Jobbig mamma
Asså min mamma går in i mitt rum hela tiden, spelar ingen roll om jag är hemma eller inte.
Ibland när jag inte är hemma så brukar hon kolla i mina lådor och skåp för att sedan hitta skålar som jag ätit ur (brukar små-äta ibland)
Liksom jag tycker det är väldigt jobbigt och tycker inte det är okej.
Har sagt till henne flera gånger men hon lyssnar inte.
Vad ska jag göra?
/ Lilsan :>
Sätt upp en lapp på dörren där du ber henne knacka och utveckla ett system. Gör en deal att senast på kvällen står alla dina skålar i diskmaskinen (eller liknande).
#0: Det samma med min pappa!! Och om jag säger det blir han arg.
Har du frågat varför de känner att de måste gå in i ditt rum mot din vilja?
Det första steget är att inte lämna skålar eller annan disk i lådor eller skåp längre. Så länge det görs så har hon ju en anledning att gå och kolla i dem. Mamma gjorde likadant när jag var tonåring och värdelös på att gå ner med disk till köket. Hon slutade komma in när jag slutade lämna saker hon behövde hämta där.
Prata med din mamma, förklara att du inte gillar att hon kommer in i ditt rum utan att knacka när du är hemma eller alls om du inte är hemma. Och ta ansvar för att du lämnat disk där, och välj att göra förändring på den punkten.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Naturligtvis skall man i en familj visa respekt mot varandra. du mot din mamma och hon mot dig.
Du är dock omyndig och din mamma har ansvar för dig och din uppfostran.
Det bästa är väl om ni tar ett samtal om det hon gör.
Gör hon det för att hon vill har tag på disk? Gör hon det för att hon är orolig för ditt ätbeteende?
Kollar hon efter andra saker och är allmänt kontrollerande?
Det här är något ni måste prata om för uppenbarligen är det saker som ni båda upplever som ett problem.
Jag går in i barnens rum för att hämta ut disken. De blir sura på mig och tycker jag inkräktar på deras privatliv, och då brukar jag svara dem att om de tar ut disken och ställer den där den skall vara, så behöver jag inte gå in i deras rum heller.
Däremot har jag inte "snokat" om jag inte har haft misstankar om att något är fel.
Prata med din mamma och förklara hur du känner.
(Bär ut din disk till köket😉)
- Redigerat 2023-04-18 15:09 av Draken