Hjälp
Jag har gjort ett instagramkonto på familjens ipad och när jag skulle gå in på det glömde jag lösenordet och råkade skicka ett sms med en verefierings kod till min pappas telefon nummer
Och han är imot instagram vad ska jag göra snälla hjälp!!
Var ärlig mot din pappa och erkänn vad du gjort. Det är det bästa om du vill att dina föräldrar skall kunna lita på dig i fortsättningen.
Du måste respektera och lyda vad din föräldrar tycker om appar. Det är i långa loppet för din egen skull.
Var ärlig och erkänn. Innan han märker det själv. Då lär du komma lindrigare undan än om du försöker ljuga dig ur situationen för det lovar jag att du inte kan.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Håller med Sindri. Berätta vad du gjort, och förklara varför det är viktigt för dig.
Risken när barn skapar konton eller använder sociala media mot vuxnas vilja är att det blir otroligt svårt att be om hjälp om något händer.
Det har funnits många fall där mycket unga människor blivit kontaktade av personer som till en början verkar snälla och trevliga, men allt mer börjar be om mer saker. Först är man kanske bara vänner, sedan ber personen om bilder på ansikte, sedan får dom höra hur söt man är, sedan blir det gradvis mer, t ex en naken fot och till slut helt naken bild. När barnet säger att dom inte vill det, hotar personen med att berätta för föräldrar eller skolkamrater att man skickat andra halvnakna bilder.
Om man då hela tiden ljugit och skaffat appen mot föräldrarnas vilja blir det jättesvårt att få hjälp. Rädslan över att föräldrarna ska bli arga känns för vissa värre än att skicka den där helnakna bilden.
Sedan kan personen använda den helnakna bilden som ännu större hot för att få ännu mer som dom vill.
Det är givetvis inte alltid detta händer, men det händer tillräckligt ofta för att man som både ung och vuxen bör veta att det sker och hur man ska agera om det gör det.
Första steget är att dina föräldrar vet och godkänt vad du gör online. Då kan du direkt visa dom om något äckel ber dig som saker. Ni kan ta skärmdumpar, polisanmäla och viktigast av allt att du som barn/ung inte behöver känna att du är ensam med detta.
Tänk på att dessa personer är experter på att ljuga och lura andra för att få som dom vill, medan du är en ung människa som inte träffat på dessa idioter än och förhoppningsvis aldrig behöver bli bra på att hantera dom.
Så var ärlig med dina föräldrar! Jag lovar att det kommer löna sig i längden.
Mvh // Johan
Både flickor och pojkar utsetts för övrigt av dessa brott.
Mvh // Johan
Säg som det är. Att ljuga funkar inte att ta sig ur det som ovan nämnt.