Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketterstudier-och-utbildningskolangymnasiet
Läst 63 ggr
Anonym
Anonym
2025-04-03 21:20
0

gymnasium

Hejj
Linjen jag vill gå på finns inte i staden jag bor i och det är verkligen en dröm jag har haft ett bra tag.
Jag har hittat ett jätte bra gymnasium som har ett internat som har väldigt bra omdöme och verkar vara perfekt för mig.
Grejen är bara att det ligger långt bort (runt 20 mil) och jag har då tänkt att jag ska söka till internatet som finns.
Jag har ännu inte sökt till gymnasiet så jag har varit väldigt osäker över att välja linje o gymnasium osv.
Men jag känner verkligen att jag har hittat rätt nu.

Grejen är att mina föräldrar inte tillåter mig att gå där. Dom vill inte betala för internatet och de tycker att det ligger för långt bort.
Jag är också väldigt kräsen när det gäller mat och då tror dom att jag inte kommer äta något om det inte finns något som jag tycker om.

Jag är också lite rädd att det ska hända, men jag vill verkligen bli bättre när det gäller mat.

Jag har sagt till mina föräldrar att jag själv skulle betala för att bo på internatet genom att jobba.
Men jag kommer även få barnbidrag (1250kr) och om jag söker till internatet så ska jag söka om inackorderingstillägg (1770kr).
Priset för internatet kommer kosta 3250kr och då har jag ungefär 230kr kvar att tjäna för att ha råd.
Men grejen är att jag måste åka hem på helgen och då kommer det kosta runt 500kr tur och retur varje vecka för att åka hem. Vilket kommer bli ganska mycket att betala ensam.
Jag har sökt jobb för att kunna betala själv men mina föräldrar tror att jag inte kommer orka det.
Jag vet inte riktigt själv, jag vet att jag måste vara realistisk också men detta gymnasium är verkligen en dröm för mig och jag vill verkligen kunna gå där.

jag ska ha möte med min SYV på måndag. Men jag tror inte han kommer kunna göra så mycket när det mesta hänger på mig och mina föräldrar.

Har ni något tips för att jag ska kunna övertala mina föräldrar om att få gå där? eller vad jag skulle kunna göra generellt?

tacksam för svar!! <333

Sindri
2025-04-03 21:39
0

Från det man fyller 16 år har man rätt att flytta hemifrån så dina föräldrar kan inte förbjuda dig, men vill de inte betala så kan det bli problem. Jag tycker det känns hemskt att du skall behöva jobba för att ha råd med gymnasium. Prata med SYV och berätta allt - kanske finns det en lösning. Det kan hända det finns andra bidrag om man går på internat - gymnasium skall inte bara vara för de som har råd.
Kanske du och dina föräldrar kan gå tillsammans och prata med någon som kan hjälpa er att komma överens.

Calcifer
2025-05-01 12:15
0

Men du, tänk på att du även behöver ha råd med allt man måste kunna köpa för att kunna leva också. Allt från mat (även om måltider ingår i internatet, ifall det gör det, så lovar jag att du ändå kommer behöva lägga en del pengar på det själv), till hygien, kläder, smink och dylikt om du använder det, hårprodukter och sen typ om du vill göra nåt så kostar det ju såklart pengar också. Plus att om du inte får jobb inom gångavstånd måste du ha råd med t:ex buss eller liknande.

Tycker det låter jättefint att du hittat ditt drömgymnasie, men det är inte något du kan plocka upp sen efter gymnasiet fast då på universitetsnivå? Kan du få det att gå ihop så vad roligt, men det räcker inte med att bara kunna betala boendet. Om det går att studera på universitetsnivå kanske det vore en bra idé att göra så i stället? Och välja en linje lokalt som ger dig behörighet till det. Då kan du ju söka CSN och liknande också.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"