Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etikettövrigt
Läst 104 ggr
IJWTBH
1

Att förlora vänner

Jag har en vän som jag var närmare när jag var yngre och på något sätt känns det som att vi borde vara bästa vänner. Men de senaste två åren har vi glidit ifrån varandra, och jag insåg sakta att jag vet allt mindre om henne, och jag känner henne mindre för varje dag. Vi är ganska olika, och vi har helt olika prioriteringar i livet. Hon tänker mer på att ha kul i stunden, jag tänker mer på framtiden, skolan och träning. Vi tycker inte alls om samma saker längre - och det är såklart helt naturligt.

Samtidigt så gör det lite ont att jag inte blir frågad mer om att umgås med henne och vår gemensamma kompis (som detta iofs också handlar om). Även om vi är väldigt olika i den här tiden av våra liv och jag inte ens vill vara med dem, så känns det ändå jobbigt att vi kanske håller på att förlora våran djupa vänskap vi hade tidigare.

Jag vet att det är normalt att vänner kommer och går, och jag har flera andra vänner också som jag kanske kommer närmare i framtiden - men att lämna de man känt sedan man var liten och närma sig andra vänner är svårt.

Hur tänker ni om det här med att förlora vänner? Hur ska jag tänka när jag går igenom det här? Och har ni egna upplevelser av att förlora barndomsvänner och få nya vänner som kanske t.o.m blir ännu närmare?

Torparmor
1

Förlorar vänner gör man hela livet precis som man även hittar nya.

Din text får mig att tänka på Karin Boyes ord "Javiss gör det ont när knoppar brister bifogar texten.

Jag har gamla vänner som jag gick i skolan tillsammans med. En av dem hängde jag ihop med även sedan hon gift sig och fått barn. Jag var som ett av hennes syskon och tillbringade mycket tid i hennes familj När jag efter många år skaffade mig familj träffades vi mer sällan och nu har vi inte ens hörts av på säkert 30 år trots att vi bara bor ett par mil från varandra.

Däremot har jag en vän från tonåren som jag inte umgicks med så regelbundet med då. Vi gick mest på dans tillsammans. Men vi har hållit kontakten under alla år trots att vi bott närmare 60 mil ifrån varandra. Under perioder när barnen var yngre träffades vi ett par tre gånger per år. Men brev har gjort att vi kunnat hålla kontakten över alla år.

Den dikten kan kanske ge lite hopp inför de funderingar du har i en annan tråd om skolan.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-01-13 23:27 av Torparmor