Gå upp i vikt
Hej! Jag är en tjej på 15 år som är ganska smal, jag har velat gå upp i vikt väldigt länge eftersom jag verkligen inte gillar min kropp, känner mig så spinkig och ful liksom. Grejen är att jag har varit vegetarian sen jag var ca 11 år och jag tror att detta är andledningen. Har dock ”smalhet” som går genetiskt då min mamma också var tunn när hon var ung
Jag vill verkligen börja äta kött men jag får så dåligt samvete, tycker det är så äckligt och jag är rädd att även om jag börjar äta kött så kanske jag inte ens går upp i vikt och då har jag gjort det helt i onödan, jag vet inte vad jag ska göra. Mitt hår växer inte heller mycket och det beror väl nog på samma sak
Har någon några bra tips?
- Redigerat 2023-09-09 23:35 av anonymperson275
När jag var i din ålder var jag precis likadan. Var så smal så revbenen syntes, mina ben var som stickor, och jag var sisit i klassen att få bröst.
Jag tyckte inte om så myclet mat, men lade en del pengar på att köpa bakelser för att gå upp i vikt.
Det var helt tokigt för jag fick mest mage och det är inte det man vill ha.
Om man är vegetarian är det väldigt viktigt att man lär sig om alla näringsämnen kroppen behöver. Och bara för att det finns samma sak (t ex järn och proteiner) i växter som i kött betyder det inte att kroppen kan ta till sig det.
Du är knappast ansvarig för matlagningen hemma, så det gäller att den som är det lär sig mycket om kropp och näring och stöttar dig i ditt val.
För att könsceller (som börjar utvecklas i tidiga tonåren) skall utvecklas och börja jobba behövs fett. Men det gäller att du äter rätt fetter, som t ex olivolja och kokosfett.
För att muskler skall utvecklas behövs proteiner. Det finns i växter också, men betydligt mindre än i animalier.
Jag förstår precis dina tankar om att äta djur, jag har också haft dem. Tyvärr mår jag inte alls bra utan animalier, men jag äter inte så mycket, och bara från vilt, eller t ex nöt som får leva naturligt och bara äter gräs, eller kommer från krav-certifierade gårdar.
Du behöver helt klart hjälp från någon vuxen i din familj som kan se till att du får de näringsämnen du behöver.
Kanske skall du börja med att be att få ta lite prover hos skolsköterskan eller vårdcentralen. Järnbrist är vanligt hos tonårstjejer i allmänhet och också bland vegetarianer.
Sedan är träning bra för att bygga muskler och en stark kropp.
Här kan du läsa om vegomat för tonåringar:
Det är absolut inga problem för barn och tonåringar att äta vego. Precis som när man äter animalier kräver det bara att man äter rätt. Vissa personer är smala, andra är tjocka. Det bara är så. Om du äter tillräckligt med allt du behöver varje dag (protein, kalorier, fett osv) så är det nog helt enkelt så din kropp vill vara. Ett bra sätt att bygga upp sig lite på är att träna styrka. Då behöver man också tänka på att äta lite extra.
Var snäll mot alla - bli vegan ❤