ångest för att presentera för klassen
SNÄLLA JAG BEHÖVER HJÄLP!! Jag har ångest att presentera inför hela klassen. Jag mår jätte dåligt om det. Några tips för att må bra att presentera inför klassen?!
Hälsingar karin <3
#0: Kika här.
Lycka till!
Bra tips i #1.
Jag vill bara tillägga att du är helt normal. Rampfeber kallas det och det finns stora, berömda artister och skådespelare som också har det. Så du är i gott sällskap. Jag hörde en gång en av Sveriges mest uppburna skådespelerskor berätta att hon ibland kräktes i en hink bakom scenen precis innan hon skulle gå in. Ändå utsätter sig folk för det gång på gång.
Du får skaka, du får rodna, du får stamma, komma av dig, säga fel. Helt normalt, mänskligt. Jag tror att det är du själv som är den hårdaste domaren. Varför måste det vara en perfekt presentation? Om du tittar på nyheter på TV ibland så har du upplevt att även där säger de fel och rättar sig. Och världen går inte under för det.
Tänk på att tala långsamt, högt och tydligt, då hinner du höra dig själv och rätta fel. -Oj, nu blev det lite fel, det skulle vara…..
Det är bra att ni får träna på det i skolan för i arbetslivet kan det mycket väl komma sådana situationer, och du kanske någon gång vill yttra dig på ett möte.
Det kommer att gå bra! 👌
Glöm inte att andas😉
/Maria
#3: Just det. Jätteviktigt! Börja med ett djupt andetag.
Får du ha PowerPoint?
Mvh
Mig
När jag hade nationelt prov i gymnasiet hade jag powerpoint bilder på föl för att avleda klassen, gick hästhållning, på så sätt fokuserade de inte helt på mig :)
Bästa botemedlet är att vara förberedd. Träna så att DU känner dig nöjd med vad du säger och hur du säger det. Stå hemma och prata högt när du övar.
Det kommer göra att du kan presentationen bättre och när känner att du kan den bättre kommer det synas på dig och då kommer andra också bli övertygade om att det är bra.
Jag brukar också tänka att ”jag gör det här så nästa gång bli bättre”. Det är ok om det inte blir perfekt. Det kommer aldrig bli perfekt. Men det kan bli bättre och bättre varje gång du gör det.
Mvh // Johan