Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketter: tonårsdepressiontonåringångestskolanidrott
Läst 94 ggr
Användarnamn.
1

Mår dåligt över idrotten (skolan generellt).

Hej, jag behöver hjälp. Jag började högstadiet nu i höst och för att bortse från idrotten så är allt redan skit. För att ta de snabbt har jag hamnat i samma klass som en av mina gamla kompisar som var rent ut sagt en jävla idiot som behandla mig och en annan som skit, och hon har ju inte förändrats alls, och hon har alla sina kompisar i klassen också som inte är bättre själva. Och jag tror också att det är en liten anledning varför idrotten är så jobbig. Om jag ska vara ärlig vet jag inte riktigt själv varför det blivit så på senaste (förutom min nya klass). Det skulle kunna vara att det är en nya skola, ny miljö, nya lärare/människor och att vara yngst. Men jag tror att jag fått en depression nu innan jag började skolan igen (vad jag har märkt på symtom jag har). Och ångest har jag fått med. Och sen när väl idrotten började so ökade de ENORMT. Just nu har vi idrott 2 gånger i veckan den här terminen (tack o lov) annars hade jag gått under jorden för länge sen. Men sen nästa ska vi ha 3 gånger, och de gör mig helt illamående. Varje dag när de är idrott har jag en klump i magen ända fram till lektionen är slut och kan äntligen pusta ut, men sen räknar jag ner dagarna till nästa idrott för jag är så stressad och orolig. O jag mår ännu dåligare när jag inte vet vad det är för idrott av någon anledning. Nu sen vi börjat har jag ”glömt” idrottskläderna ett par gånger men vågar inte göra det så ofta så han inge blir för arg. Och jag kan liksom inte ha det som ursäkt hela tiden. Så jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp?

[Undertaker]
2

Först och främst råder jag dig att prata med en kurator, lärare eller annan vuxen om hur du känner och kanske till och med att överväga professionell hjälp så att rädslan och övriga problem inte växer.

Sedan angående det med idrotten: Vet du vad som känns jobbigt med det hela?

Själv mådde jag dåligt varje gång jag skulle ha idrott då jag blev tvingad till saker jag inte klarar och utsatt för situationer som fick mig att bryta samman. Det var dock saker jag inte kan reda ut eller lära mig hantera vilket fick det att kännas ännu jobbigare. Men vissa mår även dåligt av att röra sig framför andra eller byta om, etc. Tror det hjälper om du försöker lista ut vilken del av idrotten som är jobbig eller vad som gör just idrotten jobbig.

I sig har jag inget råd, i alla fall inte utan att veta orsaken. Du kan kanske prata med läraren så att ni kan finna kompromisser? Det hela blir nog inte bättre av att allt är nytt och du kanske inte helt funnit tillhörighet eller trygghet i det nya än. Har du några i klassen som du gillar att umgås med? Att inte behöva vara själv när man delar klass med personer som sårat en kan hjälpa.