långdistans
jag har några frågor om framtiden då jag är 13 och asså jag har en riktigt stor crush på en kille han är 16 och bor i USA. vi båda gillar varandra vi är bara inte riktigt redo att bli tillsammans än så vi väntar med det. men sen när vi blir ihop vi kommer ju typ aldrig ses och jag hoppas och tror ändå att vi kan komma kanske långt i vårat förhållande så det kan hålla ganska länge och där är en grej till jag kommer ju missa hela min ungdom eller vad man ska säga för ingen av oss har pengar eller kommer att ha det i och med att vi bara är unga. han har redan förlorat oskulden men jag har ju inte det och jag vill göra det med han när jag blir äldre.
mina frågor är då
är det okej med en ålders skillnad på 3 år?
och hur ska vi göra med distansen?
och kommer jag att missa hela min ungdom som min första riktiga kyss eller att bli av med oskulden tills vi blir vuxna och har pengar?
Detta kanske inte svarar helt på dina frågor, men jag kom över en väldigt bra informationssida som beskriver lite om relationer över nätet. Den rekommenderar jag verkligen! Kanske kan det ge dig något :) Jag önskar att denna fanns när jag var i din ålder.
https://www.umo.se/karlek-och-vanskap/relationer-pa-natet/hitta-vanner-eller-karlek-pa-natet/
Du är bara 13 år, oroa dig inte om att få din första kyss "avklarad" eller att bli av med oskulden inom en tidsram. Det finns absolut ingen brådska med något av det. Jag hade själv inte min första kyss förrän jag var 18.
3 år är en väldigt stor åldersskillnad när man är under 20 år. Det kan lätt bli fel. Sedan finns det många som ljuger och säger att de är yngre än vad de är. Var försiktig, det finns många människor som försöker utnyttja unga personer på nätet.
- Redigerat 2024-05-02 01:06 av [Flodbis]
Du är 13, ingen brådska. Dessutom finns det mer än nog personer som varken tappar oskulden under sina tonår eller ens får sin första kärlek/första förhållande och första kyss. Jag har vänner som är 25 och aldrig haft ett förhållande och aldrig haft sex.
Enligt mig är det inget man ska göra för att ”få” det gjort utan det är allt saker som man gör när det känns rätt. Och man kan ta sig den tid man behöver även när man är i ett förhållande. Partnern får inte pressa en heller. Man måste känna sig trygg, annars är det nog enbart läskigt
Ta det sakta, lyssna på din magkänsla ifall något känns fel. Gör aldrig något för att du blir pressad. Var försiktigt med vad du delar online. Och tänk på att ett distansförhållande inte alltid är helt enkelt, framförallt inte när den där känslan av att vara ”nyförälskad” försvinner och man når nästa steg i förhållandet.
Och se till att dina föräldrar är medvetna om förhållandet om ni nu väljer att ha ett. Jag vet att de nog skulle ringa varningsklockor hos de flesta vuxna och de kommer vara helt emot det men det är lite för din egen trygghet att de vet.
13 och 16 är enligt mig en stor skillnad, även om det nog skulle vara ännu större om era åldrar vore omvända. Jämför jag hur jag upplevde min klass när vi alla var runt 13 mot hur vi var när vi var 16 så är det nästan helt olika världar i vart man är i utvecklingen. Och just det är lite farligt.
#3: det var inget jag hade tänkt göra nu som jag har sagt och jag tänker inte bara få det gjort heller, och sen så kommer vi inte träffas på ett tag direkt så det kommer bli i så fall om några år om det håller men tack för svaret uppskattar det verkligen
Jag vet inte om det här hjälper dig någonting. Men jag tror jag kan dela med lite. Eftersom det finns lite likheter och det är också väldigt långt bort. Nu är jag mycket äldre än du, men min stora kärlek bor också i usa.
Men vi har också en åldersskillnad på 3år. Vi blev kära i varandra på nätet. Jag var runt 17-18år och hon 14-15år. Är lite osäker på årtalet. (Är snart 34år)
Vi hade ju såklart inte pengar att träffas, precis som du. Det är inget man kan göra fören man blir vuxen.(Precis som du skriver)
Så det där med 3år i åldersskillnad, är inget jag tycker du bör vara allt för orolig över. Och det är säkert en och annan vuxen som kommer hytta med näven/fingret åt mig för jag säger det och ska minsan hålla ett långt tal om säkerhet över internet.
Ju äldre du blir och vuxnare. Desto mindre kommer den där åldersskillnaden kännas. Ja, han växer upp fortare än du och upplever saker innan dig.
Gör det något, om eran kärlek är så pass stark som du skriver?
Min första kyss var när jag var 26år och förlorade strax efter oskulden också. Och jag tycker inte jag missat min ungdom alls.
Det viktigaste är att det känns rätt och tryggt, när det väl händer. Det finns ingen anledning att stressa fram.
Skulle du bli nyfiken när du blir äldre, prata då med honom. Om ni fortfarande är lika förälskade i varandra och se vad han tycker om saken. Ett förhållande bygger på att prata med varandra och även vara ärliga mot varandra.
Om du känner det minsta otrygg i någonting eller något annat som oroar, tynger ned dig, säg det då. För det är svårt att veta vad andra tycker.
(Vet jag nämner lite saker som redan är sagt, fast på lite annat sett)
Kan du vara öppen med, jag känner så här, när du gör så här. Eller jag tänker på det här. Ju mer kan relationen utvecklas och bli bättre…känner att jag råkar gå lite utanför ämnet. Ursäkta.
Mitt förslag är att tänk inte så mycket på distansen.
Det kommer en tid, då ni kan ses till slut.
Nu kan det ju också komma en tid, precis som det var för mig. Att hon hittade en annan kärlek och blev ihop med den killen. Och sen blev det en annan kille, osv.
Och livet kan ju se annorlunda även för dig, medan åren går. Framtiden är lång, man vet aldrig hur den ser ut. Och nu 15-16år senare. Så har vi äntligen fått vår chans, att bli ihop.
Nu hoppas jag för din del att det inte tar så lång tid, som för mig.
Men under alla dessa år, så har vi hållit ihop. Vi har skrivit till varandra och pratar även i telefon med varandra via WhatsApp. Så länge ni hör med varandra. Så kommer distansen också kännas lite kortare.
Även om man alltid önskar att man hade varandra närmre.
Är det något mer du tänker på? Svarar det lite på dina frågor?
Om det är något du undrar mer, så är det bara fråga på. För det är många år jag har haft och fortfarande har henne på distans.
#5: tack för detta svaret jag uppskattar verkligen det och det känns väldigt mycket bättre när du berättar att det har gått bra ändå det ger verkligen hop och tack för att du skriver de bra grejerna med det för som 13 åring så har man ändå hört att man ska vara försiktig några gånger, och därför tar jag ganska sakta. men i alla fall tack ditt svar hjälpte väldigt mycket.