Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 212 ggr
Pilspets
0

Vad är gränsen för en lärare?

Morsning!
Lätt fråga bara.

Känner en vän vars lärare skriker "håll käften" o pekar fulfinger åt elever.
Han pratar även engelska på idrotten så ingen förstår.

Har för mig att han dumförklarat eleverna.

Kompisen har sagt till en lärare men hen struntade i det.

Min vän är 11 år.

Är detta okej?

• Redigerat 2022-12-09 14:08 av Pilspets
lilsan
0

Det är absolut inte okej.
Läraren ska kunna motivera eleverna och inte säga håll käften.

Prata med rektorn om detta.
Ingen elev så bli behandlad sådär.

/ Lilsan :>

Fridaaaa
0

Nej det är inte OK
Prata med rektorn samt att personen pratar med sina vårdnadshavare så de kan prata med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Undertaker]
0

En lärare ska aldrig förolämpa, hota eller allmänt bete sig illa mot sina elever. Klassrummet (eller gympasalen) ska vara en plats där man känner sig trygg och kan ta in information. Man ska inte behöva må dåligt för att en vuxen och dessutom lärare beter sig oacceptabelt. Ta upp det med en annan lärare eller rektor. det är viktigt att ni tar upp det.

Pilspets
0

Tack!

[smurf333]
0

jag håller med! En lärare ska vara ett föredöme för eleverna. Då går det inte använda fula uttryck och dåligt språk

Pilspets
0

Just det:
Han skriker på klassen varje lektion o rektorn står på hans sida.

• Redigerat 2022-12-09 18:22 av Pilspets
[Undertaker]
0

#6: Ta upp det med vuxna ni litar på och berätta hur klassen känner sig på grund av det samt be om hjälp. Skildra hela situationen. Tänker att det nog har mer effekt om föräldrarna försöker ta upp det med skolledningen även om jag befarar att rektorn då kommer med att eleverna bara överdriver eller hittar på. Framförallt då jag förmodar att endast elever är ”vittnen”. Jag gissar att han även skulle skärpa sig om en annan vuxen var i rummet för att se hur han undervisar. Ni får kämpa tillsammans och dra med er alla som upplevt det ifall ni vill att situationen ska kunna ändras. Är inte enkelt då rektorn är på lärarens sida och ni nog i mångas ögon bara är ”gnälliga barn”.

Får jag fråga hur gammal läraren är?

Hade själv en lärare för många år sedan (min enda av alla… 20+ jag haft) som använde skräck för att få oss att plugga. Han tvingade olika elever att svara och kom med spydiga och ofta oacceptabla kommentarer när man svarade fel. Hotade klasserna han hade och skrämde de flesta. Mig gillade han då jag alltid kunde allt (jag var ju livrädd :’)). Han gick i pension innan vi hade våran avslutning där men 2 år av ren skräck i två skolämnen är inte särskilt roligt. Föräldrarna visste om detta och var naturligtvis upprörda och diskuterade vid flera tillfällen med rektorn som försökte finna lärare för att ersätta den ”trevliga” herren. Men i alla fall har jag fortfarande stenkoll på det jag lärde mig hos honom. :’)
Skämt åt sidan: Det är betydligt roligare att lära sig saker när man inte bara får höra hur dålig man är eller till och med blir utsatt för hot.

Pilspets
0

#7: Han är runt 40 år.

Calcifer
0

Om rektorn inte gör något skulle jag prata ihop mig med mina klasskamrater och tillsammans gå till t:ex kuratorn eller en lärare ni litar på och ta upp det med dem. Samt att varje elev bör kontakta sina föräldrar. Sådär får det absolut inte se ut. Visst lärare är bara människor de med och kan såklart göra fel, men att skrika på 11-åringar finns det ingen ursäkt för.

Lyckas ni få ihop säg 10 stycken som vittnen till hur läraren beter sig så blir det svårare för dem att bara sopa in det under mattan.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

• Redigerat 2022-12-09 23:40 av Calcifer
[Moon AppleGrey]
1

Inget med det beteendet är okej.

Sedan så ska han inte tala engelska på lektionen om det inte är en engelsk skola, så även där blir det fel.

Får ni inget gehör hos rektorn, så tycker jag att ni bör prata med era föräldrar om vad som pågår.

Draken
1

#0: Absolut inte okej. Läraren skall rapporteras och, i mina ögon, prickas och eventuellt få sluta.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pilspets
0

Tack.

Ska se om dom lyckas ned nåt.

Men fråga för att hjälpa; vad bryter läraren mot för fel?