Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettstudier-och-utbildning
Läst 111 ggr
[Zefirka]
2

Nervös inför presentation (NP)

Hej!

Vet att jag inte är tonåring (12 år) men denna sajt passade bäst tycker jag till mitt problem.

Vi har startat upp den muntliga delen i NP, matten gick super och på måndag är det svenska delen. På svenska delen ska vi göra en text om något du vill samla in pengar till och sen läsa upp presentationen inför en mindre grupp. Jag har gjort själva texten så det är inte det som är problemet, men jag är jättenervös inför att läsa upp den för gruppen.

Vad kommer de tycka? Kommer de skratta? Kommer jag få ett bra betyg? Kommer jag kunna läsa det jag skrivit? Kommer jag vara så rädd att jag inte lyckas få fram nåt? Blir jag underkänt? Tänk om jag glömmer något viktigt?

Ja, ni förstår. Jag vågar inte, om om jag inte gör det blir jag underkänt.

Signur123
3

Jag tycker du ska berätta för läraren, min mamma har sagt att hon var väldigt nervös och gjorde det, och sedan kändes det bra att hon visste.

Herveaux
3

#0: Jag minns inte vad vi fick göra i den muntliga delen i NP i svenska när jag var i din ålder men det jag verkligen kommer ihåg är att alla var jättenervösa och inte kunde fokusera på något annat än sin egen text och uppläsning. Jag tror inte ens de andra i min grupp hörde vad jag läste för de var så inne i sina egna tankar.

Mina tips är:
Läs igenom din text flera gånger, gärna högt för dig själv, så du känner dig mer bekant med vad du skrivit.
Har du familj eller vänner du kan läsa upp texten inför?

Berätta för läraren att du är nervös.
Som jag skrev här uppe, det är nog sällan en elev inte är nervös inför NP.
Är man jättenervös kan det vara skönt att få läsa först, för att få det gjort så snabbt som möjligt.

Jag kommer inte ihåg hur läraren ska göra sin bedömning men jag vågar nästan lova att bara du försöker så kommer du att bli godkänd.
Även om du råkar tappa bort dig eller råkar läsa fel så betyder inte det att du kommer bli underkänd.

Du kommer klara det där galant! Berätta gärna hur det gick sen.

Justja, grattis till att matten gick så bra! Du ska se att svenska-delen kommer gå lika bra den.

// Harley

Asti hasti
3

Jag förstår dig, är själv väldigt nervös inför den engelska delen (har oxå NP nästa vecka).

Jag tycker att du ska göra som Herveaux säger. Jag brukar nästan alltid läsa upp mina presentationer för mina föräldrar några gånger för att liksom bli van vid den.

Prata med läraren om att du är nervös, hen kanske kan para ihop dig med någon du känner bra.

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

l1nnea
3

Jag förstår verkligen för jag var likadan när jag var 12 år. Läraren förstår och ser över att man är nervös, iallafall de flesta skulle jag tro. Skit i stödord. Försök lär dig ett A4 och kolla ner då och då. Man behöver bara kolla upp ibland för att få ett bra betyg. Jag som varit så nervös och gjort pinsamma saker.. har till och med fått B och A på presentationerna för läraren ser att jag försöker, har ögonkontakt ibland och att innehållet/powerpointen är bra. (om det är ett gruppsamtal om ett ämne - Lyssna! En god lyssnare är viktigt. Sen lovar jag att du kommer ha något iallafall att säga om ämnet eftersom det brukar vara rätt socialt. Sen vill jag säga bara att jag förstår att det känns jobbigt nu, men när skolan är slut (vilket går jättesnabbt) har man redan glömt allt. Gör ditt bästa! Jag tror på dig.

• Redigerat 2023-11-10 17:21 av l1nnea
[Zefirka]
3

#1: tack för tipset!

#2: vi får inte ta med pappret hem så jag kan inte träna på det. Vi kommer få några minuter innan uppläsningen att läsa igenom texten och även under tiden man gjorde presentationen så skulle man först läst igenom den några gånger innan man lämnade in den till läraren. Men tack ändå 💚💚

#3: Som tur så har läraren tänkt på att många är nervösa, så hon har parat ihop med sånna hon vet vi känner bra.

#4: tack så jättemycket! Jag gjorde texten utan stödord (fast man rekommenderade) för jag skulle inte komma på avd jag skulle säga 😂 Jag ska försöka detta med ögonkontakt, tack!

• Redigerat 2023-11-11 11:07 av [Zefirka]