Vet inte vad jag ska göra
Tja! Idag så kunde mamma inte laga mat, så hon säger åt mig att laga mat till familjen, vilket inte skulle vara något konstigt om det hänt förut, nu är det så att jag inte kan laga mat så jag försökte mitt bästa (hade till och med blivit lovad 50 kr) men det blev ändå bränt och sen kommer mamma in och höjer rösten åt mig för att jag har gjort fel, jag svarade med att hon inte kan be mig göra saker jag inte kan UTAN instruktioner. Så då var allt mitt fel igen.
Nu är jag ingen tonåring men har varit. Jag kunde verkligen inte laga mat då.
Jag tycker det är helt och hållet din mammas ansvar att lära dig laga mat, åtminstone grunderna.
Det var verkligen inte ditt fel.
/Maria
Absolut inte ditt fel. Du kan be dina föräldrar laga mat med dig och LÄRA dig vissa rätter eller grundläggande saker (koka ris/potatis/annat och hur man steker lite olika grejer) ifall du kan tänka dig att hjälpa i framtiden.
Jag behövde lära mig laga enkel mat när jag var 11. Mina föräldrar gick på morgonen igenom alla steg med mig samt att de hade mobilen med sig så att jag kunde skriva över lunchen för att ställa frågor. Sedan blev rätterna ”komplexare” med tiden. Hjälper naturligtvis om man gillar att laga mat. Men jag skulle aldrig ha klarat att öaga mat utan en sakta introducering genom att börja laga mat med dem och sedan sakta ta mer och mer ansvar.
Nej, det var verkligen inte ditt fel. Din mamma borde skämmas. Hur svårt kan det vara att skriva ner lite instruktioner och prata med sitt barn om matlagning?
Har du inte haft hemkunskap i skolan? För din egen skull kanske du skall lära dig lite baskunskaper i matlagning, så kan åtminstone du få mat.
#3: har haft hemkunskap med det var endast att typ Micra och göra en smoothie.