Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikett: övrigt
Läst 71 ggr
IJWTBH
0

Att mogna/växa upp snabbare än andra

Rubriken säger säkert redan ganska mycket. Men är det andra som kan relatera till känslan av att alltid vara mer mogen än folk i ens egen ålder?

För mig känns det ibland som att jag är född i fel tid. Tidigare har jag tyckt att det var jobbigt, och inte riktigt förstått varför jag inte tyckte det var kul att göra allt som unga tonåringar gillade att göra. I många fall tvingade jag mig själv, och låtsades. Nu tycker jag inte att det är jobbigt på samma sätt, men jag förstår fortfarande inte varför jag redan har växt ur saker som ungdomar i min ålder gillar att göra.

Egentligen önskar jag inte att jag fick ett "yngre sinne", jag är glad över att jag har reflekterat och lärt mig så mycket och jag vill bara lära mig mer, få mer erfarenhet och bli mer mogen. Men samtidigt känner man sig malplacerad.

Jag kan inte vara den enda som känner på samma sätt. Skulle vara kul att höra om nån annan har liknande upplevelser:)

Calcifer
0

I vissa situationer ja. I andra är jag minst 10 år yngre än de i min ålder. Jag växte upp och mognade snabbt inom vissa områden pga en traumatisk barndom. Däremot i andra situationer var jag barn väldigt länge. Leksaker och fantasilekar t:ex. Jag pysslade med det långt upp i tonåren, efter att de i min ålder hade börjat fokusera på smink, fester, killar/tjejer och sådant som hör den åldern till. Däremot hoppade jag sen över den perioden helt och gick direkt från barn till vuxen.

Ibland däremot finns det ingen anledning till varför man mognar i olika takt än de i sin omgivning. Oavsett om man mognare fortare eller långsammare. Vi är ju alla olika. Det viktigaste är att man accepterar sig själv och inte mår dåligt över det. Sen har vi ju alla olika intressen också. Det behöver inte alls vara så att man nödvändigtvis är mognare, men man har andra intressen än de i sin ålder och då uppfattar det som om man är mer mogen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
2

Skulle nog inte hävda att jag någonsin mognat snabbare än andra men vad jag kan säga är att min autism har fått mig att framstå som mognare många gånger under barndom och även tonår. Jag uttrycker mig delvis väldigt annorlunda, intresserar mig absolut inte för det andra gör eller tycker utan gick alltid efter mina intressen varav ett är programmering (som redan började när jag var 5 även om jag inte förstod mycket :’)). Jag uppfattades alltså framförallt av vuxna som mer mogen och pålitlig då jag alltid talar sanning, alltid har varit mån om att göra allt i tid och aldrig flamsat runt. Men samtidigt så lekte jag längre än alla andra.

Just eftersom jag har andra intressen än det flesta, dessutom är direkt och gillar att lära mig så har jag alltid klassats som lillgammal av äldre medan jämnåriga inte umgicks med mig. :’)
Även i dagsläget är det främst personer som är 5+ år äldre som umgås med mig. Men jag skulle nog säga att jag aldrig själv uppfattat eller uppfattar det som om jag ”ligger före” andra i min ålder.