Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 67 ggr
IJWTBH
0

Tips på sommarjobb

Bara jag som tycker att sommarjobbssökandet är en av de svårare sakerna att ta sig an? Det är första gången jag söker något sommarjobb eller jobb överhuvudtaget. Det är relativt komplicerat då man själv måste vara kreativ med var man ska söka.

Har ni några tips på platser man kan söka sommarjobb på? Var har ni själv sommarjobbat?

Jag skulle gärna vilja sommarjobba utomlands men blir besviken när jag ska ansöka och så måste man tydligen iaf vara minst 18. Någon som har sommarjobbat utomlands?

Är 16 år och går i 9an.

Tack så mycket om ni vill dela med er! Är verkligen till stor hjälp.

Kan tillägga att jag bor i Uppsala kommun.

• Redigerat 2023-02-26 12:15 av IJWTBH
HaMsTeRpLaMsTeR123
1

Ett tips är att praoa där du sedan vill sommarjobba :)

[Undertaker]
1

Jag har jobbat på olika firmor inom elektricitetsverk och mjukvareutveckling samt en musikbutik. I alla fall i landet jag bor brukar de uppskatta lite extra hjälp i några veckor eller månader varje år. Man börjar mer eller mindre som ”lärling”.

Jag skulle säga att gör något du tycker är kul, alltid velat testa eller är sugen att jobba med senare i livet. Just med firmor underlättar det om man känner någon som jobbar där.

Tror problemet med utomlands är att du då behöver vissa papper och dem kräver att du måste vara 18. Antar för att de vill undvika att barn blir ditskickade för att jobba.

• Redigerat 2023-02-26 15:27 av [Undertaker]