Tonåringar iFokus

Tonåringar

Etiketterövrigtinternet-datorer-tv-spelalkohol-och-droger
Läst 311 ggr
anonymmm0
0

(X)Ta mobilen

Hej! Jag är 17 år i mars och mina föräldrar har fått reda på att jag missbrukar droger och alkohol samt har kompisar som gör det. Så nu har vi hamnat i massa skit med skolan, Socialtjänsten, BUP och Maria Ungdom. Mina föräldrar vet även att jag kunnat köpa på Snapchat.

Mina föräldrar tog min mobil när dom fick reda på detta. De kollade igenom hela mobilen och bad mig låsa upp massa appar och privata saker med lösenord. Nu säger dom att dom aldrig mer tänker ge tillbaka mobilen. Att om jag vill ha en mobil igen så "måste jag vänta tills jag är 18 och köpa en egen mobil och betala för den helt själv". Jag kommer alltså vara utan mobil i över 1 år. Jag förstår att dom tar den tills jag är ren från droger och mår bättre, men dom vill ta min mobil även efter det. För att "inte riskera att jag faller tillbaka in i missbruket".

Är detta ens ok? Jag ska då som sagt vara utan mobil i över 1 år. Jag är liksom inte 14 längre heller utan jag är ju ändå snart 17 år. Jag kan tillägga också att jag mår mycket sämre av detta. Jag har liksom ingenting att göra på dagarna längre vilket gjort att jag istället självskadar och skulle egentligen kunna knarka mer eftersom jag får så mycket ångest över att dom tagit min mobil och att jag aldrig kommer få tillbaka den. Tacksam för svar!

• Redigerat 2024-01-20 14:01 av [Undertaker]
Blandiskaninerälskare
5

#0: Jag skulle föreslagit till dina föräldrar att du får ha en mobil, på grunden att de får tillåtelse att gå igenom den när de behagar. Jag förstår att det kommer kännas som du inte får något privat liv alls, men jag tror det är värt uppoffringen för att få ha din mobil. Och om de inte går med på det så kanske de kan göra upp någon timme om dagen du får använda den hemma?

”When you know what you want, and want it bad enough, you will find a way to get it.”
-Jim Rohn

Calcifer
13

Helt ärligt så har du ju bevisat att du inte kan hantera att ha en mobil då du använt den för att köpa droger. Dina föräldrar kan ju inte lita på dig med en egen mobil nu vilket inte är så konstigt då droger är väldigt allvarligt. Jag tycker du borde kunna få ha en gammal telefon utan internet så du åtminstone kan ringa och sms:a folk, men en med internet och appar? Nja.

Sorry om det låter elakt, men det är tyvärr en soppa du hamnat i och jag förstår att det kan finnas massor med anledningar till det så jag säger inte att du är en dålig människa eller nåt. Men situationen är ju ändå som den är, och det är inte konstigt om dina föräldrar vill ta bort något du använt för att droga.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
7

Jag la till ett x i rubriken då det är känsligt innehåll.

Draken
9

#0: Jag håller nog med Calcifer här.

Jag är själv mamma till ett barn som har missbrukat. Han var ändå 18 när vi fick reda på det, men eftersom han bodde hemma så var det våra regler som gällde. Han använde också mobilen till att köpa droger och även till andra skumraskaffärer, så vi tog av honom den.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-20 15:16 av Draken
Calcifer
1

#3: Tack, jag missade helt att göra det. :)

anonymmm0
0

#4: Tog ni den även efter att han blev ren?

Draken
7

#6: Vi har kvar telefonen fortfarande. Dock så hade han fått tillbaka den om han hade velat, men det ville han inte.

Han bytte både telefon och telefonnummer när han kom från behandlingshemmet till utslussningen. Han ville inte ha sin gamla telefon eller numret kvar.

Vi hjälpte honom att köpa ny.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Calcifer
9

Förlåt, men som någon som tidigare hade problem med alkohol, så är det inte som att du är botad och allt är fint och bra i samma sekund du blir ren. Visst är det jättebra om du påbörjar resan mot att bli ren och fri från drogerna, men det är inte så konstigt att du inte får tillbaka mobilen på en gång för det. Jag har inte druckit på snart åtta månader, men jag skulle fortfarande inte lita på mig själv med att t:ex gå in på systemet med en massa extra cash på kontot. Även om planen var att köpa en flaska vin till en familjemedlem i present, så litar jag inte på att jag skulle kunna hålla mig i skinnet och inte köpa åt mig själv också.

Som missbrukare, oavsett av vad, så är det löjligt lätt att man hittar ursäkter och anledningar till att fortsätta och falla tillbaka om man inte är försiktig. Håller alla tummar och tår för att du får hjälp så du kan bli fri från missbruket, men det kan ta månader eller år innan du landar i en position som är stabil nog för att du ska kunna vara nästan säker på att du inte faller tillbaka. Och ja, nästan säker. Helt säker kan man aldrig vara. Det är därför många fd missbrukare som kanske behöver morfintabletter för genuin vård om de t:ex skadat ryggen eller nåt annat allvarligt måste arbeta stenhårt med sin läkare för att vara säker på att de inte ska falla tillbaka. Och varför många fd alkoholister aldrig mer ens kan ta bara ett litet glas vin osv.

Dina föräldrar gör som de gör av en anledning, och den anledningen är inte att jäklas med dig.

Draken
3

#8: Så otroligt bra skrivet Calcifer 💖🌼

Jag är inte själv missbrukare, men min son är det. Han har varit ren i över ett år nu, men han säger precis samma sak som du. Han litar inte en sekund på sig själv. Han hade inte alkoholmissbruk, utan han hade ett tungt blandmissbruk, men han går inte ens in på systembolaget. Han dricker heller ingen alkohol.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Calcifer
1

#9: Han är klok din son. Det är ju otroligt lätt att ersätta ett missbruk med ett annat. Jag röker mer nu än när jag drack, tex, men för tillfället så tar jag det. Är inte bra i längden, men jag accepterar att det ser ut så just nu tills jag är redo att ta tag i det beroendet också. Måste även vara så otroligt försiktig så jag inte ersätter alkoholen med energidryck. Redan nu dricker jag dem lite för ofta, men försöker att inte bli helt tokig där.

Draken
2

#10: Ja jag är otroligt tacksam att han själv har kommit fram till den slutsatsen.

Nej visst, rökning är inte nyttigt, det håller jag med om. Men hellre då att du röker en cigarett eller två för mycket än sjunker ner i alkoholen igen …eller ännu värre saker för den delen…..Jag tycker du gör det jävligt bra som har klarat av att hålla dig borta från alkoholen, trots att det har varit väldigt tufft för dig, det är inte många som klarar det. Du skall ha en jättestor eloge för det.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis