Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 177 ggr
Anonym
1

Blivit beroende av läsning.

Hej!
Behöver lite råd tack.

Har hittat em lång bokserie och blivit beroende av dem.

Vaknar och längtar till läsning,läser 2 timmar,går i skolan,läser hela efter middagen,läser vid middagen,läser hela kvällen,tänker på boken när jag somnar.

Har varit så i flera veckor nu.

Mina föräldrar säger att det går över snart men får panik.

När jag väl slutat läsa så håller jag glatt på med annat.

Hur ska jag slita mig,är desperat.😥

Sindri
5

Varför vill du slita dig? Missar du andra saker? Missköter du skolan? Hälsan?

Jag känner igen mig, jag hade en period när hela livet gick ut på att läsa, läsa, läsa. Varken hörde eller såg. Jag växte upp och blev hyfsat normal i alla fall 😊

Jag blir glad när jag läser om ungdomar som tycker det är viktigt att läsa.

Anonym
1

#1: Skolan och så går bra men känns som jag missar massor.

HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Det är roligt att läsa! Speciellt om man hittar en bra bok. Känner också att jag ibland blir uppslukad och inte kan sluta läsa! Det är nog en vanlig känsla.
Kan du inte se det som en rolig hobby som du gör på fritiden?

Anonym
1

#3 Jo men känns fel att läsa när jag kan göra annat.

[Undertaker]
3

Ber om ursäkt men jag förstår inte riktigt problemet? Du säger att när du slutat läsa håller du gladeligen på med annat vilket enligt mig tyder på att det i sig inte är något problem. Dessutom är läsning nyttigt.

Vad du kan testa är att ha andra saker redan redo. Om du till exempel vill skriva så lägg fram det du behöver så att det är lika lättåtkomligt som boken. Kanske du kan lägga boken någon annan stans? Sedan så bör du nog vara igenom med serien på några få veckor om du läser såpass mycket och det bara är den du har fastnat i.

Calcifer
1

Att läsa i sig är inget fel. Men känner du att det tar över så kanske du behöver tänka till vad du gör.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[EM_L]
1

Hade samma sak för några år sedan, läste och läste. Spenderade mina eftermiddagar i biblioteket eller i fåtöljen för att låna böcker eller läsa. Ärligt talat saknar jag de dagarna då jag bara kunde få läsa och slappna av.

Så ser inte heller direkt ett problem utan tycker att om det är något du verkligen vill göra och gillar, så är det kanske värt att missa de andra grejerna?

Annars kan du försöka att skapa rutiner i läsandet. Att du kanske läser en timme, gör något annat i några minuter eller kör lite bensträckare och sedan fortsätter att läsa.
Sedan kan du också tänka… om du kanske bara läser 2 timmar per dag, så blir det någon slags njutning i att serien kanske varar längre för dig? :)

Piparavi
1

#0: Jag relaterar, väljer alltid bort att plugga bara för att läsa, läsa, läsa. Och sen när jag vaknar på natten så börjar jag läsa, det är svårt att hålla koll på tiden när man läser och vips så är klockan 6 på morgonen. Det gör att jag inte sover och orkar inte göra någonting, förutom att läsa såklart!

[Devya]
1

Jag önskar att jag hade den där förmågan att förlora mig själv i en bok. Det hände jämt då jag var yngre och jag läste lätt en bok om dagen. Det var underbart. Tyvärr har det aldrig hänt igen sen dess och jag saknar det.