vad upplägget blir och komma med förslag?
Något vi gjorde som jag tror var hjälpsamt som du kanske kan föreslå för lärarna är att om man vill ställa frågor så gör man det via anonyma lappar. I så fall är det ingen som hängs ut med sina frågor om man tycker det är jobbigt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ja, det är svårt att fråga i helklass. Jag har för mig vi såg någon film i skolan, sen höll läraren lektion. Jag tror inte du ska behöva vara ängslig för det
Tack för tips!
No om en minut o vi bör gå in på sex o samlevnad.
Önska mig lycka till.😂
#29: Hur har det gått? 😮
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#30: Det gick bra tack.
Får som tur är läsa tyst,,vår lärare brukade alltid läsa högt förr.
Men det funkar. Blir dock skönt när helvetet är över.