Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettermåste-skriva-av-migkänsliga-rummet
Läst 106 ggr
Anonym
0

(X) Vän som inte mår bra

Hej

Jag har en vän, hon håller på med självskada, och försöker ta självmord ofta. Hon mår verkligen inte bra men säger att hon inte har något problem. Säger att hon inte behöver ha någon hjälp, vägrar kontakta någon som kan hjälpa henne och tycker att det är fel. Jag mår inte så bra själv och blir den folk pratar av sig på vilket kan bli en väldigt jobbig situation om det blir för mycket. Jag vet inte vad jag ska göra, kan inte hålla flera personer vid liv samtidigt. Vad kan jag hjälpa henne med och hur kan jag få henne att förstå att det är allvarligt det hon håller på med. Hon säger att det inte är allvarligt med ett självmordsförsök om man inte dör av det. Hon är även avundsjuk på mig för att jag är väldigt bra vän med en av hennes kompisar. Vet inte hur jag ska hjälpa henne, några tips?

[Undertaker]
2

Tror det är enklast om jag länkar till några korta artiklar som sammanfattar vad du bör göra.

https://www.umo.se/att-ma-daligt/skada-sig-sjalv/om-nagon-du-kanner-skadar-sig-sjalv/

https://www.umo.se/att-ma-daligt/sjalvmordstankar/att-stotta-nagon-som-har-sjalvmordstankar/

Kortfattat: Snälla se till att en vuxen som tar sådant på allvar får reda på det. Hon måste få hjälp. Självmordstankar, -försök och självskadande är alla problem man måste få hjälp med, framförallt innan det går för långt och blir livshotande (så som att ett försök får individen att hamna i ett direkt livshotande tillstånd vilket man i teorin redan är med självmordstankar).

Sätt gränser. Berätta att du själv inte mår bra och att du inte klarar att finnas där för henne hela tiden just nu. Sätt gränser som funkar för dig.

Fortsätt kämpa på och snälla, försök hitta rätt hjälp även för dig själv. Det är inte lätt i Sverige men det går.

Det kan vara svårt att hjälpa någon som skadar sig själv. Du kan inte ensam få personen att sluta. Men du kan visa att du bryr dig och stötta på många andra sätt. Kom ihåg att ta hand om dig själv också.
Anonym
0

#1: grejen är den att det är en online vän så kan inte hitta någon vuxen som kan hjälpa henne.. kollar på artikeln.

Anonym
0

Hon försöker igen, kommer inte klara av att rädda henne. Hur gör jag?