HSP, hur hanterar man vardagen?
Hej!
Kort sagt bor jag i en stor familj med småsyskon som gör MYCKET ljud om dagarna. Jag har nyligen fått reda på att jag är en HSP (högkänslig person). Vilket förklarar allt som jag går igenom. Konstant huvudvärk, svårigheter att ta in information, trötthet, ångest. Varenda ljud jag hör när jag kommer hem från skolan ger en stark reaktion i kroppen och jag är alltid trött och på spänn delvis pga det. Givetvis påverkar det mig inte lika mycket varje dag, men det är oförutsägbart hur jag ska må nästa dag. Jag har sökt hjälp för problem med huvudvärk och illamående och det är en pågående process, men genom åren har jag alltid hittat den bästa hjälpen och de bästa tipsen på egen hand.
iFokus har blivit enda platsen jag går för att ta hjälp, för får så bra tips. Om ni vet var jag skulle kunna söka hjälp annars så tar jag tacksamt emot det!
Jag är beroende av en lugn omgivning och ibland funderar jag att börja delvis bo hos min släkting för att få lugn och ro, inte minst när jag pluggar. Mitt huvud mår så sjukt bra och jag blir mycket mer kreativ när jag omges av lugn. Det är ett dilemma, för jag vill att den lugna platsen ska vara hemma men det går inte att få till det. Eller det kan gå att anpassa saker och ting, men mina syskon går troligen inte att förändra dess mer. Var tar man ens hjälp med sånt här?
Om det är fler som är HSP får ni gärna också dela med er av hur ni hanterar vardagen och livet :)
Jag bor inte i Sverige och vet inte vart man bör vända sig men BUP eller en läkare bör kunna hjälpa dig att hamna rätt.
Jag har inte samma diagnos men är autistisk och högkänslig när det gäller både ljud, lukt och ljus. De dagar som är värst springer jag även hemma runt med hörlurar(utan ljud)/hörselskydd, annars mest när jag är ute. (Jag har turen att ha ett lugnt hem men även det är oftast fyllt med främst mer ljud än vad jag uppskattar.) Om det finns någon plats där din kropp kan få bearbeta ljud och allt annat så skulle det nog även hjälpa när du väl är hemma. Utöver kanske du bör finna information som kan hjälpa din familj att förstå. Se även till att ta pauser så att det inte blir för mycket.
Har du ett eget rum? Du kanske kan fundera på att sätta upp saker på väggarna som dämpar ljud ytterligare? Sedan kan du även fundera på om det går att förskjuta din dygnsrytm lite? Tänker mig att om du klarar att somna med ljud kanske det då är lättare om du går och lägger dig tidigt och vaknar innan alla andra är uppe?
Om din familj är villig så kan ni sätta upp några regler angående vart det får vara stojigt kanske det är lättare att ha en lugn plats. Men det förutsätter att erat hem är stort nog.
Fler tips kommer jag inte på men viktigast är nog att man lär sig hur mycket vila man behöver om man är på en plats med många sinnesintryck samt vad för hjälpmedel som kan behövas. Så kan man även lära sig att planera och anpassa. I skolan borde du senast när du fått en diagnos kunna ha rätt till/ordna att du har tillgång till något lugnt rum eller liknande. Om du har tur låter dig lärarna redan göra det nu. Vad du även kan få rätt till är att skriva prov i ett eget rum eller annat. Kräver dock en diagnos. Själv fick jag rätt till det efter jag fått min och det gjorde stor skillnad.
Kolla upp Mindfulness och meditation. Det är sådant som dels kan hjälpa direkt i stunden att släppa allt som stör, dels på längre sikt gör att man tränar om hjärnan att funka annorlunda i stressiga situationer. I korthet går det ut på att på olika vis fokusera och vara i nuet. Lättast är att tex på youtube söka på mindfulnessövningar eller meditation. Gör det var dag, oavsett om du känner dig stressad eller inte.
HSP är ingen egentlig sjukdom eller diagnos, utan ett personlighetsdrag. Därför finns ingen medicin eller behandling, mer än att man helt enkelt får träna sin hjärna att stänga av onödiga intryck och fokusera på en sak i taget så att man inte får en överladdning av intryck lika lätt.
Jag har läst era kommentarer, men ska läsa igenom nogrannare när jag har det lite lugnare. Ville bara säga att det känns som att det eskalerat extra mkt den här veckan. Hade gått och lagt mig och några satt och pratade i ett annat rum. Efter ett tag fick jag plötsligt panik, började gråta och skaka. Vet inte om det var någon attack men jag känner iaf att min kropp har blivit utsatt för alldeles för mycket. Men det finns ingenting jag kan göra. Dagarna innan lovet slutade mådde jag väldigt bra men någonting i mig var liksom "jag känner på mig att jag inte borde åka till skolan". Nu är det precis så, det bara skriker i mig att jag borde stanna, vila och pausa livet. Jag har pratat med lärare och med mina föräldrar. Men vad kan de göra mer än att låta mig jobba i grupprum eller spendera tid i vilorum på rasterna?
Jag vet inte helt vad som händer, idag har det varit en okej dag men på kvällen föll allt.
Jag är inte stressad över skolan eller plugget i sig. Det jag tror händer är att min kropp är i fight or flight mode och jag behöver bara vila.
#3: Jag vet att dessa paniktillstånd där man blir överväldigad med känslor är tuffa men tro mig, man kan lära sig hantera antingen själva paniken i sig eller lära sig dra sig undan i tid. Det finns många olika knep: Meditation, greppa en sten hårt, räkna pärlor på ett armband och mycket mer. Visst, det hjälper inte alltid samt att man måste lära sig inte bara vad som hjälper men även hur man använder det.
Du kan antagligen få skriva prov i lugnare rum eller med mer tid sedan även få ha hörselkåpor på lektionerna, etc. Det får du tillsammans med den som utreder/hjälper dig samt skolans ledning eller liknande bestämma. Du kanske till och med kan få dispans för ett visst antal lektioner k veckan eller månaden så att du kan återhämta dig istället för att behöva stanna i den miljön.
Sedan måste du själv aktivt testa olika lösningar och ta reda på vad som hjälper just dig. Du är den som måste finna lösningar som passar dig och ditt liv. Samt själv veta vilka kompromisser du är villig att ta. Förstå mig inte fel, jag vet att det inte är något du valt att ha eller liknande, men precis som med annat så har man själv ansvaret och man vet i slutändan även oftast själv vad som är bäst för en.
Jag har lärt mig klara en hel del trots min autism och funnit metoder som passar mig. Visst, vissa dagar funkar bara inte men för det mesta har jag funnit vis att hantera vardagen och andra utmaningar. Samhället kan tyvärr inte anpassa sig så man måste själv lista ut hur man kan leva i en värld som inte alltid är tänkt för personer som är till exempel autistiska.
För att både lista ut vad för hjälp du behöver men även hur det nu ska gå vidare med din situation råder jag dig att ta hjälp av en psykolog eller liknande.
Jo, egentligen vet jag nog vad som är bäst för mig, iaf just nu. Det skulle definitivt vara att få jobba hemma någon/några lektioner på en dag. Har bara trott att de aldrig skulle gå med på det, men jag vet såklart inte.
#5: Nu bor jag inte i Sverige men i alla fall här går det att få till vissa kompromisser. Men man kan inte veta innan man försökt.
Tack så mycket för era svar. Det lugnade ner sig nästan helt efter två veckor, men nu har det kommit tillbaka igen men i mindre omfattning. Försöker att vila mycket och bara ta hand om mig själv och det funkar relativt bra. Kämpar på sista skolveckan, kommer det tillbaka nästa termin får jag prata med skolan mer om vad jag kan göra.